Korzár logo Korzár Dolný zemplín
Sobota, 21. júl, 2018 | Meniny má Daniel
Nájdete nás na webe

Bývalému kapitánovi sa cnie za zlatou érou Šíravy

Svoj život spojil s vodami Zemplínskej šíravy a plavbami na výletných lodiach.

Michal Lazár. Ako kapitán výletných lodí pracoval na Zemplínskej šírave tri desaťročia.(Zdroj: kor)

Michal Lazár z Kaluže je kapitánom, ktorý má po 30 rokoch odkrútených na lodiach na čo s nostalgiou spomínať.

KALUŽA/ ZEMPLÍNSKA ŠÍRAVA. Počas tohtoročnej turistickej sezóny sa návštevníci často vydávali na vyhliadkovú plavbu výletnou loďou.

Mnohí rekreanti ani netušili, že starší pán, ktorý sa na nich díva z móla, tu strávil tri desaťročia ako jeden z kapitánov výletných lodí.

Priatelia a kolegovia mu nepovedia inak ako Miki. Dnes už 66–ročný Michal Lazár je aktívnym človekom, ktorý vie zaujímavo rozprávať o časoch, keď si na plážach Šíravy pre množstvo rekreantov bol problém roztiahnuť hoci len menší uterák.

Článok pokračuje pod video reklamou

Narodil sa v Kaluži a spomína si na miesta, kde v tom čase ešte Šírava nebola.

„Tu boli lúky, pásli sa tu kravičky,“ pozerá smerom na vodnú hladinu.

„Na jar, keď sa topili snehy, všetko zaliala voda zo stekajúcich horských potôčikov. Dosť dlho sme čakali, kým vody klesli,“ popísal.

V čase, keď sa vodohospodári začali zaoberať výstavbou vodnej nádrže, bol tínedžer. Po skončení základnej školy vo Vinnom šiel na strojnícke učilište do Humenného. Vojenčinu si ako tankista odkrútil v Týne nad Vltavou.

Kapitán

Keď sa v roku 1968 vrátil domov, v Šírave už bola voda.

„Ako prvú sem priviezli loď Vihorlat. Bola to maďarská loď pre 150 osôb,“ povedal.

„Potrebujem kapitána. Neprídeš?“ opýtal sa ho krátko nato kamarát zo Správy cestovného ruchu.

Neváhal. Nasledovali školenia v Bratislave, Komárne a množstvo skúšok tam, ale aj priamo na Šírave.

„Musel som dovŕšiť vek 25 rokov, odrobiť na lodiach dva roky ako strojník u kapitána Kotusa a až potom som dostal kapitánsky preukaz,“ vysvetlil.

„Na lodi Vihorlat bol kapitán Miško Mata z Krásnoviec. On, ale aj kapitán Hudák z Bratislavy ma učili. Najťažšie bolo priraziť loď k mólu. Trvalo dlho, kým sa to človeku dostalo do krvi. Niekedy, keď fúkal severák, tak nás vlny tak hojdali, že nás k brehu priťahovali kolegovia z iných lodí,“ povedal.

Michal Lazár si dodnes spomína na menšiu loď Kyjov pre 41 osôb. „Potom Správa cestovného ruchu kúpila maďarskú loď Laborec. Na vode bola nestabilná. Pripomínala mi autobus. Okienka sa v nej sťahovali ako na vlaku,“ usmial sa.

Odfúknutí surfisti

„Mali sme aj ruskú loď Zariju. Lenže do nej sme museli tankovať palivo každý týždeň. Počas jednej plavby dokázala zožrať aj 60 litrov. To bolo také čudo. Potom si ju vzali na Dušu družstevníci zo Sečovskej Polianky a urobili si v nej bufet,“ povedal.

„Najlepšia loď vola Vihorlat. Mala dva motory, dalo sa s ňou pekne manévrovať,“ zaspomínal.

„Lenže keď začal fúkať od Vihorlatských vrchov severák pred búrkou, nepomohlo ani to. Aj my sme mali čo robiť. A to sme pravidelne museli pozbierať z vodnej hladiny surfistov, jachtárov, ktorých zahnal vietor až ku Zalužiciam. Raz bol so mnou jeden policajt. Loď sa tak hojdala, že si kľakol na podlahu a volal: Miki, mám doma ženu a tri deti,“ smeje sa pán Michal.

„Napriek tomu, za tých tridsať rokov sme tu však s loďou nemali žiadnu nehodu,“ zdôraznil.

Pocit hrdosti mal, keď viedol lode Zemplín a Michalovce.

„Boli to pekné nemecké lode s klimatizáciou a bufetom. Turisti sa na nich radi vozili. Hlavne Čechom nevadil ani vietor a ani dážď. A tak je to aj doteraz. Vyhliadkové plavby majú radi,“ dodal.

V zime niektoré lode zostali na vode. Opadla a ony klesli. Niekedy obíjali ľad okolo, aby na ne netlačil.

Ďalšie lode vytiahli na panely na breh. Celú zimu sa o nich starali. Vypúšťali vodu, čistili ich, opravovali, natierali, zvárali.

Zlatá éra

Sezóna sa začínala v máji so školákmi a končila sa koncom septembra, keď na Šíravu prichádzali kolektívy družstevníkov oddýchnuť si po žatve.

Pán Michal zažil zlatú éru Šíravy.

„Skončila sa v roku 1992. Prišla demokracia, ľuďom sa otvorili možnosti a rozpŕchli sa. Chýba mi tu niekedy ten veľký nával, tie rady ľudí na móle, ktoré ma čakali, keď som pristával. Niekedy sa sám seba pýtam, že kde sa to všetko podelo...“ zamyslel sa.

Smútok si nepripúšťa, lebo za posledné roky vraj podľa jeho pozorovania objavuje krásu Šíravy viac a viac turistov.

A čo robí kapitán na dôchodku? „Mám nad Kalužou vinice. Kopec roboty po celý rok. Pomáham na vinici rodine aj susedom. Niekedy aj pár dní v kuse špricujem. Nit kedy starnuc!“ smeje sa nad naším komplimentom, že jeho vek je v jeho prípade len číslo.



miko_kapitan2_1510_kor_r510_res.jpg
Ako omrvinka pôsobí dnes jediná výletná v porovnaní s počtom lodí,
ktoré brázdili šíravské vody v časoch jej najväčšej slávy.


miko_kapitan3_15010_kor_r3717_res.jpg
Najťažšie. Podľa kapitána na dôchodku bolo najťažšie priraziť lode k mólu.

miko_kapitan4_1510_kor_r5063_res.jpg
Turisti. Vyhliadkové plavby si ani v súčasnosti nenechajú ujsť.

miko_kapitan5_1510_kor_r7626_res.jpg
Od lodí k viniciam. Pán Michal sa im venuje po celý rok.
Foto: kor

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 567
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 664
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 440
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 437
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 663
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 442
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 703
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 659
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 797
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 238

Téma: Vodná nádrž Zemplínska Šírava


Neprehliadnite tiež

Vrcholí nákupná horúčka. Do nemocníc pôjdu stovky postelí

Košická univerzitná dostane takmer tisíc nových lôžok.

Zomrela mama Zlatej brány Alica Takáčová

Vďaka nej sa aj z obyčajných detí stali hviezdy.

Sestry odhadujú vek lôžok v Košiciach aj na 30 či 35 rokov

Sú zhrdzavené, poškodené, nedajú sa polohovať.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop