Korzár logo Korzár Dolný zemplín
Streda, 19. december, 2018 | Meniny má Judita
Nájdete nás na webe

Michalovčan má v podkroví obrovskú maketu železnice

Šesťdesiatročný Gabriel Kehl z Michaloviec si v podkroví svojho domu zostrojil maketu maxiželeznice.

Maketa železnice. Je dlhá približne 4 metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval autor štyri roky.(Zdroj: Milan Potocký)

Maketa je dlhá približne štyri metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval popri zamestnaní štyri roky.

MICHALOVCE. Michalovčan Gabriel Kehl, ktorého záľubou sú modely železníc a vláčikov, si plní svoj sen. Sám si zhotovil maketu obrovskej železnice.

Model zaberá takmer tretinu izby. Okrem rušňov, vagónov a koľajníc tu nájdete železničnú stanicu, pri ktorej sa nachádzajú sklady, pošta, hrad, jazierko, krajinka so stromčekmi a domami.

Bývalý informatik hovorí, že najviac práce sa skrýva pod maketou. Sám si pripravil a nainštaloval elektroniku, ktorá zabezpečuje bezproblémový chod vláčikov a naprogramoval aj softvér, ktorý celú železnicu riadi.

Na samotnom modeli ho fascinujú najmä presnosť, s akou sa vláčiky pohybujú po koľajniciach a zosúladenie všetkých procesov, ktoré vytvárajú takmer reálny pohľad na premávku po železnici.

Maketa so železnicou a krajinkou nekopíruje žiadnu konkrétnu stanicu. „Táto krajina je môj výmysel,“ povedal autor o svojej makete.

Vláčikom sa venuje už 50 rokov

„Začal som s tým, keď som mal desať rokov. Takže sa tomu venujem už 50 rokov. Jednoducho ma to baví. Začínal som s malými železničkami, ktoré mali len vyše metra,“ uviedol Gabriel.

Zaujíma ho aj história rušňov, vozňov a všetkého, čo súvisí so železnicou.

„Baví ma to. Pamätám sa, keď som bol úplne malý, tak sme išli s otcom aj mamou na železničnú stanicu pozrieť sa na vlaky. Bol tam parný rušeň. Keď sme prišli k nemu veľmi blízko, on zapískal a ja som sa vtedy veľmi zľakol. Ale paradoxne odvtedy ma vlaky a železnice začali veľmi fascinovať,“ opísal Michalovčan prvý kontakt so svetom železníc.

V jeho zbierke sa nachádzajú prevažne modely parných rušňov, ktoré brázdili koľajnice ešte v minulom storočí.

„K týmto rušňom sú aj staršie vagóny. Potom mám modely starších elektrických rušňov, ktoré sa používali začiatkom 50. rokov a dieslové rušne, ktoré sa používajú aj teraz. Mám tu aj bežné osobné vozne,“ dodal.
Najnovšia maketa železnice je už jeho piata v poradí. „Predtým som ich mal v iných miestnostiach a boli menšie,“ povedal modelár.

Najväčšiu maketu železnice postavil v medzinárodne uznávanej mierke 1:87- HO.

„Smerodajné sú rozpätie koľajníc a mierka jednotlivých rušňov, vagónov, domčekov stromov a ľudí.. Akú veľkú maketu postavíte, to už je na vás,“ doplnil.

Maketa je najkrajšia v noci

Železnicu zatiaľ môžu obdivovať len návštevníci, ktorí priamo zavítajú do domu Gabriela Kehla. Širokej verejnosti tak skoro prístupná nebude.

„Nie je rozoberateľná. Nie je robená po častiach, aby sa dala preniesť. Ja som to urobil napevno,“ povedal Gabriel.

Potvrdil, že doteraz sa páčila všetkým, ktorí zavítali do jeho podkrovia.

„Obdivuje to každý. Najkrajšie je to večer, keď to pustím a pekne svietia vagóny aj domčeky. Je to nádhera. Semafory sa automaticky spúšťajú. Je to pekné,“ povedal zhotoviteľ makety.

Pripustil, že viac ako na samotnú výzdobu makety sa zameral hlavne na jej funkčnosť, elektroniku a ovládanie.

„Funguje to ako na riadnej železničnej stanici. Keď príde vlak do stanice, automaticky zastane. Zapne sa červená na semafore a ďalší vlak už po tejto koľaji nemôže ísť do stanice. Automaticky ho výhybka prehodí na druhú koľaj. Ak by boli obidve koľaje obsadené, tak vlak zastane úplne,“ vysvetlil Gabriel.

Pripúšťa, že vláčiky sú v dnešnej dobe finančne náročná záľuba.

„Je to aj dosť finančne náročné. Rušeň stojí okolo 350 eur, podobne aj vagóny a koľajnice. Ak by som mal s touto záľubou začať v súčasnosti, tak neviem. Finančne sa to už nedá. Teraz dokupujme len to, čo je najnutnejšie. Preto je aj málo ľudí, ktorí sa tomu venujú. Neviem, či vôbec niekto v Michalovciach,“ dodal.

Foto k článku: Milan Potocký

Stavanie modelu železnice je na celý život

Gabriel roky pracoval ako informatik v školskej správe, neskôr zabezpečoval meranie a reguláciu u výrobcu a dodávateľa tepla v michalovských kotolniach.

Okrem železnice je jeho veľkou záľubou hudba. Hráva na klávesoch v kapele The Revivals.

Gabriel dúfa, že nasledujúce roky bude mať na vylepšenie makety viac času, pretože pred pár dňami odišiel do predčasného dôchodku.

Hoci má už koľajisko kompletne hotové, maketa nie je podľa neho ani zďaleka dokončená.

„Hotovú ju nemám, ani ju nikdy nebudem mať. Železnica sa nedá nikdy dokončiť. Môžete ju robiť do konca svojho života a aj tak nebude dokončená. Stále máte čo dopĺňať, dokončovať,“ uzavrel Gabriel Kehl.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  9. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  4. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  7. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  8. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  9. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  10. 4 body úspechu realizácie stavby
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 77 148
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 315
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 075
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 575
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 214
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 211
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 569
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 731
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 602
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 587

Neprehliadnite tiež

Starosta najväčšej košickej mestskej časti má za sebou hektický týždeň

Zvýšiť plat mu chcel jediný opozičný poslanec. Rieši už aj personálne zmeny.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O morálnej povinnosti

Kiska je jediný štandardný politik, ktorý má (viac než) reálnu šancu.

Druhá liga môže na východe spustiť zostupovú lavínu

Hrozí, že z regionálnych súťaží budú vypadávať štyri, či dokonca až päť tímov.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoš chce v Bratislave hrob neznámeho vojaka za státisíce eur

Socha komunistu Čulena skončí v sklade.

Dobré ráno

Dobré ráno: Čo znamená, keď to dáte na Matoviča

Ako demokrati hľadali kandidát na prezidenta.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danko chce bozkávať vence

Na klamstvách spoluprácu založiť nemôžeme.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop