Za viac ako 95 percent dopravných nehôd, ktoré sa stanú vodičom autobusov, môžu podľa dopravcu vodiči osobných áut.
MICHALOVCE. V posledných mesiacoch sa stali na cestách v regióne Zemplína dve vážne dopravné nehody, počas ktorých došlo k zrážke osobného auta s autobusom.
Medzi obcami Trhovište a Horovce v okrese Michalovce sa autobus po čelnej zrážke s autom prevrátil do priekopy.
O pár týždňov neskôr skončil v priekope po čelnej zrážke ďalší autobus medzi Strážskym a obcou Nižný Hrabovec.
Vodiči osobných áut po zrážke s autobusmi zraneniam podľahli. Vodič autobusu utrpel pri poslednej nehode vážne zranenia.
V spomínaných prípadoch patrili autobusy Slovenskej autobusovej doprave (SAD) Michalovce, a. s.
Generálny riaditeľ spoločnosti Gejza Sačko hovorí, že profesionálni vodiči to majú na cestách čoraz ťažšie. Jazdí sa agresívnejšie a bezohľadnejšie.
Z roka na rok je to horšie
SAD Michalovce prevádzkuje 240 autobusov a zamestnáva tristopäťdesiat vodičov. Jadro dopravy zabezpečuje SAD vo verejnom záujme Košického samosprávneho kraja. V regióne Zemplína sú to okresy Michalovce, Sobrance a Trebišov.
Vodiči sú takmer každý deň na cestách vystavovaní kolíznym situáciám.
„Drobných dopravných nehôd máme dosť, keďže máme až 240 autobusov. Až 95 percent týchto nehôd zapríčiňujú iní účastníci cestnej premávky. Čo je najhoršie, v poslednom čase sme mali dve veľké dopravné nehody, kde vyhasli ľudské životy,“ zdôraznil Sačko. Škody sa dohromady vyšplhali na 100-tisíc eur.
Sačko upozornil, že nehody s autobusmi môžu mať fatálne následky pre cestujúcich. „Keď dôjde ku kolízii s autobusom, môže tam sedieť až 70 ľudí. V prvom prípade sa autobus aj prevrátil. Chvalabohu sa nestalo to najhoršie,“ povedal riaditeľ.
Dodal, že vodiči áut často preceňujú svoje sily a nedbajú na bezpečnosť cestnej premávky.
Autobusár: Na cestách rastie agresivita a bezohľadnosť
Vodič autobusu prímestskej dopravy Ján Gonda uviedol, že problémom na cestách je jednoznačne agresívna jazda a bezohľadnosť.
„My sa s tým stretávame najviac, keďže denne najazdíme okolo 400 kilometrov. Stačí sa prejsť aj po meste, vodiči osobných áut často porušujú vyhlášku a parkujú a zastavujú autami aj na zastávkach pre autobusy,“ uviedol Gonda.
Negatívne skúsenosti majú aj vodiči mestskej autobusovej dopravy.
„Nie je to len o vodičoch. Bezohľade sa správajú aj chodci. Prebiehajú doslova popred autobus. Niekedy vodič nemá šancu si ich všimnúť pri vychádzaní zo zastávky,“ povedal Ladislav.
Marián Hric prevádzkuje autoškolu už 15 rokov. Potvrdil, že na cestách Michalovského okresu sa jazdí agresívnejšie.
„Vo všeobecnosti sa jazdí agresívnejšie. Vodiči sú menej ohľaduplní voči druhým účastníkom cestnej premávky. Ale nielen vodiči, ale aj chodci sa často správajú bezohľadne. Súvisí to aj s tým, že ako žijeme, tak sa aj správame na cestách,“ vysvetlil.
Na autobusoch uháňať nemôžu
„Naši vodiči tvrdia, že disciplína na cestách je horšia. Či už sa to týka mestskej alebo prímestskej dopravy. Vodiči sú menej ohľaduplní. Druhá vec je, že majú rýchle autá. Naši vodiči ani nemajú možnosť prekročiť rýchlosť, lebo cestovný poriadok je stavaný maximálne na 60–kilometrovú rýchlosť. Ak by išiel rýchlejšie, prišiel by v predstihu na ďalšiu zastávku. Tým pádom by bol z našej strany disciplinárne riešený. On nemôže zo zastávky odísť skôr,“ doplnil Sačko.
Sačko konštatuje, že vyrovnávanie sa profesionálnych vodičov s tragickými nehodami nie je jednoduché.
„Hlavne pri smrteľných nehodách. V jednom prípade náš vodič mal ťažké zranenia. Vodiči sa z toho potrebujú dostať aj psychicky a nie je to jednouché. Bez ohľadu nato, že sú to profesionálni vodiči, ktorí absolvujú všelijaké školenia,“ vysvetlil riaditeľ.
Spresnil, že nie všetkých vodičov po nehode hneď zaradia do služby.
„Keď je to nutné, tak ich pošleme ešte aj na psychologické vyšetrenie. Až po tých vyšetreniach im umožníme pracovať. Ale jednoznačne im chvíľu dávame voľno, aby sa odreagovali od tých problémov,“ uzavrel riaditeľ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín