Korzár logo Korzár Dolný zemplín
Piatok, 19. október, 2018 | Meniny má Kristián
Nájdete nás na webe

Drahá nafta zvyšuje náklady na verejnú dopravu

Pre nárast cien nafty majú SAD vysoký medziročný nárast nákladov. Ak jej cena neklesne, hrozí zvyšovanie cestovného.

Nafta je drahá. Dopravcovia potvrdili, že im preto rastú aj ich náklady. Obrátia sa na samosprávne kraje.(Zdroj: kor)

Pre nárast cien nafty majú SAD vysoký medziročný nárast nákladov. Ak jej cena neklesne, zemplínski dopravcovia sa obrátia na objednávateľov dopravy vo verejnom záujme, ktorými sú samosprávne kraje. Tie sa budú musieť rozhodnúť, či zvýšené náklady pocítia na drahších lístkoch cestujúci, alebo sa cena lístkov nezmení a rozdiely vykryjú župy z vlastných zdrojov.

ZEMPLÍN. Maximálnu výšku cestovného pre jednotlivé kategórie cestujúcich určujú v prímestskej doprave samosprávne kraje a v mestskej autobusovej doprave mestá.

Vykrytie zvýšených nákladov na služby vo verejnom záujme musia samosprávy zabezpečiť buď z vlastných rozpočtov alebo zvýšením cestovného. Je na poslancoch, ktorú možnosť zvolia.

Generálny riaditeľ SAD Michalovce Gejza Sačko uviedol, že za liter nafty platili v roku 2009 priemerne 0,8667 eura, v roku 2010 už 0,8741 eura. Vlani už za liter platili priemerne 1,0659 eura. „V súčasnosti kupujeme liter nafty za 1,1530 eura,“ povedal.

SAD Michalovce sa zvýšili priame náklady na pohonné hmoty medzi rokom 2010 a 2011 o 483–tisíc eur.

Zvyšovanie cien cestovných lístkov Sačko nepotvrdil: „Uvidíme, ako sa bude situácia s cenou pohonných hmôt pohybovať v budúcnosti. A je potrebné to prekonzultovať s objednávateľom dopravy vo verejnom záujme, teda s Košickým samosprávnym krajom (KSK).“

Cestujúci neplatia ekonomickú cenu prepravného, ale len jej časť. Rozdiel vykrýva objednávateľ dopravy, teda samosprávny kraj. Nárast nákladov logicky zvyšuje náklady objednávateľa.

Vysoký medziročný nárast cien

Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu KSK uviedla, že o náraste nákladov prepravcov dobre vedia.

„Rastúce náklady nie sme schopní utiahnuť už tri roky. Nejde len o pohonné hmoty, ale aj o ďalšie náklady, ktoré dopravcovia vykazujú ako ekonomicky oprávnené,“ povedala.

Zvýšené ceny pohonných hmôt pozorne evidujú. „Medziročný nárast je vysoký. V prípade spoločnosti Eurobus Košice je to 729 583 eur, v prípade SAD Michalovce je to medziročný nárast o 538 987 eur,“ povedala.

„Priemerná cena nafty medziročne stúpla v jednom aj druhom podniku o vyše 18 centov za liter,“ dodala.

Rozpočet na dopravu je stále vyšší

„Nárast cien pohonných látok v roku 2011 sa výrazne odrazil na oprávnených ekonomických nákladoch pri preprave cestujúcich. V porovnaní s rokom 2010 je index rastu 1,17,“ potvrdila Mária Drozdová, riaditeľka závodu SAD Humenné.

„Zmluvy s dopravcami máme uzavreté na dohodnutý počet kilometrov a keďže cenu nafty neovplyvníme, budeme musieť riešiť aj pravdepodobné zvýšenie nákladov,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja.

„Rozpočet pre dopravu na rok 2012 je oproti minulému roku vyšší zhruba o 2,3 milióna eur. Či to bude stačiť, ukáže vývoj. V každom prípade sa tým budú zaoberať poslanci krajského parlamentu,“ dodala.

ico

Fakty

Cestujúcich je menej

Zaujímalo nás, či Zemplínčania v snahe ušetriť na doprave nezačali namiesto vlastných áut uprednostňovať cestovanie autobusmi. Z údajov prepravcov ale jasne vyplýva, že nie. Kým totiž v roku 2009 previezla SAD Michalovce v prímestskej doprave až 10 952 225 cestujúcich, v roku 2010 ich počet klesol na 10 249 742, vlani na 9 570 065 cestujúcich. V roku 2009 previezli v mestskej doprave 842 265 cestujúcich, v roku 2010 to bolo 836 097 cestujúcich. Vlani klesol počet cestujúcich na číslo 744 613. Počty cestujúcich im klesli aj v komerčnej doprave. V roku 2009 mali 525 902 cestujúcich, v roku 2010 už len
465 433 cestujúcich a vlani previezli 360 685 cestujúcich. V januári zaznamenala SAD Michalovce nárast cestujúcich oproti roku 2010 iba o 1,15 percenta.

SAD Humenné má od roku 2009 medziročný pokles počtu cestujúcich o zhruba 200–tisíc. V tomto roku zatiaľ nárast cestujúcich nezaznamenali.

kor

ico

Anketa

Čo by pre vás znamenalo zvýšenie cestovného?

Miroslav Šarik, študent, Lesné: „Do Michaloviec cestujem autobusom, lebo od nás tam nepremáva vlak. Za lístok platím 0,55 eura. Mesačne dám na cestovné tak 40 eur. Už teraz je to dosť. Ak by sa cena lístka zvýšila, nebola by to dobrá správa. Nič iné ako cestovať autobusom by mi ale aj tak nezostávalo. Pocítila by to aj naša 4-členná rodina. Autobusom cestujú aj obaja rodičia. Mesačne dá každý z nich na cestovné zhruba 50 eur.“

Iveta Ščerbáková, Kusín: „Do Michaloviec cestujem trikrát týždenne. Mám preukaz ZŤP, polovičný lístok ma tak teda vyjde na 0,65 eura. Ak by šlo cestovné hore, zvýšili by sa mi náklady a ja by som musela menejkrát v týždni cestovať.“

kor

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Rozprávkové tankovanie
  10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 14 966
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 294
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 650
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 609
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 689
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 765

Neprehliadnite tiež

Košickej župe investície do kultúry zatiaľ nevychádzajú

Financie od kraja mohlo zatiaľ využiť len Východoslovenské múzeum.

Prípad kandidáta na primátora: Manželka sa nevzdáva, obrátila sa na prokuratúru

Nepáči sa jej zastavenie trestného stíhania, chce dať preskúmať jeho zákonnosť.

Na odkalisku pri Markušovciach natáča Jakubisko Perinbabu 2

V rozprávke účinkuje stovka komparzistov zo Spiša.

Exot alebo umelec? O Petrovi Kalmusovi vznikol film

Dokument o košickom výtvarníkovi a aktivistovi mal premiéru v kine Úsmev.

Žirkovú to na ihrisko neláka. Basketbalu mám dosť, vraví

Blanárová: Nič nám nedaruje, neustále po nás ide

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Jeden chodí v noci len, druhý na svitaní

Tandem Pellegrini - Fico nešliape jedným smerom.

ŠPORT

Kozák hovoril o tlaku manažérov zo Žiliny. Bol som nepohodlný, tvrdí

Bolo to nedôstojné, reagoval šéf Žiliny.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop