Korzár logo Korzár Dolný zemplín
Utorok, 16. október, 2018 | Meniny má Vladimíra
Nájdete nás na webe

Zosuv pôdy pod cestou môže odrezať od Sobraniec dve obce

Poškodená cesta medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec môže odrezať dve koncové obce okresu.

Zosuv svahu poškodil časť cesty medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec.(Zdroj: Milan Potocký)

Poškodená cesta medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec môže v prípade ďalšieho zosuvu svahu odrezať od mesta Sobrance dve koncové obce okresu. Vyše 400 obyvateľov Ruského Hrabovca a Ruskej Bystrej by tak bolo nútených cestovať do okresného mesta k lekárovi, do školy a za prácou takmer 140–kilometrovou obchádzkou cez Sninu a Humenné.

RUSKÝ HRABOVEC. K zosuvu svahu pod cestou II. triedy medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec v okrese Sobrance došlo ešte v jeseni minulého roka. Odvtedy je časť jedného jazdného pruhu z bezpečnostných dôvodov uzavretá.

Článok pokračuje pod video reklamou

Starostovia a obyvatelia dvoch dotknutých obcí sa obávajú, že v zime sa môže situácia ešte skomplikovať. Ak by došlo k ďalšiemu zosuvu svahu a úplnému poškodeniu cesty, dedinčania z Ruskej Bystrej a Ruského Hrabovca by sa do Sobraniec nedostali.

Namiesto terajších 20 kilometrov by museli cestovať približne 140–kilometrovou obchádzkou cez Sninu a Humenné.

Je to ich jediná prístupová cesta do Sobraniec

V súčasnosti premávajú autá medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec na približne 10–metrovom úseku v jednom jazdnom pruhu.

Starosta obce Ruský Hrabovec Juraj Cinkanič (nez.) uviedol, že ďalší zosuv svahu a úplne poškodenie cesty by boli pre nich katastrofou.

„Je to jediná prístupová cesta z okresného mesta Sobrance a z Michaloviec do našej obce. Ak by sa tento priepust zhoršil vplyvom poveternostných podmienok, zosunul sa viac a bola by odstavená premávka, boli by sme odrezaní od sveta. Autobusová doprava by bola odklonená cez Sninu a Humenné. Len takto by sme sa dostali do Sobraniec, inej cesty tu niet,“ vysvetlil Cinkanič.

Obchádzanie by ovplyvnilo aj školákov, ktorí cestujú do Michaloviec a Sobraniec.

„Neviem si to predstaviť. Bolo by to pre nás veľmi zlé,“ povedal Cinkanič.

Ďalšou, ale veľmi komplikovanou a zdĺhavou alternatívou by bola obchádzka cez Ukrajinu. Dedinčania by mohli cestovať cez hraničný priechod v Ubli, potom do Užhorodu a cez hraničný priechod Vyšné Nemecké do Sobraniec.

Obávajú sa zimy

„Cesta je poškodená zhruba rok. Máme zmiešané pocity, že bude odklonená premávka. Je to pre nás jediná prístupová cesta do okresného mesta. Potom by sme to museli riešiť obchádzkou. Pri havarijnom stave by to bola katastrofa. Museli by sme to obchádzať až na Sninu a Humenné. Keď teraz máme do Sobraniec 20 kilometrov, tak potom by sme to mali okolo 140 kilometrov,“ vysvetlil starosta Ruskej Bystrej Ján Sakulič (nez).

„Boli by problémy s dochádzaním nielen do práce, ale aj do školy. Obávame sa zimy, aby sa to nezhoršilo, aby nedošlo k zosuvu pôdy,“ dodal Sakulič.

„Bolo by to pre nás určite náročnejšie chodiť dookola cez Humenné a Sninu,“ povedal Jaroslav Kalanin z obce Ruská Bystrá.

Náklady na opravu svahu dosiahnu vyše 140-tisíc eur

Vlastníkom poškodenej cesty II. triedy je Košický samosprávny kraj (KSK).

Hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková potvrdila, že premávka medzi obcami Podhoroď a Ruský Hrabovec je obmedzená na jeden jazdný pruh.

„Vplyvom namoknutia podložia na svahu cestného telesa došlo k poškodeniu a pádu pôvodného výustného objektu cestného priepustu. Následkom toho sa zosunul aj kus svahu,“ vysvetlila hovorkyňa.
Dodala, že príčin zosuvu je viacero.

„Ale hlavnuými boli nevyhovujúca konštrukcia výustnej časti priepustu, jeho nedostatočné založenie a stupeň degradácie materiálu, z ktorého bol vyrobený. Samotná konštrukcia priepustu bola umiestnená v exponovanom svahovitom teréne, pričom týmto podmienkam nebola prispôsobená. Výustný objekt priepustu čiastočne plnil aj funkciu stabilizácie svahu, preto jeho pád mal za následok aj zosuv svahu,“ spresnila Bobriková.

Náklady na budúcu stavbu odhaduje Správa ciest KSK na vyše 140-tisíc eur.

Viac napovie geologický prieskum

Bobriková dodala, že výsledná suma bude závisieť od výsledkov inžiniersko-geologického prieskumu, ktorý ešte nebol realizovaný a ktorý určí aj návrh na sanáciu zosuvu.

„V prvom rade je potrebné urobiť geologický prieskum, ktorý odhalí skladbu jednotlivých vrstiev v podloží. Celý ďalší návrh vychádza z tohto kroku a od neho sa odvíja i výsledné riešenie, ktoré zvolí zodpovedný projektant.“

Bude potrebné obnoviť poškodené odvodnenie a zastabilizovať pätu svahu cestného telesa proti ďalšiemu zosuvu.

V súčasnosti je pre bezpečnosť účastníkov cestnej premávky na tomto úseku preventívne dopravné obmedzenie.

„Cestári situáciu na úseku zosuvu priebežne monitorujú. Ďalšie zosuvy neboli zatiaľ zaznamenané,“ uviedla Bobriková.

S geologickým prieskumom a prípravou projektovej dokumentácie by mal kraj začať v budúcom roku.

„Zimná údržba tohto úseku cesty sa bude robiť v plnom rozsahu súčasného prejazdného profilu,“ uzavrela Bobriková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  2. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  7. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  8. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  9. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  8. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 400
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 529
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 11 808
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 376
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 822
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 797
  7. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 395
  8. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 291
  9. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 019
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 1 976

Neprehliadnite tiež

Stávkové kancelárie najviac veria Turčanovej a Polačekovi

Ako vyhodnotili bookmakeri šance kandidátov v Košiciach a v Prešove.

Starostami v Košiciach chcú byť rekordér Hlinka aj aktivista Hudák

Najviac kandidátov je na Ťahanovciach, najmenej na Jazere a Furči.

Komentár Petra Schutza

Novodobý iluzionizmus

Nejde o dievčinu ani jej názory. Ide o absurdnú omáčku, ktorú okolo nej konšpiračný web vytvára.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

DOMOV

Polícia ide po stope nebezpečných odpadov zo skládky pri Bratislave

Zadržaný Grebeči s Vassalom spolupracoval.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop