Ich otázka, prečo sa nevyužíva obchvat a ničí sa cesta prvej triedy, ostáva bez odpovede. Nijaký zákon totiž nezakazuje nákladiakom chodiť po cestách prvej triedy.
HUMENNÉ. „Takmer každý deň prechádzajú po Mierovej ulici kamióny naložené drevom. Spôsobujú hluk, zvyšuje sa prašnosť a v bytovke zaznamenávame otrasy, čo v konečnom dôsledku narúša jej statiku. Navyše kamióny chodia po ceste od skorých ranných hodín a často sa zobudíme na hluk motorov,“ posťažoval sa náš čitateľ Anton Rakár.
Podporili ho aj susedia. „Je to zvlášť nepríjemné pre rodiny, ktoré majú malé deti. Auto za autom a ešte k tomu nákladiaky. A všade naokolo paneláky. Je to zlé,“ pridala sa Iveta Ročkaiová. „Načo vybudovali obchvat, keď sa nevyužíva?“ položila rečnícku otázku Eva Macková.
Správca komunikácie - Slovenská správa ciest – nám prostredníctvom hovorkyne Ivety Fedorovej poskytol stručnú odpoveď: „Správca cesty nemôže za správanie vodičov kamiónov. Nevieme, prečo si vyberajú cestu cez mesto a nejdú obchvatom. Nemôžeme obmedziť pohyb nákladných vozidiel po cestách prvej triedy.“
Vasil Guzan, riaditeľ Správy a údržby ciest PSK – oblasť Humenné je sklamaný z toho, že pripravovaný zákon o vylúčení tranzitu nákladnej dopravy z ciest prvej a druhej triedy bol napokon zrušený. Nádeje vkladá do preznačenia ciest prvej triedy, na ktorom pracuje Národná diaľničná spoločnosť.
„Nemôžeme zabrániť, aby nákladné autá chodili po cestách v našej správe. Niet na to opory v zákone,“ vysvetľuje.
Výsledkom sú zničené cesty
Mnohé úseky ciest sú „vďaka“ prejazdu ťažkých nákladných áut v dezolátnom stave. Najkritickejšia je podľa riaditeľa Guzana cesta II/559 z Humenného do Medzilaboriec.
„V úseku Zbudské Dlhé – Radvaň n/L. – Čabiny je cesta taká zničená, že sa už nedá bežnou údržbou opraviť. Prejazd nákladných áut narúša statiku domov. V Zbudskom Dlhom vznikajú praskliny na domoch,“ hovorí. Aktuálnym problémom je oprava cesty prvej triedy I/15 okolo Domaše, čo v praxi znamená vylúčenie nákladnej kamiónovej dopravy nad 12 ton. „Všetky autá chodia cez cesty II. a III. triedy v našom regióne, hoci je oprava takmer hotová,“ dodal Vasil Guzan.
Podľa nedávnych zistení a ohlasov miestnych starostov kamióny naložené drevom využívajú aj prechod do Poľska cez Palotu.
„V noci údajne prechádzajú cez Haburu a Čertižné, hoci tam cesta ani nie je vybudovaná. Je len taká štrková,“ povedal Guzan.
„Vážia“ denne
Krajský policajný hovorca Daniel Džobanik potvrdil, že pokiaľ nie je obmedzenie pre nákladné vozidlá dané dopravným značením, kamióny z ciest nezmiznú. Dopravná polícia pravidelne organizuje akcie „váženia“ nákladných áut. „Denne sú vonku,“ zdôraznil.
V okolí Humenného sa nedávno vážilo v Brekove. „Evidujeme preťaženia nielen vozidiel nad 7 ton, ale aj menších, ako sú dodávky a iné úžitkové vozidlá. Vodičov pokuta zvyčajne neodradí. Viac sa im zrejme oplatí auto naložiť a prepraviť tak naraz viac materiálu,“ dodal Džobanik.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín