Pre nárast cien nafty majú SAD vysoký medziročný nárast nákladov. Ak jej cena neklesne, zemplínski dopravcovia sa obrátia na objednávateľov dopravy vo verejnom záujme, ktorými sú samosprávne kraje. Tie sa budú musieť rozhodnúť, či zvýšené náklady pocítia na drahších lístkoch cestujúci, alebo sa cena lístkov nezmení a rozdiely vykryjú župy z vlastných zdrojov.
ZEMPLÍN. Maximálnu výšku cestovného pre jednotlivé kategórie cestujúcich určujú v prímestskej doprave samosprávne kraje a v mestskej autobusovej doprave mestá.
Vykrytie zvýšených nákladov na služby vo verejnom záujme musia samosprávy zabezpečiť buď z vlastných rozpočtov alebo zvýšením cestovného. Je na poslancoch, ktorú možnosť zvolia.
Generálny riaditeľ SAD Michalovce Gejza Sačko uviedol, že za liter nafty platili v roku 2009 priemerne 0,8667 eura, v roku 2010 už 0,8741 eura. Vlani už za liter platili priemerne 1,0659 eura. „V súčasnosti kupujeme liter nafty za 1,1530 eura,“ povedal.
SAD Michalovce sa zvýšili priame náklady na pohonné hmoty medzi rokom 2010 a 2011 o 483–tisíc eur.
Zvyšovanie cien cestovných lístkov Sačko nepotvrdil: „Uvidíme, ako sa bude situácia s cenou pohonných hmôt pohybovať v budúcnosti. A je potrebné to prekonzultovať s objednávateľom dopravy vo verejnom záujme, teda s Košickým samosprávnym krajom (KSK).“
Cestujúci neplatia ekonomickú cenu prepravného, ale len jej časť. Rozdiel vykrýva objednávateľ dopravy, teda samosprávny kraj. Nárast nákladov logicky zvyšuje náklady objednávateľa.
Vysoký medziročný nárast cien
Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu KSK uviedla, že o náraste nákladov prepravcov dobre vedia.
„Rastúce náklady nie sme schopní utiahnuť už tri roky. Nejde len o pohonné hmoty, ale aj o ďalšie náklady, ktoré dopravcovia vykazujú ako ekonomicky oprávnené,“ povedala.
Zvýšené ceny pohonných hmôt pozorne evidujú. „Medziročný nárast je vysoký. V prípade spoločnosti Eurobus Košice je to 729 583 eur, v prípade SAD Michalovce je to medziročný nárast o 538 987 eur,“ povedala.
„Priemerná cena nafty medziročne stúpla v jednom aj druhom podniku o vyše 18 centov za liter,“ dodala.
Rozpočet na dopravu je stále vyšší
„Nárast cien pohonných látok v roku 2011 sa výrazne odrazil na oprávnených ekonomických nákladoch pri preprave cestujúcich. V porovnaní s rokom 2010 je index rastu 1,17,“ potvrdila Mária Drozdová, riaditeľka závodu SAD Humenné.
„Zmluvy s dopravcami máme uzavreté na dohodnutý počet kilometrov a keďže cenu nafty neovplyvníme, budeme musieť riešiť aj pravdepodobné zvýšenie nákladov,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja.
„Rozpočet pre dopravu na rok 2012 je oproti minulému roku vyšší zhruba o 2,3 milióna eur. Či to bude stačiť, ukáže vývoj. V každom prípade sa tým budú zaoberať poslanci krajského parlamentu,“ dodala.
Fakty
Cestujúcich je menej
Zaujímalo nás, či Zemplínčania v snahe ušetriť na doprave nezačali namiesto vlastných áut uprednostňovať cestovanie autobusmi. Z údajov prepravcov ale jasne vyplýva, že nie. Kým totiž v roku 2009 previezla SAD Michalovce v prímestskej doprave až 10 952 225 cestujúcich, v roku 2010 ich počet klesol na 10 249 742, vlani na 9 570 065 cestujúcich. V roku 2009 previezli v mestskej doprave 842 265 cestujúcich, v roku 2010 to bolo 836 097 cestujúcich. Vlani klesol počet cestujúcich na číslo 744 613. Počty cestujúcich im klesli aj v komerčnej doprave. V roku 2009 mali 525 902 cestujúcich, v roku 2010 už len
465 433 cestujúcich a vlani previezli 360 685 cestujúcich. V januári zaznamenala SAD Michalovce nárast cestujúcich oproti roku 2010 iba o 1,15 percenta.
SAD Humenné má od roku 2009 medziročný pokles počtu cestujúcich o zhruba 200–tisíc. V tomto roku zatiaľ nárast cestujúcich nezaznamenali.
kor
Anketa
Čo by pre vás znamenalo zvýšenie cestovného?
Miroslav Šarik, študent, Lesné: „Do Michaloviec cestujem autobusom, lebo od nás tam nepremáva vlak. Za lístok platím 0,55 eura. Mesačne dám na cestovné tak 40 eur. Už teraz je to dosť. Ak by sa cena lístka zvýšila, nebola by to dobrá správa. Nič iné ako cestovať autobusom by mi ale aj tak nezostávalo. Pocítila by to aj naša 4-členná rodina. Autobusom cestujú aj obaja rodičia. Mesačne dá každý z nich na cestovné zhruba 50 eur.“
Iveta Ščerbáková, Kusín: „Do Michaloviec cestujem trikrát týždenne. Mám preukaz ZŤP, polovičný lístok ma tak teda vyjde na 0,65 eura. Ak by šlo cestovné hore, zvýšili by sa mi náklady a ja by som musela menejkrát v týždni cestovať.“
kor
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín