Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Michalovčan má v podkroví obrovskú maketu železnice

Šesťdesiatročný Gabriel Kehl z Michaloviec si v podkroví svojho domu zostrojil maketu maxiželeznice.

Maketa železnice. Je dlhá približne 4 metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval autor štyri roky.Maketa železnice. Je dlhá približne 4 metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval autor štyri roky. (Zdroj: Milan Potocký)

Maketa je dlhá približne štyri metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval popri zamestnaní štyri roky.

MICHALOVCE. Michalovčan Gabriel Kehl, ktorého záľubou sú modely železníc a vláčikov, si plní svoj sen. Sám si zhotovil maketu obrovskej železnice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Model zaberá takmer tretinu izby. Okrem rušňov, vagónov a koľajníc tu nájdete železničnú stanicu, pri ktorej sa nachádzajú sklady, pošta, hrad, jazierko, krajinka so stromčekmi a domami.

Bývalý informatik hovorí, že najviac práce sa skrýva pod maketou. Sám si pripravil a nainštaloval elektroniku, ktorá zabezpečuje bezproblémový chod vláčikov a naprogramoval aj softvér, ktorý celú železnicu riadi.

SkryťVypnúť reklamu

Na samotnom modeli ho fascinujú najmä presnosť, s akou sa vláčiky pohybujú po koľajniciach a zosúladenie všetkých procesov, ktoré vytvárajú takmer reálny pohľad na premávku po železnici.

Maketa so železnicou a krajinkou nekopíruje žiadnu konkrétnu stanicu. „Táto krajina je môj výmysel,“ povedal autor o svojej makete.

Vláčikom sa venuje už 50 rokov

„Začal som s tým, keď som mal desať rokov. Takže sa tomu venujem už 50 rokov. Jednoducho ma to baví. Začínal som s malými železničkami, ktoré mali len vyše metra,“ uviedol Gabriel.

Zaujíma ho aj história rušňov, vozňov a všetkého, čo súvisí so železnicou.

„Baví ma to. Pamätám sa, keď som bol úplne malý, tak sme išli s otcom aj mamou na železničnú stanicu pozrieť sa na vlaky. Bol tam parný rušeň. Keď sme prišli k nemu veľmi blízko, on zapískal a ja som sa vtedy veľmi zľakol. Ale paradoxne odvtedy ma vlaky a železnice začali veľmi fascinovať,“ opísal Michalovčan prvý kontakt so svetom železníc.

SkryťVypnúť reklamu

V jeho zbierke sa nachádzajú prevažne modely parných rušňov, ktoré brázdili koľajnice ešte v minulom storočí.

„K týmto rušňom sú aj staršie vagóny. Potom mám modely starších elektrických rušňov, ktoré sa používali začiatkom 50. rokov a dieslové rušne, ktoré sa používajú aj teraz. Mám tu aj bežné osobné vozne,“ dodal.
Najnovšia maketa železnice je už jeho piata v poradí. „Predtým som ich mal v iných miestnostiach a boli menšie,“ povedal modelár.

Najväčšiu maketu železnice postavil v medzinárodne uznávanej mierke 1:87- HO.

„Smerodajné sú rozpätie koľajníc a mierka jednotlivých rušňov, vagónov, domčekov stromov a ľudí.. Akú veľkú maketu postavíte, to už je na vás,“ doplnil.

Maketa je najkrajšia v noci

Železnicu zatiaľ môžu obdivovať len návštevníci, ktorí priamo zavítajú do domu Gabriela Kehla. Širokej verejnosti tak skoro prístupná nebude.

SkryťVypnúť reklamu

„Nie je rozoberateľná. Nie je robená po častiach, aby sa dala preniesť. Ja som to urobil napevno,“ povedal Gabriel.

Potvrdil, že doteraz sa páčila všetkým, ktorí zavítali do jeho podkrovia.

„Obdivuje to každý. Najkrajšie je to večer, keď to pustím a pekne svietia vagóny aj domčeky. Je to nádhera. Semafory sa automaticky spúšťajú. Je to pekné,“ povedal zhotoviteľ makety.

Pripustil, že viac ako na samotnú výzdobu makety sa zameral hlavne na jej funkčnosť, elektroniku a ovládanie.

„Funguje to ako na riadnej železničnej stanici. Keď príde vlak do stanice, automaticky zastane. Zapne sa červená na semafore a ďalší vlak už po tejto koľaji nemôže ísť do stanice. Automaticky ho výhybka prehodí na druhú koľaj. Ak by boli obidve koľaje obsadené, tak vlak zastane úplne,“ vysvetlil Gabriel.

Pripúšťa, že vláčiky sú v dnešnej dobe finančne náročná záľuba.

„Je to aj dosť finančne náročné. Rušeň stojí okolo 350 eur, podobne aj vagóny a koľajnice. Ak by som mal s touto záľubou začať v súčasnosti, tak neviem. Finančne sa to už nedá. Teraz dokupujme len to, čo je najnutnejšie. Preto je aj málo ľudí, ktorí sa tomu venujú. Neviem, či vôbec niekto v Michalovciach,“ dodal.

Foto k článku: Milan Potocký

Stavanie modelu železnice je na celý život

Gabriel roky pracoval ako informatik v školskej správe, neskôr zabezpečoval meranie a reguláciu u výrobcu a dodávateľa tepla v michalovských kotolniach.

Okrem železnice je jeho veľkou záľubou hudba. Hráva na klávesoch v kapele The Revivals.

Gabriel dúfa, že nasledujúce roky bude mať na vylepšenie makety viac času, pretože pred pár dňami odišiel do predčasného dôchodku.

Hoci má už koľajisko kompletne hotové, maketa nie je podľa neho ani zďaleka dokončená.

„Hotovú ju nemám, ani ju nikdy nebudem mať. Železnica sa nedá nikdy dokončiť. Môžete ju robiť do konca svojho života a aj tak nebude dokončená. Stále máte čo dopĺňať, dokončovať,“ uzavrel Gabriel Kehl.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 249
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 944
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 481
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 338
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 236
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 860
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 737
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 262
  1. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  2. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  3. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  4. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  5. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  6. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  7. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  8. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 631
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 261
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 576
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 166
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 615
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 911
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 713
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 670
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  2. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  3. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  4. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  5. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  6. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  7. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  8. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 631
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 261
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 576
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 166
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 615
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 911
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 713
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 670
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu