Železnice, kraj a mesto plánujú postaviť terminál integrovanej osobnej prepravy, ktorého súčasťou by bol aj podchod popod koľajnice.
TREBIŠOV. O výstavbe podchodu sa v Trebišove diskutuje už roky, ale realizácia tohto projektu zatiaľ vždy zostala iba na papieri.
Na nedávnom verejnom zhromaždení s obyvateľmi mesta primátor Trebišova Marián Kolesár (nez.) informoval, že výstavba podchodu by mala nabrať reálne kontúry.
železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už schválili záväzný pokyn pre investorskú prípravu stavby. Predpokladané investičné náklady sú vo výške 8,3 milióna eur. Stavba by mala byť financovaná z fondov EÚ.
Stavať by mali v roku 2014
Primátor vysvetlil, že súčasné vedenie mesta od roku 2011 vyvíja úsilie pre zlepšenie dostupnosti mestskej štvrte za železnicou.
Po rokovaniach so ŽSR mesto v auguste 2012 spracovalo urbanisticko – architektonickú štúdiu terminálu integrovanej osobnej prepravy.
Štúdia zahŕňa okrem riešenia spoločného vybavovania cestujúcich vo vlakovej a autobusovej doprave aj riešenie prepojenia hlavnej časti mesta s mestskou štvrťou za železnicou novým podchodom pod koľajiskom. Štúdia bola východiskom pre ďalší spoločný postup ŽSR, KSK a mesta.
Kolesár zdôraznil, že hoci prioritou projektu je vybudovanie terminálu, jeho súčasťou bude aj podchod.
„Peniaze na stavanie podchodov EÚ neposkytuje. Podchod je len súčasťou terminálu,“ uviedol Kolesár.
Mesto podľa primátora nebude investorom. Financovanie by malo byť zabezpečené z fondov Európskej únie.
Generálne riaditeľstvo Železníc SR v októbri vydalo záväzný pokyn pre investorskú prípravu terminálu integrovanej osobnej prepravy Trebišov.
Stavba zahrnie aj podchod pod koľajiskom s prepojením na Štúrovu ulicu. Predpokladané investičné náklady sa dohadujú na 8,3 milióna eur.
S prípravou projektovej dokumentácie sa začne v roku 2013. So samotnou výstavbou najneskôr v roku 2014. Stavba by mala byť financovaná z fondov EÚ – operačný program doprava.
Chodia cez koľajnice
Cestu do mesta si cez koľajnice skracujú hlavne obyvatelia Štúrovej, Jablonkovej, Bottovej ulice a ďalších siedmich ulíc.
„Cez nadjazd to máme dookola približne päť kilometrov, preto chodím cez koľajnice. Či už do mesta, alebo do kostola. Platila som aj pokutu päť eur. Som rada, že bude podchod. Veď už sa o tom rozpráva roky. Dúfam, že sa toho dočkáme,“ povedala Anna zo Štúrovej ulice.
Cez koľajnice si skracujú cestu do práce aj niektorí zamestnanci firiem, ktoré sídlia na ulici kpt. Nálepku.
Terminál odľahčí dopravu
Terminál má odľahčiť cestnú dopravu v okrese Trebišov a v Košickom kraji presmerovaním prímestskej autobusovej dopravy a individuálnej dopravy z ciest na koľajovú dopravu.
Na odbremenenie ciest má podľa železníc význam zapojenie koľajovej dopravy do systému integrovanej prímestskej a mestskej dopravy.
Pri dobrej organizácii prípojov a prestupov dostanú cestujúci rýchly, pohodlný, spoľahlivý a ekonomicky výhodný spôsob prepravy.
Terminál by mal stáť na mieste terajšej železničnej stanice. Jeho súčasťou bude moderná čakáreň, WC aj pre imobilných cestujúcich, automaty na výdaj cestovných lístkov a nové parkovisko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín