Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Michalovčan má v podkroví obrovskú maketu železnice

Šesťdesiatročný Gabriel Kehl z Michaloviec si v podkroví svojho domu zostrojil maketu maxiželeznice.

Maketa železnice. Je dlhá približne 4 metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval autor štyri roky.Maketa železnice. Je dlhá približne 4 metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval autor štyri roky. (Zdroj: Milan Potocký)

Maketa je dlhá približne štyri metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval popri zamestnaní štyri roky.

MICHALOVCE. Michalovčan Gabriel Kehl, ktorého záľubou sú modely železníc a vláčikov, si plní svoj sen. Sám si zhotovil maketu obrovskej železnice.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Model zaberá takmer tretinu izby. Okrem rušňov, vagónov a koľajníc tu nájdete železničnú stanicu, pri ktorej sa nachádzajú sklady, pošta, hrad, jazierko, krajinka so stromčekmi a domami.

Bývalý informatik hovorí, že najviac práce sa skrýva pod maketou. Sám si pripravil a nainštaloval elektroniku, ktorá zabezpečuje bezproblémový chod vláčikov a naprogramoval aj softvér, ktorý celú železnicu riadi.

SkryťVypnúť reklamu

Na samotnom modeli ho fascinujú najmä presnosť, s akou sa vláčiky pohybujú po koľajniciach a zosúladenie všetkých procesov, ktoré vytvárajú takmer reálny pohľad na premávku po železnici.

Maketa so železnicou a krajinkou nekopíruje žiadnu konkrétnu stanicu. „Táto krajina je môj výmysel,“ povedal autor o svojej makete.

Vláčikom sa venuje už 50 rokov

„Začal som s tým, keď som mal desať rokov. Takže sa tomu venujem už 50 rokov. Jednoducho ma to baví. Začínal som s malými železničkami, ktoré mali len vyše metra,“ uviedol Gabriel.

Zaujíma ho aj história rušňov, vozňov a všetkého, čo súvisí so železnicou.

„Baví ma to. Pamätám sa, keď som bol úplne malý, tak sme išli s otcom aj mamou na železničnú stanicu pozrieť sa na vlaky. Bol tam parný rušeň. Keď sme prišli k nemu veľmi blízko, on zapískal a ja som sa vtedy veľmi zľakol. Ale paradoxne odvtedy ma vlaky a železnice začali veľmi fascinovať,“ opísal Michalovčan prvý kontakt so svetom železníc.

SkryťVypnúť reklamu

V jeho zbierke sa nachádzajú prevažne modely parných rušňov, ktoré brázdili koľajnice ešte v minulom storočí.

„K týmto rušňom sú aj staršie vagóny. Potom mám modely starších elektrických rušňov, ktoré sa používali začiatkom 50. rokov a dieslové rušne, ktoré sa používajú aj teraz. Mám tu aj bežné osobné vozne,“ dodal.
Najnovšia maketa železnice je už jeho piata v poradí. „Predtým som ich mal v iných miestnostiach a boli menšie,“ povedal modelár.

Najväčšiu maketu železnice postavil v medzinárodne uznávanej mierke 1:87- HO.

„Smerodajné sú rozpätie koľajníc a mierka jednotlivých rušňov, vagónov, domčekov stromov a ľudí.. Akú veľkú maketu postavíte, to už je na vás,“ doplnil.

Maketa je najkrajšia v noci

Železnicu zatiaľ môžu obdivovať len návštevníci, ktorí priamo zavítajú do domu Gabriela Kehla. Širokej verejnosti tak skoro prístupná nebude.

SkryťVypnúť reklamu

„Nie je rozoberateľná. Nie je robená po častiach, aby sa dala preniesť. Ja som to urobil napevno,“ povedal Gabriel.

Potvrdil, že doteraz sa páčila všetkým, ktorí zavítali do jeho podkrovia.

„Obdivuje to každý. Najkrajšie je to večer, keď to pustím a pekne svietia vagóny aj domčeky. Je to nádhera. Semafory sa automaticky spúšťajú. Je to pekné,“ povedal zhotoviteľ makety.

Pripustil, že viac ako na samotnú výzdobu makety sa zameral hlavne na jej funkčnosť, elektroniku a ovládanie.

„Funguje to ako na riadnej železničnej stanici. Keď príde vlak do stanice, automaticky zastane. Zapne sa červená na semafore a ďalší vlak už po tejto koľaji nemôže ísť do stanice. Automaticky ho výhybka prehodí na druhú koľaj. Ak by boli obidve koľaje obsadené, tak vlak zastane úplne,“ vysvetlil Gabriel.

Pripúšťa, že vláčiky sú v dnešnej dobe finančne náročná záľuba.

„Je to aj dosť finančne náročné. Rušeň stojí okolo 350 eur, podobne aj vagóny a koľajnice. Ak by som mal s touto záľubou začať v súčasnosti, tak neviem. Finančne sa to už nedá. Teraz dokupujme len to, čo je najnutnejšie. Preto je aj málo ľudí, ktorí sa tomu venujú. Neviem, či vôbec niekto v Michalovciach,“ dodal.

Foto k článku: Milan Potocký

Stavanie modelu železnice je na celý život

Gabriel roky pracoval ako informatik v školskej správe, neskôr zabezpečoval meranie a reguláciu u výrobcu a dodávateľa tepla v michalovských kotolniach.

Okrem železnice je jeho veľkou záľubou hudba. Hráva na klávesoch v kapele The Revivals.

Gabriel dúfa, že nasledujúce roky bude mať na vylepšenie makety viac času, pretože pred pár dňami odišiel do predčasného dôchodku.

Hoci má už koľajisko kompletne hotové, maketa nie je podľa neho ani zďaleka dokončená.

„Hotovú ju nemám, ani ju nikdy nebudem mať. Železnica sa nedá nikdy dokončiť. Môžete ju robiť do konca svojho života a aj tak nebude dokončená. Stále máte čo dopĺňať, dokončovať,“ uzavrel Gabriel Kehl.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 679
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 594
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 718
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 954
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 254
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 087
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 580

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  2. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  3. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  4. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  5. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  6. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  7. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  8. Stano Kočiš: A riekol majster
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 56 027
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 751
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 032
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 717
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 226
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 884
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 150
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  2. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  3. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  4. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  5. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  6. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  7. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  8. Stano Kočiš: A riekol majster
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 56 027
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 751
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 032
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 717
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 226
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 884
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 150
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu