Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Nedeľa, 4. december, 2022 | Meniny má Barbora, Barbara

Pilot neprežil pád práškovacieho lietadla

Malé lietadlo sa dnes ráno po náraze do elektrického vedenia zrútilo pri obci Zemplínske Jastrabie. Pilot haváriu neprežil.

Pilot narazil do elektrického vedenia a následne do stromu. V Zemplínskom Jastrabí prerušilo dodávku elektriny.Pilot narazil do elektrického vedenia a následne do stromu. V Zemplínskom Jastrabí prerušilo dodávku elektriny. (Zdroj: TASR/Roman Hanc)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

V piatok ráno sa v poli pri obci Zemplínske Jastrabie v okrese Trebišov zrútilo práškovacie lietadlo. Pilot zachytil ľavým krídlom o káble vysokého napätia a následne narazil do stromu. Bol na mieste mŕtvy.

ZEMPLÍNSKE JASTRABIE. Malé práškovacie lietadlo sa zrútilo do poľa krátko pred pol deviatou hodinou ráno.

Napriek rýchlemu zásahu leteckých záchranárov, hasičov, policajtov a zdravotníkov sa už pilota nepodarilo zachrániť. Šesťdesiattriročný skúsený pilot Rudolf T. z Prešova podľahol ťažkým zraneniam na mieste.

Pilot vykonával v katastri obcí Zemplínske Jastrabie a Cejkov chemický postrek repky. „Pilot zachytil za doposiaľ nezistených okolností vedenie vysokého napätia a následne sa zrútil do topoľového porastu. Pilot má 63 rokov, vraj mal dobré skúsenosti s lietaním a veľa nalietaných hodín. Pochádza z Prešova. Krídlo je zachytené v drôtoch vysokého napätia. Predpokladáme, že tak sa to stalo, že ľavým krídlom lietadla zachytil vedenie vysokého napätia. Pilot bude podrobený aj súdnej pitve aby sme zistili, či nedošlo k nejakému zlyhaniu organizmu,“ uviedol Radoslav Fedor, zástupca riaditeľa Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Trebišove.

Záchranné práce boli náročné

“Po príchode na miesto veliteľ zásahu zistil, že v havarovanom vraku lietadla sa nachádza pilot, ktorý nejavil známky života,“ vysvetlil záchranár Milan Sučka z Hasičského a záchranného zboru v Trebišove.

Pilota dostali z lietadla pomocou hydraulického náradia. „Situáciu sťažovalo to, že celé ťažisko havarovaného vraku bolo v podstate na kabíne pilota. Bolo potrebné zadnú časť odľahčiť a potom sa podarilo hasičom pilota vytiahnuť,“ dodal záchranár.

Policajti a hasiči po nehode vytvorili rojnicu a prehľadali pole. „Aby sme pre letecký úrad aj pre nás zadokumentovali dôsledne miesto činu,“ povedal Fedor.

Jaroslav ho videl živého posledný

Jaroslav Ferenc z poľnohospodárskej firmy, ktorá si postrek objednala bol posledný, kto s pilotom rozprával tesne pred tým, ako vzlietol. Podľa neho sa pilot cítil dobre.

“Ráno mal dobrú náladu. Dával som mu ešte mapy, aby vedel, kde má striekať. Bol v pohode. Štartoval z Novosadu,“ povedal 38-ročný Jaroslav.

„Za úlohu mal striekať repku. Bol tu prvýkrát. Naša firma ho objednala. Pilot mal postriekať 300 hektárov. Bol som akurát na letisku, vedeli sme, že sa niečo stalo, lebo bol dlho vo vzduchu,“ dodal Ferenc.

Po nehode bola desiatka obcí asi tri hodiny bez elektrickej energie. Nehodu vyšetruje polícia v spolupráci s leteckým úradom.

Letecká rodina smúti

Tragická nehoda šokovala členov prešovského Aeroklubu.

„Rudo bol veľmi zodpovedný pilot, inštruktor a inšpektor, výborný človek a kamarát,“ spomína na svojho kolegu predseda aeroklubu Gejza Markovič. „Bol veľký pedant, nikdy by si nesadol do lietadla, ktoré by nebolo technicky absolútne v poriadku.“

Ako uviedol, kolega bol z leteckej rodiny. „Brat je vojenský pilot, sestra lieta na veľkých dopravných lietadlách kdesi v Arabských emirátoch, rovnako syn. Manželka bola parašutistka, zoznámili sa na letisku.“

Markovič pripúšťa, že aj napriek obrovským skúsenostiam s najväčšou pravdepodobnosťou v kritickom okamihu kolega zlyhal.

„Určite nebol žiaden hazardér. Mohlo sa ale stať, že drôty prehliadol. Lietam šesťdesiat rokov, takže to dobre poznám. Jednoducho, pod určitým uhlom ich pri slnečnom žiarení nezbadáte. Ani mapy vám vtedy nepomôžu.“

Mikuláš Jesenský
„Čmeliaky“ majú slávnu minulosť za sebou

Poľnohospodári uprednostňujú pozemnú techniku, letcov nepotrebujú.

KOŠICE. Turbovrtuľové lietadlo Zlín Z 137 T je poslednou verziou „klasického čmeliaka“ s typovým označením Z-37.

Lietadlo, ktoré bolo vyhľadávaným československým vývozným artiklom predovšetkým v bývalej Nemeckej demokratickej republike, Maďarsku a Bulharsku, vyvinuli v spolupráci firiem LET Kunovice a Moravan Otrokovice.

Prototyp XZ -37 prvýkrát vzlietol 29. júna 1963. Od začiatku sériovej výroby čmeliakov v roku 1965 z nich vyrobili 713 kusov.

Lietadlo malo uplatnenie najmä v poľnohospodárstve. Používali ho na aplikáciu sypkých hmôt a postrekov poľnohospodárskych plodín. Využitie našlo aj pri hasení lesných požiarov, výhliadkových a reklamných letoch.

Práškovacie lietadlá, teda čmeliaky, dvojplošné AN 2 a tzv. Dromadáre, zažili konjunktúru v bývalom režime. Pred revolúciou v roku 1989 ich lietalo na Slovensku približne sto. Obhospodarovalo ich asi 110 profesionálnych pilotov.

V súčasnosti sú podľa riaditeľa spoločnosti Aero Slovakia Ľubomíra Kováčika využité tri turbovrtuľové Z 137 T, desať „klasických čmeliakov“ Z 37 A a jeden dvojplošniak AN 2. Lietajú na nich desiati piloti, väčšinou popri inom zamestnaní.

„Niet roboty. V porovnaní s rokom 1989 sa výkony znížili na päť až sedem percent. Predtým na jedno lietadlo boli výkony 500 hodín, teraz je dvetisíc na všetky dohromady. Spôsobil to rozpad družstiev a majetkov, ale aj snaha pestovateľov ušetriť. Rapídne ubudlo aj pristávacích plôch. Predtým boli takmer v každej dedine, kde pestovali krmoviny, teraz sa už takmer nikde nepestujú. Poľnohospodári uprednostňujú pozemnú techniku, ktorá je štátom a Európskou úniou štedro dotovaná,“ uviedol Kováčik.

Letecká aplikácia hnojív a postrekov proti škodcom a chorobám pritom má svoje nesporné výhody: „Letecky sa dá za deň jedným lietadlom obhospodáriť 300 až 350 hektárov, pozemný stroj zvládne maximálne 20 hektárov. Lietadlá navyše nepoškodia úrodu a nespôsobujú straty tak ako pozemná technika.“

Mikuláš Jesenský

Foto k článku: TASR/Roman Hanc.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 14 248
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 8 418
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 178
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 957
  5. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 265
  6. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 216
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 660
  8. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 1 435

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Slovensko – neprekonateľný inovátor po každých voľbách
  2. Matej Farkas: Výrastok
  3. Jozef Ďanovský: Ako som si zažil workoholizmus
  4. Jan Kendera: Koniec roka 2022 v Katare?
  5. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Hrad Prozor, Vrlika /HR/
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I.
  7. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák
  8. Peter Štefãnik: Nevstúpiš dva krát do tej istej rieky.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 247 750
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 504
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 3 852
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 739
  5. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 3 224
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 745
  7. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 342
  8. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 229
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Keď opitý vodič zabil jej manžela mala Dominika Kováčiková 30 rokov a jej dcéra tri mesiace.

Dominika Kováčiková hovorí aj o zamlčiavaných stránkach smútku.


1. dec
Luděk Cakl, IT vývojár z Prahy, absolvuje pred skúškou na získanie zbrojného preukazu lekciu bezpečného zaobchádzania so zbraňou.

Česko má výhodu, že zbrane nepolarizujú spoločnosť.


a 3 ďalší 29. nov
Reggie Townsend, dátový expert SAS

Práca s dátami môže byť demagogická, vysvetľuje expert na etiku dát.


2. dec
Ilustračné foto

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Slovensko – neprekonateľný inovátor po každých voľbách
  2. Matej Farkas: Výrastok
  3. Jozef Ďanovský: Ako som si zažil workoholizmus
  4. Jan Kendera: Koniec roka 2022 v Katare?
  5. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Hrad Prozor, Vrlika /HR/
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I.
  7. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák
  8. Peter Štefãnik: Nevstúpiš dva krát do tej istej rieky.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 247 750
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 504
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 3 852
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 739
  5. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 3 224
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 745
  7. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 342
  8. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 229
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu