ZEMPLÍN. Avizované zmeny vo vlakových a autobusových spojeniach sa dotknú aj zemplínskeho regiónu.
Ministerstvo dopravy pri príprave zmien vychádza z projektu Výskumného ústavu dopravného z prehľadu prúdov cestujúcich.
Ministerstvo uvažuje o zrušení vlakového spojenia z Veľkých Kapušian do Bánoviec nad Ondavou. Kvôli tomu sa nedávno stretli vo Veľkých Kapušanoch starostovia z regiónu Použie a zástupcovia Košického samosprávneho kraja (KSK).
Primátor Veľkých Kapušian Peter Petrikán (nez.) uviedol, že starostovia i mesto sú proti tomuto zámeru. Podľa jeho slov je vlakové spojenie rýchlou skratkou, ktorou sa ľudia dostanú do Bánoviec a odtiaľ prestupujú na vlaky do Košíc alebo blízkych okresných miest.
Väčšina z nich tam cestuje za prácou. Potvrdila to aj starostka Bánoviec nad Ondavou Ľudnila Ďurčáková (Smer) .
„Ak argumentujú, že toto vlakové spojenie nie je využívané, nie je to pravda. Problém je v tom, že tam lístky predáva rušňovodič. Za dve minúty, čo stojí stanici, to nestihne. Mnohí cestujúci si lístok kúpiť nestihnú. Veľkou skupinou cestujúcich sú železničiari. Tí neplatia. Možno to je dôvod, prečo tam majú málo predaných lístkov, aj keď v skutočnosti je vlak plný,“ povedal nám zdroj z regiónu.
Obchádzku pocítia na cestovnom
„Ak toto vlakové spojenie zrušia, náhradná autobusová doprava bude pre ľudí nevýhodná. Ak by mal chodiť autobus cestou, ktorá vedie popri trati, nebolo by to zlé. Ale cesta je v zlom stave. Ďalšia možnosť je len obrovská obchádzka z Kapušian do Bánoviec cez Michalovce. Ľudia by cestovali dlhšie a stúplo by aj cestovné,“ povedala starostka Ľudmila Ďurčáková (Smer).
Jej slová potvrdil aj generálny riaditeľ SAD Michalovce Gejza Sačko. Uviedol, že zatiaľ nemajú žiadne oficiálne informácie.
„V prípade zrušenia tohto vlakového spojenia sme schopní zabezpečiť po dohode s KSK náhradnú autobusovú dopravu. Ale to by pre cestujúcich znamenalo 20 až 25 kilometrov navyše,“ povedal.
Kraj nesúhlasí a žiada kompenzácie
Soňa Jakešová za KSK uviedla, že v prípade, ak toto vlakové spojenie ministerstvo zruší a nahradí autobusovou dopravou, kraj požaduje finančnú kompenzáciu na opravu súbežnej cesty s traťou. Je to 5,1 kilometrov dlhá cesta III. triedy z Ložína do Dúbravky.
„Toho času je v zimnom období vylúčená doprava pre jej nevyhovujúci stavebný stav. Úprava prevádzku autobusovej dopravy si vyžaduje investíciu 676- tisíc eur. Náhradná autobusová doprava si vyžaduje úhradu nákladov vo výške 90-tisíc eur ročne. Bez splnenia týchto podmienok v súčasnosti nie je možné zabezpečiť náhradné dopravné spojenie autobusmi a teda ani zodpovedajúcu dopravnú obsluhu dotknutého územia,“ zdôraznila.
Predstavy
KSK by uvítal, ak by v súlade s plánom dopravnej obslužnosti kraja nosný dopravný systém tvorili železničné trate Košice - Spišská Nová Ves (Gelnica), Košice - Čierna nad Tisou, Košice - Trebišov - Veľké Kapušany.
„Na uvedených tratiach by sme mali záujem zvýšiť dopravnú ponuku,“ povedala Jakešová. Spojenia na trati Trebišov - Michalovce - Strážske, Košice - Moldava nad Bodvou - Turňa nad Bodvou a Košice - Prešov by chceli ponechať.

Prešovská župa je zásadne proti
„Zásadne nesúhlasíme s predloženým návrhom. Trváme na zachovaní súčasného grafikonu,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja (PSK).
Za najvážnejšie nedostatky PSK považuje chýbajúce priame spojenie Prešov – Bratislava a elimináciu trate Stará Ľubovňa – Plaveč a Kežmarok – Stará Ľubovňa.
„Tretie najväčšie mesto na Slovensku sa týmto návrhom fakticky dostáva do pozície okresného sídla, ako napríklad Svidník, ktorý vôbec nemá železničné spojenie,“ povedala.
„Zrušenie trate Stará Ľubovňa – Plaveč a Kežmarok – Stará Ľubovňa znemožní obyvateľom spojenie s okolitým regiónom,“ dodala. To všetko sa deje práve v čase, keď prebiehajú medzivládne rokovania o železničnom prepojení slovenska a Poľska na trase KE – Plaveč – Muzsyna – Krakow.
Župan musí lobovať u poslancov Národnej rady.
Železnice chcú posilniť niektoré trate, napríklad Humenné – Stakčín, Prešov – Lipany, pričom od PSK žiadajú obmedzenie autobusovej dopravy.
„Kraj optimalizoval autobusové spoje v prímestskej autobusovej doprave už v roku 2011 – o štyri percentá. Dostali sme sa na úroveň základnej obslužnosti regiónu, ďalšie obmedzovanie nie je možné,“ vysvetlila Fitzeková.
„Ďalším vážnym problémom je veľká excentricita železničných staníc v obciach. To spôsobuje uprednostňovanie autobusovej dopravy zo strany cestujúcich. Aj toto by v tejto súvislosti bolo potrebné riešiť,“ doplnila argumenty kraja.
„Predpokladáme, že rokovania budú ďalej pokračovať – pretože súčasné návrhy sú neprijateľné - predovšetkým pre obyvateľov. Predseda PSK lobuje u poslancov Národnej rady SR, aby nám pomohli presadzovať naše záujmy,“ uzavrela.
kor
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín