Patrik Votoček (27) je rodený Zemplínčan, pochádza z malej dedinky Oreské (okres Michalovce) a pred pár rokmi sa rozhodol vycestovať za prácou do sveta. Vybral sa na skusy do Holandska. Hoci si spočiatku zvykal veľmi ťažko, dnes je už takmer ôsmy rok v zahraničí. Pracuje na výrobe luxusných jácht, ktoré si s obľubou kupujú najmä bohatí Arabi a Rusi.
ORESKÉ/MICHALOVCE. Mladý Zemplínčan si najprv skúšal nájsť prácu, ktorá by ho bavila u nás, avšak nedarilo sa. Po skončení strednej školy sa zbalil a odišiel do úplne cudzej krajiny, tisícky kilometrov od Slovenska.
„Neplánoval som odísť do zahraničia, ale keďže môj otec tu už bol, tak som si povedal, že za skúšku nič nedám a vyskúšam to aspoň na pol roka. Lenže realita je, bohužiaľ, v dnešnej dobe iná a ja pracujem v zahraničí dodnes a ťahám tu už ôsmy rok,“ povedal Patrik.
Začiatky sú vždy ťažké
Spočiatku si na nový život zvykal veľmi ťažko.
„Odišiel som z domu, keď som mal 20 rokov. Chýbali mi, samozrejme, rodina, kamaráti, mamina kuchyňa a všetky tie drobnosti, na ktoré som bol zvyknutý. A doteraz mi chýba taký kľudnejší život niekde na vidieku alebo v menšom meste. Neraz som bol zbalený, auto naštartované a pripravený odísť naspäť na Slovensko, ale nakoniec som si to rozmyslel. Neviem, čo by som robil doma,“ priznal sa Votoček.
Začiatky sú v zahraničí vždy ťažké, čo je spojené najmä s dorozumievaním sa a rečou.
„Priznávam, že som sa na škole učil nemecký jazyk, ale aj tak som ho dobre nevedel. Bol to boj. Avšak postupne, ako som menil firmy, v ktorých som pracoval, natrafil som na majstra, ktorý rozprával iba po anglicky. Nemčinu som vymenil za angličtinu. Lenže učiť sa mi po práci nechcelo, ale ak som sa potreboval dohovoriť, tak som sa dohovoril. Úplne prvý jazyk, ktorý som sa tu naučil, bol poľský, neskôr bosniacky a momentálne už sa chytím aj na holandský. Pevne verím, že sa to postupne bude len zlepšovať,“ hovorí Patrik.
Luxusné paláce na vode
„Pracujem na výrobe luxusných jácht. Moja úloha je viesť elektrické trasy pre elektrikárov, po ktorých oni vedú elektrické káble po celej lodi od motorov, prevodoviek až po, napríklad, svetlá v kuchyni,“ vysvetlil Patrik.
Výroba takej jachty trvá podľa Patrikových slov aj dva až tri roky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín