Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Zemplínčania nesúhlasia s rušením vlakov

Zámer ministerstva dopravy, ktorým chce zrušiť niektoré vlakové a autobusové spojenia, sa stretol s nesúhlasom cestujúcich.

Ministerstvo chce zrušiť niektoré spoje.Ministerstvo chce zrušiť niektoré spoje. (Zdroj: kor)



ZEMPLÍN. Avizované zmeny vo vlakových a autobusových spojeniach sa dotknú aj zemplínskeho regiónu.

Ministerstvo dopravy pri príprave zmien vychádza z projektu Výskumného ústavu dopravného z prehľadu prúdov cestujúcich.

Ministerstvo uvažuje o zrušení vlakového spojenia z Veľkých Kapušian do Bánoviec nad Ondavou. Kvôli tomu sa nedávno stretli vo Veľkých Kapušanoch starostovia z regiónu Použie a zástupcovia Košického samosprávneho kraja (KSK).

Primátor Veľkých Kapušian Peter Petrikán (nez.) uviedol, že starostovia i mesto sú proti tomuto zámeru. Podľa jeho slov je vlakové spojenie rýchlou skratkou, ktorou sa ľudia dostanú do Bánoviec a odtiaľ prestupujú na vlaky do Košíc alebo blízkych okresných miest.

Väčšina z nich tam cestuje za prácou. Potvrdila to aj starostka Bánoviec nad Ondavou Ľudnila Ďurčáková (Smer) .

„Ak argumentujú, že toto vlakové spojenie nie je využívané, nie je to pravda. Problém je v tom, že tam lístky predáva rušňovodič. Za dve minúty, čo stojí stanici, to nestihne. Mnohí cestujúci si lístok kúpiť nestihnú. Veľkou skupinou cestujúcich sú železničiari. Tí neplatia. Možno to je dôvod, prečo tam majú málo predaných lístkov, aj keď v skutočnosti je vlak plný,“ povedal nám zdroj z regiónu.

Obchádzku pocítia na cestovnom

„Ak toto vlakové spojenie zrušia, náhradná autobusová doprava bude pre ľudí nevýhodná. Ak by mal chodiť autobus cestou, ktorá vedie popri trati, nebolo by to zlé. Ale cesta je v zlom stave. Ďalšia možnosť je len obrovská obchádzka z Kapušian do Bánoviec cez Michalovce. Ľudia by cestovali dlhšie a stúplo by aj cestovné,“ povedala starostka Ľudmila Ďurčáková (Smer).

Jej slová potvrdil aj generálny riaditeľ SAD Michalovce Gejza Sačko. Uviedol, že zatiaľ nemajú žiadne oficiálne informácie.

„V prípade zrušenia tohto vlakového spojenia sme schopní zabezpečiť po dohode s KSK náhradnú autobusovú dopravu. Ale to by pre cestujúcich znamenalo 20 až 25 kilometrov navyše,“ povedal.

Kraj nesúhlasí a žiada kompenzácie

Soňa Jakešová za KSK uviedla, že v prípade, ak toto vlakové spojenie ministerstvo zruší a nahradí autobusovou dopravou, kraj požaduje finančnú kompenzáciu na opravu súbežnej cesty s traťou. Je to 5,1 kilometrov dlhá cesta III. triedy z Ložína do Dúbravky.

„Toho času je v zimnom období vylúčená doprava pre jej nevyhovujúci stavebný stav. Úprava prevádzku autobusovej dopravy si vyžaduje investíciu 676- tisíc eur. Náhradná autobusová doprava si vyžaduje úhradu nákladov vo výške 90-tisíc eur ročne. Bez splnenia týchto podmienok v súčasnosti nie je možné zabezpečiť náhradné dopravné spojenie autobusmi a teda ani zodpovedajúcu dopravnú obsluhu dotknutého územia,“ zdôraznila.

Predstavy

KSK by uvítal, ak by v súlade s plánom dopravnej obslužnosti kraja nosný dopravný systém tvorili železničné trate Košice - Spišská Nová Ves (Gelnica), Košice - Čierna nad Tisou, Košice - Trebišov - Veľké Kapušany.

„Na uvedených tratiach by sme mali záujem zvýšiť dopravnú ponuku,“ povedala Jakešová. Spojenia na trati Trebišov - Michalovce - Strážske, Košice - Moldava nad Bodvou - Turňa nad Bodvou a Košice - Prešov by chceli ponechať.

ico

Prešovská župa je zásadne proti

„Zásadne nesúhlasíme s predloženým návrhom. Trváme na zachovaní súčasného grafikonu,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

Za najvážnejšie nedostatky PSK považuje chýbajúce priame spojenie Prešov – Bratislava a elimináciu trate Stará Ľubovňa – Plaveč a Kežmarok – Stará Ľubovňa.

„Tretie najväčšie mesto na Slovensku sa týmto návrhom fakticky dostáva do pozície okresného sídla, ako napríklad Svidník, ktorý vôbec nemá železničné spojenie,“ povedala.

„Zrušenie trate Stará Ľubovňa – Plaveč a Kežmarok – Stará Ľubovňa znemožní obyvateľom spojenie s okolitým regiónom,“ dodala. To všetko sa deje práve v čase, keď prebiehajú medzivládne rokovania o železničnom prepojení slovenska a Poľska na trase KE – Plaveč – Muzsyna – Krakow.

Župan musí lobovať u poslancov Národnej rady.

Železnice chcú posilniť niektoré trate, napríklad Humenné – Stakčín, Prešov – Lipany, pričom od PSK žiadajú obmedzenie autobusovej dopravy.

„Kraj optimalizoval autobusové spoje v prímestskej autobusovej doprave už v roku 2011 – o štyri percentá. Dostali sme sa na úroveň základnej obslužnosti regiónu, ďalšie obmedzovanie nie je možné,“ vysvetlila Fitzeková.

„Ďalším vážnym problémom je veľká excentricita železničných staníc v obciach. To spôsobuje uprednostňovanie autobusovej dopravy zo strany cestujúcich. Aj toto by v tejto súvislosti bolo potrebné riešiť,“ doplnila argumenty kraja.

„Predpokladáme, že rokovania budú ďalej pokračovať – pretože súčasné návrhy sú neprijateľné - predovšetkým pre obyvateľov. Predseda PSK lobuje u poslancov Národnej rady SR, aby nám pomohli presadzovať naše záujmy,“ uzavrela.

kor

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 887
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 882
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 664
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 074
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 674
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 483
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 548
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 467
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 365
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 292
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rušenie vlakov na východe

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

UVLF chce, aby dostali veterinári vakcínu skôr.

Rekorka UVLF Jana Mojžišová napísala dvom ministrom list.

15m
Ilustračné foto.

Potvrdili tam dva prípady u diviakov.

30m
Prešovskí poslanci sa nemajú stretnúť osobne, hoci s rúškami, ale cez videokonferenciu.

Parlament zasadne premiérovo v tomto roku, opäť online.

53m
Olafov úsmev vzbudzuje dobrú náladu.

Krompašania sa so snehovou nádielkou vysporiadali po svojom.

1 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 238-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 260 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

7 h
Petra Vlhová počas 1. kola obrovského slalomu v talianskom Kronplatzi.

Slovenka obsadila až deviate miesto.

6 h
Rusko si vybralo tvrdú silu.

Protesty spája pieseň a pocit beznádeje.

21 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop