Slovenská obchodná inšpekcia eviduje viacero podobných prípadov.
MICHALOVCE. Moderné zasklenie balkónov v rodinných domoch a bytovkách môže spôsobiť problémy. Svoje vie o tom aj rodina Németovcov z Michaloviec. Pred štyrmi mesiacmi si dali za 1 112 eur zaskliť balkón.
Súkromná firma im nainštalovala na balkóne osem posuvných okien. Nepríjemným sklamaním pre manželský pár na dôchodku bolo, keď zistili, že po takmer každom vetre musia zbierať po zemi porozbíjané okná. Najhoršie dopadli v stredu minulý týždeň. Vietor im vytrhal a rozbil päť sklenených výplní.
Tŕpnu pri každom vetre
Okná máme od marca tohto roku. Vždy keď je búrka, tak sa obávame, že bude problém. Najprv nám ohýbalo rámy. Sklo spadlo iba dovnútra. Teraz nám rozbilo päť okien. Tri zostali. Vietor nebol veľmi silný, lebo nám nepovyvracalo kvety na dvore. Nebola to silná búrka,“ povedal 72–ročný Eduard Németh.
Dodal, že v tom čase boli doma aj jeho dve vnúčatá. „Deti sa zvyknú hrávať na balkóne, ale našťastie v tom čase tam neboli a nikto sa nezranil,“ dodal dôchodca.
Firma sa na to pozrie
Firma, ktorá presklenie balkóna realizovala, poskytuje na okná záruku 24 mesiacov. V záverečných ustanoveniach zmluvy sa však uvádza, že za vadu predmetu zmluvy sa nepovažuje prenikanie dažďovej vody do priestorov balkóna a že zhotoviteľ nezodpovedá za vady spôsobené povetrnostnými vplyvmi a za vady spôsobené násilným poškodením.
„Po prvej reklamácii nám vyšli v ústrety. Teraz povedali, že je to povetrnostná udalosť, ale že keď budú mať voľných chlapov, takže ku mne niekoho pošlú, aby sa na to pozreli,“ povedal dôchodca.
SOI eviduje viacero prípadov
Tlačová hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej Inšpekcie (ÚI SOI) Danuša Krkošová vysvetlila, že evidujú viacero podobných prípadov a sťažností nespokojných zákazníkov.
„SOI ich však nešpecifikuje štatisticky osobitne, ale ich eviduje pod kódom stavebné služby, kde patria rôzne remeselné práce. Všetky boli zamerané na vybavovanie reklamácií. V minulom roku ich evidovala 125, z toho po prešetrení ich bolo opodstatnených 8. V I. polroku 2011 je evidovaných 72, z toho 12 opodstatných,“ vysvetlila Krkošová.
Zdôraznila, že pri stavebných prácach je veľmi dôležitá zmluva, ktorá nesmie byť v rozpore s ustanoveniami Občianskeho zákonníka. Dodala, že ak sa spotrebiteľ obráti s podnetom na kontrolu na SOI v mieste príslušnej územnej pôsobnosti, inšpekcia tento prípad prešetrí.
DOBRÉ RADY
Čo robiť, ak ste nespokojní?
- Nevybavovanie reklamácií: Niektoré firmy vôbec nereagujú na reklamácie. V tom prípade môžu spotrebitelia - objednávatelia podať podnet na kontrolu príslušného inšpektorátu SOI.
- Nedodržania termínov zhotovenia: V týchto prípadoch je potrebné zo strany objednávateľa urgovať vykonanie prác a žiadať poskytnutie zľavy z ceny v zmysle zmluvy. Tiež písomne a doporučene, aby to bolo preukázateľné.
soi
ZISTILI SME
Na čo treba dať pozor
Chyby, ktoré robia objednávatelia stavebných prác
- nespíšu si so zhotoviteľom zmluvu o vykonaní diela či prác. V tom prípade sa ani nedohodnú na cene a termíne vyhotovenia a keď príde k platbe, tak sú nespokojní s jej výškou,
- zaplatia v hotovosti bez dokladu, alebo len na potvrdenie. V každom prípade je potrebné, aby zhotoviteľ vyhotovil doklad - faktúru a špecifikoval všetky úkony a materiál, s identifikačnými údajmi zhotoviteľa (DIČo, IČO, adresa objednávateľ, adresa zhotoviteľa, dátumy, podpisy, pečiatky), konečnú cenu,
- objednávajú si služby cez telefón, resp. P. O. Box, nemajú adresu ani potvrdenú objednávku a potom „hocikomu“ zaplatia v hotovosti a keď chcú reklamovať chyby, nevedia, či to bola nejaká firma, resp. podvodníci,
- nepodchytia si v dojednaniach kvalitu prác a vykonaného diela ako aj svoje špecifické požiadavky.
soi
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín