Nehodu zavinila vysoká rýchlosť motocykla.
KOŠICE/PODHOROĎ. Krajský súd sa na verejnom zasadnutí zaoberal odvolaním prokurátora, ktorému sa nepáčil verdikt Okresného súdu v Michalovciach.
Ten v marci oslobodil Jána B. spod obvinenia, že zavinil dopravnú nehodu. Išlo už o štvrtý rozsudok, ktorý bol úplne odlišný od predošlých. Prvými dvoma bol 57-ročný vodič autobusu zo Sobraniec uznaný vinným.
Vážne zranený motocyklista
V prípade ide o nehodu ešte z júla 2007. V obci Podhoroď v okrese Sobrance sa zrazil linkový autobus Karosa s motocyklom Yamaha FZR 1000.
Jeho vodič, vtedy 47-ročný Ladislav L., utrpel pádom do betónovej priekopy množstvo zlomenín s dobou liečenia až 16 mesiacov. Ján bol obvinený z prečinu ublíženia na zdraví.
Vyšetrovanie odhalilo, že vodič autobusu sa po dojazde k zaparkovanej dodávke rozhodol ju obehnúť. Pribrzdil a počkal, kým v protismere prejde iné vozidlo a začal obiehací manéver.
Keď bol autobus približne na úrovni dodávky, vyrútil sa spoza zákruty motocykel. Hoci jeho vodič začal brzdiť a snažil sa prekážku obísť, nepodarilo sa mu to a došlo ku kolízii.
Dvakrát vinný
Prvým rozsudkom v januári 2009 dostal vodič autobusu „podmienku“ šesť mesiacov s odkladom na jeden rok a ročný zákaz šoférovať.
Vinným bol uznaný aj preto, že podľa znalca z dopravy mal nesprávnu techniku jazdy, lebo obmedzil a ohrozil motocklistu. S obiehaním mal počkať, kým ho motorka minie.
Po odvolaní obžalovaného a zrušujúcom uznesení krajského súdu vyniesol „okres“ v októbri 2010 druhý rozsudok.
Jána opäť uznal vinným a vymeral mu rovnaký trest. Zdôvodnil ho takými výhľadovými možnosťami vodiča autobusu, ktoré mu stačili na včasné zaregistrovanie motocykla a nezačatie obiehacieho manévra.
Keďže krajský súd Jánovo odvolanie zamietol, jeho advokátka sa obrátila na Najvyšší súd.
S dovolaním uspela, lebo v Bratislave tretím rozsudkom ten druhý zrušili a spolu s právnym názorom vec vrátili do Michaloviec.
Vinný je motocyklista
Okresný súd doplnil dokazovanie o nový znalecký posudok, ktorého autor podrobne rozobral všetky možné varianty nehodového deja.
Vplynulo z nich, že v čase začiatku obiehacieho manévra vodič autobusu ešte motocykel vidieť nemohol.
A keď ho už zbadal, nemohol stihnúť obiehací manéver dokončiť. Podľa súdu tiež nemohol predpokladať, že motocykel sa rúti obcou rýchlosťou 80 až 97 km/hod.
„Príčinou nehody bola nesprávna technika jazdy motocyklistu, najmä vysoká rýchlosť a nesprávna technika brzdenia,“ napísal sudca v zdôvodnení svojho verditu. Krajský súd ho potvrdil.
Autor: rob
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín