Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Michalovčan má v podkroví obrovskú maketu železnice

Šesťdesiatročný Gabriel Kehl z Michaloviec si v podkroví svojho domu zostrojil maketu maxiželeznice.

Maketa železnice. Je dlhá približne 4 metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval autor štyri roky.Maketa železnice. Je dlhá približne 4 metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval autor štyri roky. (Zdroj: Milan Potocký)

Maketa je dlhá približne štyri metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval popri zamestnaní štyri roky.

MICHALOVCE. Michalovčan Gabriel Kehl, ktorého záľubou sú modely železníc a vláčikov, si plní svoj sen. Sám si zhotovil maketu obrovskej železnice.

Model zaberá takmer tretinu izby. Okrem rušňov, vagónov a koľajníc tu nájdete železničnú stanicu, pri ktorej sa nachádzajú sklady, pošta, hrad, jazierko, krajinka so stromčekmi a domami.

Bývalý informatik hovorí, že najviac práce sa skrýva pod maketou. Sám si pripravil a nainštaloval elektroniku, ktorá zabezpečuje bezproblémový chod vláčikov a naprogramoval aj softvér, ktorý celú železnicu riadi.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Na samotnom modeli ho fascinujú najmä presnosť, s akou sa vláčiky pohybujú po koľajniciach a zosúladenie všetkých procesov, ktoré vytvárajú takmer reálny pohľad na premávku po železnici.

Maketa so železnicou a krajinkou nekopíruje žiadnu konkrétnu stanicu. „Táto krajina je môj výmysel,“ povedal autor o svojej makete.

Vláčikom sa venuje už 50 rokov

„Začal som s tým, keď som mal desať rokov. Takže sa tomu venujem už 50 rokov. Jednoducho ma to baví. Začínal som s malými železničkami, ktoré mali len vyše metra,“ uviedol Gabriel.

Zaujíma ho aj história rušňov, vozňov a všetkého, čo súvisí so železnicou.

„Baví ma to. Pamätám sa, keď som bol úplne malý, tak sme išli s otcom aj mamou na železničnú stanicu pozrieť sa na vlaky. Bol tam parný rušeň. Keď sme prišli k nemu veľmi blízko, on zapískal a ja som sa vtedy veľmi zľakol. Ale paradoxne odvtedy ma vlaky a železnice začali veľmi fascinovať,“ opísal Michalovčan prvý kontakt so svetom železníc.

Skryť Vypnúť reklamu

V jeho zbierke sa nachádzajú prevažne modely parných rušňov, ktoré brázdili koľajnice ešte v minulom storočí.

„K týmto rušňom sú aj staršie vagóny. Potom mám modely starších elektrických rušňov, ktoré sa používali začiatkom 50. rokov a dieslové rušne, ktoré sa používajú aj teraz. Mám tu aj bežné osobné vozne,“ dodal.
Najnovšia maketa železnice je už jeho piata v poradí. „Predtým som ich mal v iných miestnostiach a boli menšie,“ povedal modelár.

Najväčšiu maketu železnice postavil v medzinárodne uznávanej mierke 1:87- HO.

„Smerodajné sú rozpätie koľajníc a mierka jednotlivých rušňov, vagónov, domčekov stromov a ľudí.. Akú veľkú maketu postavíte, to už je na vás,“ doplnil.

Maketa je najkrajšia v noci

Železnicu zatiaľ môžu obdivovať len návštevníci, ktorí priamo zavítajú do domu Gabriela Kehla. Širokej verejnosti tak skoro prístupná nebude.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nie je rozoberateľná. Nie je robená po častiach, aby sa dala preniesť. Ja som to urobil napevno,“ povedal Gabriel.

Potvrdil, že doteraz sa páčila všetkým, ktorí zavítali do jeho podkrovia.

„Obdivuje to každý. Najkrajšie je to večer, keď to pustím a pekne svietia vagóny aj domčeky. Je to nádhera. Semafory sa automaticky spúšťajú. Je to pekné,“ povedal zhotoviteľ makety.

Pripustil, že viac ako na samotnú výzdobu makety sa zameral hlavne na jej funkčnosť, elektroniku a ovládanie.

„Funguje to ako na riadnej železničnej stanici. Keď príde vlak do stanice, automaticky zastane. Zapne sa červená na semafore a ďalší vlak už po tejto koľaji nemôže ísť do stanice. Automaticky ho výhybka prehodí na druhú koľaj. Ak by boli obidve koľaje obsadené, tak vlak zastane úplne,“ vysvetlil Gabriel.

Pripúšťa, že vláčiky sú v dnešnej dobe finančne náročná záľuba.

„Je to aj dosť finančne náročné. Rušeň stojí okolo 350 eur, podobne aj vagóny a koľajnice. Ak by som mal s touto záľubou začať v súčasnosti, tak neviem. Finančne sa to už nedá. Teraz dokupujme len to, čo je najnutnejšie. Preto je aj málo ľudí, ktorí sa tomu venujú. Neviem, či vôbec niekto v Michalovciach,“ dodal.

Foto k článku: Milan Potocký

Stavanie modelu železnice je na celý život

Gabriel roky pracoval ako informatik v školskej správe, neskôr zabezpečoval meranie a reguláciu u výrobcu a dodávateľa tepla v michalovských kotolniach.

Okrem železnice je jeho veľkou záľubou hudba. Hráva na klávesoch v kapele The Revivals.

Gabriel dúfa, že nasledujúce roky bude mať na vylepšenie makety viac času, pretože pred pár dňami odišiel do predčasného dôchodku.

Hoci má už koľajisko kompletne hotové, maketa nie je podľa neho ani zďaleka dokončená.

„Hotovú ju nemám, ani ju nikdy nebudem mať. Železnica sa nedá nikdy dokončiť. Môžete ju robiť do konca svojho života a aj tak nebude dokončená. Stále máte čo dopĺňať, dokončovať,“ uzavrel Gabriel Kehl.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 006
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 745
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 399
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 527
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 986
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 961
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 339
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 184
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 046
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 927
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Požiar vypukol v noci.

Polícia vyšetruje tragickú smrť v obci v okrese Levoča.

2 h
Kolegovia ho neúspešne oživovali 50 minút.

Norbert Szedlák pomáhal ľuďom 16 rokov.

5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

3 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop