Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

V auguste 1992 vyhaslo pri Budkovciach šesť životov

V lete 1992 obletela Československo správa o železničnej nehode na východe republiky.

Miesto zrážky. Na počesť železničiarov, ktorí pri zrážke vlakov zahynuli, tu stojí pomníček.Miesto zrážky. Na počesť železničiarov, ktorí pri zrážke vlakov zahynuli, tu stojí pomníček. (Zdroj: ope)

Šesť životov železničiarov vyhaslo pre zlodejov kovov a následnému zlyhaniu ľudského faktora. Od tragédie uplynulo už 20 rokov.

BUDKOVCE. Okolo štvrtej hodiny ráno otriasla okolím rana, ktorá nejedného obyvateľa Budkoviec zobudila zo spánku. Správa o tragédii sa rýchlo rozšírila. Nikto nemohol uveriť tomu, čo sa stalo.

Začiatkom júna 1992 došlo k odcudzeniu 30 prípojných lán k stykovým transformátorom v úseku Budkovce – Drahňov – Vojany a 17. júna ku ďalšej krádeži výstroja stykových transformátorov a prívodných lán vo výhybni Drahňov.

Na spomínanom úseku tak prestala existovať elektrická a optická kontrola voľnosti trate. Chod vlakov už potom zabezpečovalo len telefonické spojenie s jednoduchým systémom ponuky, prijatia a odhlášky.

Stačila jedna chyba človeka a mohlo dôjsť k nešťastiu. Žiaľ, 3. augusta 1992 k nemu aj došlo. Okolo štvrtej hodiny ráno pripravila výpravkyňa v železničnej stanici Budkovce vlakovú cestu pre vlak idúci do Maťoviec.

Ten preto nezastavil v Budkovciach, ale pokračoval v smere na Drahňov. Vtedy už bol na ceste opačným smerom ďalší vlak.

Zámer vypnúť trolejové vedenia zo strany dopravných zamestnancov nevyšiel a vlaky sa o 4.07 hod. zrazili.

Škoda sa vyšplhala na 38,3 milióna Kčs

Následky čelnej zrážky boli otrasné. Pri zrážke zahynuli všetci železničiari v oboch vlakoch.

Hnacie vozidlá boli po nehode natoľko zdemolované, že jedného rušňovodiča sa podarilo vyslobodiť až o pol ôsmej večer.

Pri nehode boli poškodené tri rušne a deväť vozňov. Škody vznikli aj na trolejovom vedení.

Najväčšie materiálne škody boli vyčíslené na prepravovanom tovare, išlo o kompletné automatické telefónne ústredne určené na vývoz. Celková škoda spôsobená nehodou sa vyšplhala na 38,3 milióna Kčs.

Podľa záverov vyšetrovania nehodu zavinila výpravkyňa zo železničnej stanice Budkovce, ktorá dovolila jazdu vlaku bez jeho ponuky a prijatia.

K vzniku nehody dopomohlo aj to, že výpravca z výhybne Drahňov neohlásil skutočný odchod vlaku, ako to mal v predpise stanovené. Avšak nebyť odcudzených súčastí traťového zabezpečovacieho zariadenia, k tragédii by nedošlo.

Na počesť mŕtvych železničiarov stojí na mieste nehody pomníček. V deň 20. výročia tragédie si ich bývalí kolegovia uctili odhalením pamätnej tabule na železničnej stanici Budkovce.

Budkovčania na tragédiu nespomínajú radi

Budkovcami sa hrozná správa šírila hneď ráno. Ľudia sa na miesto zrážky chodili pozerať.

„Neviem presne, ako sa to stalo, či k tomu prispeli zlodeji alebo to bola chyba výpravkyne. Bol som sa tam pozrieť a bol to hrozný pohľad. Rušeň aj vozne boli mimo trate. Bolo to strašné,“ spomína na osudný deň Budkovčan Michal Kažimír.

Nie všetci obyvatelia nabrali odvahu, aby sa išli na miesto tragédie pozrieť. „Vtedy som nespal. Ranu bolo počuť až tu, ale nevedel som, čo sa stalo. Neskôr, v ten deň som bol u doktora, kde som sa o tom dozvedel,“ povedal Ján Gajdoš.

Dodal, že na miesto zrážky nešiel. „Počul som, že tam bolo šesť mŕtvych. Na mieste som nebol, lebo také veci nemám rád,“ dodal.

ico

Fakty

Šiesti železničiari, ktorí zahynuli pri zrážke:

  • Vojtech Tóth
  • Ján Bak
  • Ladislav Brziak
  • Pavol Kičinko
  • Štefan Koneval
  • Ladislav Smolák


Česť ich pamiatke!

ope

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  2. Legislative intention - recodification of the corporate law
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  7. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 23 554
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 488
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 301
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 816
  5. Po Slovensku na motorke 6 777
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 661
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 118
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 691
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 362
  10. Crème de la crème po slovensky 3 193
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

4. marec 2020. Igor Matovič a Boris Kollár na tlačovej konferencii po spoločnom rokovaní po voľbách do Národnej rady SR 2020.

Čo ukázal viac ako rok vládnutia so Sme rodina?


16 h

Pellegrini cez víkend sebavedomo vyhlásil, že keby bol premiérom on, tak zaočkovanosť by bola cez 50 percent.


Fotograf Martin Tiso.

Má rád modelky, ktoré pochopili, čo je ich robota.


18. jún

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop