V Michalovciach bude premávať o 15 spojov Mestskej autobusovej dopravy (MAD) menej. Zmeny by mali nastať už od júla tohto roka.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
MICHALOVCE. K zrušenie autobusových spojov v mestskej doprave sa rozhodla radnica pristúpiť po rozsiahlej analýze.
Ide najmä o spoje, ktoré premávajú v okrajových častiach mesta.
Stratová doprava
„V dopravnom obslužnom systéme sa nachádzajú spoje, ktoré vytvárajú značnú stratu pre rozpočet. Tento fakt registrujú dopravca, ale aj mesto niekoľko rokov. Po viacerých úvahách sme zvolili alternatívu vygenerovania najnevhodnejších spojov s najnižším počtom prepravovaných osôb a s najvyššou vyprodukovanou stratou,“ povedala vedúca odboru výstavby, životného prostredia a miestneho rozvoja Anna Mrázová.
Mestská autobusa doprava, ako taká je pre mesto podľa Mrázovej stratová stále a uhrádzanie tejto škody vyplýva zo zákona.
„Ide o to, aby sme našli primeranú hranicu tolerancie straty vo vzťahu k verejným financiám, ale aj k prepravovaným občanom. Nastavenými ukazovateľmi pre vyhodnotenie boli počet prepravených osôb menej ako päť cestujúcich na jeden spoj. Vytvorená strata daného spoja bola väčšia ako hranica dvetisíc eur na spoj za jeden rok,“ vysvetlila Mrázová.
Zrušené spoje i zmeny trás
Primátor mesta Michalovce Viliam Zahorčák (Smer) vysvetlil, že téma mestských autobusov bola aj predmetom nedávnych verejných zhromaždení.
„Ani raz nezaznelo, že spoje sú zbytočné. Skôr odznelo, že by boli potrebné ešte nejaké spoje a úprava časov. Ak je to možné, tak sa snažíme občanom vyhovieť. Skúsenosti nás však vedú k tomu, že skutočne je niekoľko spojov, ktoré sú využívané veľmi málo,“ povedal primátor.
Dopravcom bolo vygenerovaných 19 spojov na piatich linkách, ktoré ročné vyprodukujú stratu 47 012, 10 eura.
Z nich bude 15 spojov zrušených, v troch prípadoch sa upraví trasa a jeden spoj zmení čas odchodu autobusu.
„Nerentabilné spoje je možné nahradiť alternatívnymi spojmi prímestskej autobusovej dopravy, ktoré zastavujú na tých istých zastávkach ako spoje mestskej autobusovej dopravy,“ ozrejmila Mrázová.
Mikuláš Koščo, konateľ spoločnosti DZS – MK. Trans, ktorá zabezpečuje prepravu, vysvetlil, že autobusy najazdili vlani 490 830 kilometrov a previezli 605 825 cestujúcich.
Oproti predpokladu bol počet cestujúcich vyšší o 65 825.
Požadovaný doplatok náhrady straty vo verejnom záujme za rok 2015 predstavuje podľa dopravcu výšku 140 192,66 eura.
Mestskí poslanci schválili doplatok vo výške 137 063,52 eura.
Cena cestovného lístka je 0,50 eura v hotovosti a 0,40 eura z čipovej karty.
Zľavnené cestovné majú deti, dôchodcovia i držitelia ZŤP preukazu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín