Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Stúpajúce ceny pohonných hmôt zatiaľ neovplyvnia cestovné

Dopravná spoločnosť SAD Michalovce je v tomto smere realistická, vraj nie je dôvod na paniku.

Priemerné ceny nafty medziročne stúpli o viac ako 18 centov.Priemerné ceny nafty medziročne stúpli o viac ako 18 centov. (Zdroj: mano)

Neustále zvyšujúce sa ceny nafty a benzínu na čerpacích staniciach nás nútia zamyslieť sa, kedy opäť zdražie cestovné.

MICHALOVCE. Medzi faktory, ktoré ovplyvnili trh s ropou v minulom roku, patrili zmeny režimov vo viacerých arabských krajinách, dlhové problémy vyspelých ekonomík v Európe a USA, dopyt po rope zo strany rýchlo rastúcich rozvojových krajín a extrémne uvoľnená menová politika hlavných centrálnych bánk prejavujúca sa v nízkom úročení kľúčových mien.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To všetko stálo za prudkým zvýšením cien ropy medziročne o 40 %. Následne to ovplyvnilo aj rast cien pohonných hmôt.

SkryťVypnúť reklamu

Šetria na prevádzkových nákladoch autobusov

Neustále zdražovanie nepoteší asi žiadneho šoféra. Najväčší spracovateľ ropy na Slovensku Slovnaft, a. s., už oproti minulému mesiacu zaznamenal menší pokles zákazníkov na čerpacích staniciach.

Na otázku, či budú ceny pohonných hmôt stále rásť, nám odpovedala Hana Kukučková z oddelenia pre vzťahy s verejnosťou zo spoločnosti Slovnaft: „Pri súčasnej situácii nevieme vývoj cien pohonných hmôt predpovedať.“

Ceny pohonných hmôt nemajú priamy vplyv na hospodársky výsledok SAD Michalovce, pretože doprava vo výkone verejného záujmu, ktorú si objednáva Košický samosprávny kraj (KSK), je na báze zúčtovania a zahŕňa sa do rozpočtu KSK, ktorý pokrýva všetky straty vznikajúce pri preprave zákazníkov do odľahlejších obcí.

SkryťVypnúť reklamu

„Náklady na prepravu osôb sú vyššie,“ priznáva generálny riaditeľ SAD Michalovce, a. s., Gejza Sačko.

„Podotýkam však, že sme povinní plniť cestovný poriadok, ktorý od nás požaduje objednávateľ. V minulom roku sme kúpili autobusy s menšou kapacitou, pričom sme ušetrili aj na prevádzkových nákladoch.“

O zvýšení cestovného nerokovali

KSK má zo zákona povinnosť zabezpečiť dopravnú dostupnosť celého regiónu. Preto musí uhrádzať straty na neefektívnych linkách, čo je verejným záujmom a taktiež súčasťou rozpočtu samosprávneho kraja. Zmluvný dopravca poskytuje prímestskú autobusovú dopravu do 100 kilometrov.

Rastúce náklady vo verejnej doprave má KSK problém utiahnuť už niekoľko rokov. Nejde len o pohonné hmoty, ale aj ďalšie straty, ktoré dopravcovia vykazujú ako ekonomicky oprávnené náklady.

SkryťVypnúť reklamu

„Zvýšené ceny pohonných hmôt evidujeme veľmi pozorne,“ uviedla hovorkyňa predsedu KSK Zuzana Bobriková.

„Medziročný nárast je vysoký, za roky 2010 – 2011 je to v prípade spoločnosti SAD Michalovce o 538 987 eur. Priemerná cena nafty v podniku medziročne stúpla o vyše 18 centov za liter. KSK nerokoval s dopravcom o zvýšení tarify cestovného,“ dodala Bobriková.

KSK sa už niekoľkokrát, spolu s ostatnými krajmi, obracal na vládu i niektoré rezortné ministerstvá so žiadosťou o riešenie problémov v prímestskej doprave.

Samosprávne kraje riešia sociálnu politiku z vlastných zdrojov – uhrádzajú straty, ktoré vznikajú za prepravu žiakov, študentov, dôchodcov, zdravotne postihnutých. Žiadajú, aby sa na úhrade podieľali aj príslušné rezorty. Ich žiadosť zatiaľ nenašla odozvu.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 83 765
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 516
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 248
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 591
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 312
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 216
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 394
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 704
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 577
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 42 483
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 313
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 452
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 13 768
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 975
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 816
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Tupou Ceruzou: Businessman
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 704
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 577
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 42 483
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 313
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 452
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 13 768
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 975
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 816
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Tupou Ceruzou: Businessman
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu