Korzár logo Korzár Dolný zemplín
Pondelok, 24. september, 2018 | Meniny má Ľuboš, Ľubor
Nájdete nás na webe

Michalovčan má v podkroví obrovskú maketu železnice

Šesťdesiatročný Gabriel Kehl z Michaloviec si v podkroví svojho domu zostrojil maketu maxiželeznice.

Maketa železnice. Je dlhá približne 4 metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval autor štyri roky.(Zdroj: Milan Potocký)

Maketa je dlhá približne štyri metre a široká dva a pol metra. Na jej zostrojení pracoval popri zamestnaní štyri roky.

MICHALOVCE. Michalovčan Gabriel Kehl, ktorého záľubou sú modely železníc a vláčikov, si plní svoj sen. Sám si zhotovil maketu obrovskej železnice.

Model zaberá takmer tretinu izby. Okrem rušňov, vagónov a koľajníc tu nájdete železničnú stanicu, pri ktorej sa nachádzajú sklady, pošta, hrad, jazierko, krajinka so stromčekmi a domami.

Bývalý informatik hovorí, že najviac práce sa skrýva pod maketou. Sám si pripravil a nainštaloval elektroniku, ktorá zabezpečuje bezproblémový chod vláčikov a naprogramoval aj softvér, ktorý celú železnicu riadi.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na samotnom modeli ho fascinujú najmä presnosť, s akou sa vláčiky pohybujú po koľajniciach a zosúladenie všetkých procesov, ktoré vytvárajú takmer reálny pohľad na premávku po železnici.

Maketa so železnicou a krajinkou nekopíruje žiadnu konkrétnu stanicu. „Táto krajina je môj výmysel,“ povedal autor o svojej makete.

Vláčikom sa venuje už 50 rokov

„Začal som s tým, keď som mal desať rokov. Takže sa tomu venujem už 50 rokov. Jednoducho ma to baví. Začínal som s malými železničkami, ktoré mali len vyše metra,“ uviedol Gabriel.

Zaujíma ho aj história rušňov, vozňov a všetkého, čo súvisí so železnicou.

„Baví ma to. Pamätám sa, keď som bol úplne malý, tak sme išli s otcom aj mamou na železničnú stanicu pozrieť sa na vlaky. Bol tam parný rušeň. Keď sme prišli k nemu veľmi blízko, on zapískal a ja som sa vtedy veľmi zľakol. Ale paradoxne odvtedy ma vlaky a železnice začali veľmi fascinovať,“ opísal Michalovčan prvý kontakt so svetom železníc.

V jeho zbierke sa nachádzajú prevažne modely parných rušňov, ktoré brázdili koľajnice ešte v minulom storočí.

„K týmto rušňom sú aj staršie vagóny. Potom mám modely starších elektrických rušňov, ktoré sa používali začiatkom 50. rokov a dieslové rušne, ktoré sa používajú aj teraz. Mám tu aj bežné osobné vozne,“ dodal.
Najnovšia maketa železnice je už jeho piata v poradí. „Predtým som ich mal v iných miestnostiach a boli menšie,“ povedal modelár.

Najväčšiu maketu železnice postavil v medzinárodne uznávanej mierke 1:87- HO.

„Smerodajné sú rozpätie koľajníc a mierka jednotlivých rušňov, vagónov, domčekov stromov a ľudí.. Akú veľkú maketu postavíte, to už je na vás,“ doplnil.

Maketa je najkrajšia v noci

Železnicu zatiaľ môžu obdivovať len návštevníci, ktorí priamo zavítajú do domu Gabriela Kehla. Širokej verejnosti tak skoro prístupná nebude.

„Nie je rozoberateľná. Nie je robená po častiach, aby sa dala preniesť. Ja som to urobil napevno,“ povedal Gabriel.

Potvrdil, že doteraz sa páčila všetkým, ktorí zavítali do jeho podkrovia.

„Obdivuje to každý. Najkrajšie je to večer, keď to pustím a pekne svietia vagóny aj domčeky. Je to nádhera. Semafory sa automaticky spúšťajú. Je to pekné,“ povedal zhotoviteľ makety.

Pripustil, že viac ako na samotnú výzdobu makety sa zameral hlavne na jej funkčnosť, elektroniku a ovládanie.

„Funguje to ako na riadnej železničnej stanici. Keď príde vlak do stanice, automaticky zastane. Zapne sa červená na semafore a ďalší vlak už po tejto koľaji nemôže ísť do stanice. Automaticky ho výhybka prehodí na druhú koľaj. Ak by boli obidve koľaje obsadené, tak vlak zastane úplne,“ vysvetlil Gabriel.

Pripúšťa, že vláčiky sú v dnešnej dobe finančne náročná záľuba.

„Je to aj dosť finančne náročné. Rušeň stojí okolo 350 eur, podobne aj vagóny a koľajnice. Ak by som mal s touto záľubou začať v súčasnosti, tak neviem. Finančne sa to už nedá. Teraz dokupujme len to, čo je najnutnejšie. Preto je aj málo ľudí, ktorí sa tomu venujú. Neviem, či vôbec niekto v Michalovciach,“ dodal.

Foto k článku: Milan Potocký

Stavanie modelu železnice je na celý život

Gabriel roky pracoval ako informatik v školskej správe, neskôr zabezpečoval meranie a reguláciu u výrobcu a dodávateľa tepla v michalovských kotolniach.

Okrem železnice je jeho veľkou záľubou hudba. Hráva na klávesoch v kapele The Revivals.

Gabriel dúfa, že nasledujúce roky bude mať na vylepšenie makety viac času, pretože pred pár dňami odišiel do predčasného dôchodku.

Hoci má už koľajisko kompletne hotové, maketa nie je podľa neho ani zďaleka dokončená.

„Hotovú ju nemám, ani ju nikdy nebudem mať. Železnica sa nedá nikdy dokončiť. Môžete ju robiť do konca svojho života a aj tak nebude dokončená. Stále máte čo dopĺňať, dokončovať,“ uzavrel Gabriel Kehl.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Aj v Poluse chránime Vaše srdcia
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  4. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  8. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  9. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  10. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 785
  2. Najužitočnejšia appka 17 729
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 125
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 637
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 8 427
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 395
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 759
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 024
  9. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 3 347
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 267

Neprehliadnite tiež

Orkán zastavil vo Vysokých Tatrách železničnú dopravu

Na trať medzi Tatranskou Lomnicou a Starým Smokovcom spadlo niekoľko stromov.

Chmeliar v súvislosti s licenciou hovorí o zvláštnom rozhodnutí

LSK Plus sídli v budove, ktorá patrí firme známeho prešovského podnikateľa.

Pohotovosti majú paušál, dostanú takmer stotisíc

Každý mesiac majú isté peniaze.

Hagyariho zlatý padák podpísaný po prehratých voľbách muselo mesto zaplatiť

Prehralo súd s bývalým zamestnancom, s piatimi sa dohodlo. Jeden ešte robí na meste.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V pozadí detvianskej kauzy sa objavuje Kotleba a spravodajcovia

Firma z Bránikovho blogu robila čistky.

SVET

Slovák na najvyššej pozícii Únie? Začal sa diplomatický boj

Šefčovič nie je outsider, no veľkú šancu nemá.

DOMOV

OLAF varuje: Stali ste sa súčasťou čínskej hodvábnej cesty

Nové trasy zneužívajú podvodníci.

Sĺpček Zuzany Kepplovej

Čo by mal Šefčovič pochopiť

Veru, nie sme ako Španieli.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop