Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Zosuv pôdy pod cestou môže odrezať od Sobraniec dve obce

Poškodená cesta medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec môže odrezať dve koncové obce okresu.

Zosuv svahu poškodil časť cesty medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec.Zosuv svahu poškodil časť cesty medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec. (Zdroj: Milan Potocký)

Poškodená cesta medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec môže v prípade ďalšieho zosuvu svahu odrezať od mesta Sobrance dve koncové obce okresu. Vyše 400 obyvateľov Ruského Hrabovca a Ruskej Bystrej by tak bolo nútených cestovať do okresného mesta k lekárovi, do školy a za prácou takmer 140–kilometrovou obchádzkou cez Sninu a Humenné.

RUSKÝ HRABOVEC. K zosuvu svahu pod cestou II. triedy medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec v okrese Sobrance došlo ešte v jeseni minulého roka. Odvtedy je časť jedného jazdného pruhu z bezpečnostných dôvodov uzavretá.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Starostovia a obyvatelia dvoch dotknutých obcí sa obávajú, že v zime sa môže situácia ešte skomplikovať. Ak by došlo k ďalšiemu zosuvu svahu a úplnému poškodeniu cesty, dedinčania z Ruskej Bystrej a Ruského Hrabovca by sa do Sobraniec nedostali.

Namiesto terajších 20 kilometrov by museli cestovať približne 140–kilometrovou obchádzkou cez Sninu a Humenné.

Je to ich jediná prístupová cesta do Sobraniec

V súčasnosti premávajú autá medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec na približne 10–metrovom úseku v jednom jazdnom pruhu.

Starosta obce Ruský Hrabovec Juraj Cinkanič (nez.) uviedol, že ďalší zosuv svahu a úplne poškodenie cesty by boli pre nich katastrofou.

„Je to jediná prístupová cesta z okresného mesta Sobrance a z Michaloviec do našej obce. Ak by sa tento priepust zhoršil vplyvom poveternostných podmienok, zosunul sa viac a bola by odstavená premávka, boli by sme odrezaní od sveta. Autobusová doprava by bola odklonená cez Sninu a Humenné. Len takto by sme sa dostali do Sobraniec, inej cesty tu niet,“ vysvetlil Cinkanič.

SkryťVypnúť reklamu

Obchádzanie by ovplyvnilo aj školákov, ktorí cestujú do Michaloviec a Sobraniec.

„Neviem si to predstaviť. Bolo by to pre nás veľmi zlé,“ povedal Cinkanič.

Ďalšou, ale veľmi komplikovanou a zdĺhavou alternatívou by bola obchádzka cez Ukrajinu. Dedinčania by mohli cestovať cez hraničný priechod v Ubli, potom do Užhorodu a cez hraničný priechod Vyšné Nemecké do Sobraniec.

Obávajú sa zimy

„Cesta je poškodená zhruba rok. Máme zmiešané pocity, že bude odklonená premávka. Je to pre nás jediná prístupová cesta do okresného mesta. Potom by sme to museli riešiť obchádzkou. Pri havarijnom stave by to bola katastrofa. Museli by sme to obchádzať až na Sninu a Humenné. Keď teraz máme do Sobraniec 20 kilometrov, tak potom by sme to mali okolo 140 kilometrov,“ vysvetlil starosta Ruskej Bystrej Ján Sakulič (nez).

SkryťVypnúť reklamu

„Boli by problémy s dochádzaním nielen do práce, ale aj do školy. Obávame sa zimy, aby sa to nezhoršilo, aby nedošlo k zosuvu pôdy,“ dodal Sakulič.

„Bolo by to pre nás určite náročnejšie chodiť dookola cez Humenné a Sninu,“ povedal Jaroslav Kalanin z obce Ruská Bystrá.

Náklady na opravu svahu dosiahnu vyše 140-tisíc eur

Vlastníkom poškodenej cesty II. triedy je Košický samosprávny kraj (KSK).

Hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková potvrdila, že premávka medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec je obmedzená na jeden jazdný pruh.

„Vplyvom namoknutia podložia na svahu cestného telesa došlo k poškodeniu a pádu pôvodného výustného objektu cestného priepustu. Následkom toho sa zosunul aj kus svahu,“ vysvetlila hovorkyňa.
Dodala, že príčin zosuvu je viacero.

„Ale hlavnuými boli nevyhovujúca konštrukcia výustnej časti priepustu, jeho nedostatočné založenie a stupeň degradácie materiálu, z ktorého bol vyrobený. Samotná konštrukcia priepustu bola umiestnená v exponovanom svahovitom teréne, pričom týmto podmienkam nebola prispôsobená. Výustný objekt priepustu čiastočne plnil aj funkciu stabilizácie svahu, preto jeho pád mal za následok aj zosuv svahu,“ spresnila Bobriková.

Náklady na budúcu stavbu odhaduje Správa ciest KSK na vyše 140-tisíc eur.

Viac napovie geologický prieskum

Bobriková dodala, že výsledná suma bude závisieť od výsledkov inžiniersko-geologického prieskumu, ktorý ešte nebol realizovaný a ktorý určí aj návrh na sanáciu zosuvu.

„V prvom rade je potrebné urobiť geologický prieskum, ktorý odhalí skladbu jednotlivých vrstiev v podloží. Celý ďalší návrh vychádza z tohto kroku a od neho sa odvíja i výsledné riešenie, ktoré zvolí zodpovedný projektant.“

Bude potrebné obnoviť poškodené odvodnenie a zastabilizovať pätu svahu cestného telesa proti ďalšiemu zosuvu.

V súčasnosti je pre bezpečnosť účastníkov cestnej premávky na tomto úseku preventívne dopravné obmedzenie.

„Cestári situáciu na úseku zosuvu priebežne monitorujú. Ďalšie zosuvy neboli zatiaľ zaznamenané,“ uviedla Bobriková.

S geologickým prieskumom a prípravou projektovej dokumentácie by mal kraj začať v budúcom roku.

„Zimná údržba tohto úseku cesty sa bude robiť v plnom rozsahu súčasného prejazdného profilu,“ uzavrela Bobriková.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  8. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 695
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 607
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 890
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 986
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 281
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 205
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 248
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 26 471
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 734
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 270
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 345
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 936
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 684
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 287
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 246
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 26 471
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 734
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 270
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 345
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 936
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 684
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 287
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 246
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu