Veterány ako koníček nie sú pre každého. Vyžadujú si množstvo času, práce a financií.
MICHALOVCE. Predseda klubu historických vozidiel Michalovce Slavo Maďar priblížil začiatky klubu. Spočiatku nemal ani auto.
Manželka ho presvedčila, aby si veterána kúpil. Vďaka nej má dnes v garáži Škodu 1101, ľudovo nazývanú Tudor.
Stretával sa s ľuďmi, ktorí mali podobné záujmy a neskôr sa rozhodli založiť klub. Po splnení všetkých náležitostí a podmienok vznikol v roku 2002 Klub historických vozidiel Michalovce. Aktivity klubu boli spočiatku len pasívne.
„Sme celkom mladý klub, jeden z najmladších na Slovensku. Zo začiatku sme sa chodili na akcie len pozerať, ale keď sme už mali svoje 2-3 autá, jazdili sme na akcie v okolí, aby sme nazbierali skúsenosti,“ povedal Maďar.
Záujemcov museli odmietať z kapacitných dôvodov
Neskôr začali organizovať zrazy. Zemplín veterán rallye je už známa akcia, ktorá má za sebou sedem ročníkov.
„V prvom ročníku nám prišlo 46 áut a boli sme šťastní, že sme neostali úplne bez áut. Ľuďom sa to zapáčilo a štartové pole sa rozšírilo až na sto vozidiel. Dokonca sme museli aj nejaké vozidlá odmietnuť z kapacitných dôvodov.“
Rallye sa zúčastňujú veterány z celého Slovenska, ale nechýbali účastníci z Ukrajiny, Čiech, Poľska či Maďarska. Tohtoročnú veteránsku sezónu hodnotí predseda klubu za vydarenú. Zúčastnili sa zrazov a výstav v mestách po celom Slovensku a zavítali aj do Poľska a Maďarska.
Podujatie Zemplín veterán rallye tohto roku poznačilo nepriaznivé počasie. Napriek tomu nechýbali skvosty. „Najstarším vozidlom bol FORD T z roku 1918 a najstarším motocyklom bola JAWA special 175 z roku 1936,“ povedal.
Maďar: Človek do renovácie veteránov dáva srdce
Vozový park michalovského kubu sa rozrastá. „Máme zhruba 50 vozidiel pred renováciou a zrenovovaných máme asi osem kusov,“ povedal.
Nechýbajú im ani také kúsky ako požiarnická Praga z roku 1947, Tatra 603, Škoda 1101 Tudor či Volga Verejnej bezpečnosti, ktorú Michalovčania dobre poznajú. Slavo Maďar si najviac cení svoju Škodu Tudor, ktorú renovoval šesť rokov.
Vysvetľuje, prečo si motoristický nadšenci veterány tak vážia. „Keď človek kúpi nejaké auto a naskytne sa mu vhodná príležitosť dobre ho predať, tak ho predá. Ale pokiaľ človek do toho dá srdce, venuje kus svojho času na renováciu vozidla do poslednej skrutky, tak je to iné,“ vysvetlil.
Maďar nemá vysnívané auto, ktoré by chcel vlastniť. „Nemám nejaké špeciálne sny, skôr sú to nereálne predstavy, na ktoré bežný človek nemá financie,“ uviedol. Pri kúpe pozerá klub najmä na československé autá. „Keď prídeme niekde na zraz a ľudia tam vidia auto, na ktorom jazdili alebo si auto pamätajú, oživí to v nich spomienky.“
Renovácia veterána stojí ako nové auto
Láska k automobilom pretrváva u pána Maďara už odmalička. „Stále som chcel byť automechanikom. V škole aj doma ma presviedčali, aby som išiel aspoň na priemyslovku, nie za automechanika. A teraz na staré kolená sa učím za automechanika,“ povedal s úsmevom.
Dodal, že je veľmi dôležité, aby si človek vedel väčšinu roboty urobiť sám, lebo inak je to veľmi nákladné. „V servise by vás to stálo skoro ako nové auto. V Čechách na to dokonca existujú firmy. Kúpite si staré auto, odnesiete im ho a za 800-tisíc českých korún vám ho zrenovujú.“
Zháňajú si dobové oblečenie a doplnky
Zrazy majiteľov veteránov nie sú len o autách. Celkovú atmosféru dotvára aj celkový vzhľad účastníkov a vybavenie auta.
„Každý sa na akciách snaží zabezpečiť si aj dobové oblečenie, ktoré korešponduje s dobou, v ktorej to auto jazdilo. K autám sa snažíme zháňať aj doplnky ako autorádiá, piknikové koše, jednoducho všetko, čo súvisí s historickými vozidlami. Vytvára to ľuďom úsmev na tvári, kývajú nám, keď nás na cestách stretnú,“ opísal Maďar.
Pravidelná a neustála starostlivosť o veterána je receptom na jeho dlhovekosť a líši sa od starostlivosti o súčasné vozidlá.
„Nie je to ako s novými autami, že nalejete benzín a idete. Pri týchto vozidlách je predpísaná údržba. Každých 500 kilometrov je potrebné premazávať podvozok, každých 2-tisíc kilometrov treba meniť olej.“ Dodal, že práve to množstvo práce odradí veľa ľudí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín