KOŠICKÝ KRAJ. Košický samosprávny kraj (KSK) spustí v novembri do testovacej prevádzky nový systém Elektronické služby KSK.
Vo štvrtok 22. októbra kraj na záverečnej konferencii k projektu predstaví služby, fungovanie a prínos Elektronizácie služieb verejnosti.
Konferencia sa uskutoční v priestoroch Východoslovenského múzea na Námestí Maratónu mieru v Košiciach a je určená odbornej, aj širokej verejnosti.
Cieľom projektu je zjednodušiť občanom prístup k službám samosprávneho kraja a poskytnúť väčšiu efektivitu tak na strane občanov, ako aj na strane samosprávy.
Celkové oprávnené výdavky na realizáciu aktivít projektu predstavujú takmer 4,5 milióna eur, regionálna samospráva z vlastných zdrojov zabezpečila 5 % z celkových oprávnených výdavkov, zvyšok tvorili prostriedky z európskych fondov a štátneho rozpočtu.
Výstupy projektu budú kompatibilné s Ústredným portálom verejnej správy, ktorý je realizovaný v rámci eGovernmentu.
Sprístupnia desiatky služieb
Výsledkom projektu bude sprístupnenie 73 elektronických služieb vyššieho územného celku a zabezpečenie ich všeobecnej použiteľnosti.
Medzi základné úlohy patria – možnosť elektronicky vybaviť potrebnú agendu, získať hľadané informácie, zaplatiť poplatky a miestne dane, komunikovať s odbormi Úradu KSK. Ide napríklad o oblasť sociálnych služieb, stredného školstva i krajského zastupiteľstva.
Priamym dôsledkom by malo byť zníženie administratívneho zaťaženia občanov a podnikateľov.
Okrem toho projekt umožní zvýšiť kvalitu poskytovaných služieb voči cieľovým skupinám a zlepšenie procesov pri poskytovaní služieb.
Poskytovanie služieb on-line zvyšuje efektivitu a prístupnosť služieb tak na strane používateľa (občana), ako aj na strane poskytovateľa (VÚC).
Cieľom dobre fungujúcich elektronických služieb je, aby občan nepotreboval osobný, alebo listinný kontakt.
V praxi to znamená, že každé úradné podanie (návrh, oznámenie a pod.), úhrada poplatkov, rozhodnutie a jeho doručenie, bude vykonané a doručené elektronicky.
Každý orgán verejnej moci, právnické osoby a občania budú mať (alebo už majú) vlastnú elektronickú schránku na doručovanie dokumentov.
Do tejto schránky bude možné doručovať dokumenty s rovnakou dôležitosťou a účinkami, ako pri ich doručovaní v listinnej podobe.
Povinné a voliteľné
Elektronické služby vyšších územných celkov sú rozdelené do dvoch častí – na povinné a voliteľné.
Medzi povinnými je napríklad pripomienkovanie návrhu rozpočtu a záverečného účtu, elektronické platenie pokút a poplatkov, poskytovanie dotácií na kultúru a šport, vybavovanie sťažností a podnetov, poskytovanie sociálnych služieb v zariadeniach sociálnej starostlivosti, register poskytovateľov sociálnych služieb, voľné miesta pre študentov na školách, elektronické verejné obstarávanie, a podobne.
Medzi voliteľnými službami je napríklad schvaľovanie cestovných poriadkov vnútroštátnej autobusovej dopravy, informácie o cestovnom ruchu v regióne, o civilnej ochrane, o pohotovostných službách v lekárňach, vybavovanie petícií, poskytovanie dotácií na rekonštrukciu kultúrnych pamiatok, stav a zjazdnosť ciest, predaj a prenájom prebytočného majetku a iné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári