Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 17:51

Pilot neprežil pád práškovacieho lietadla

Malé lietadlo sa dnes ráno po náraze do elektrického vedenia zrútilo pri obci Zemplínske Jastrabie. Pilot haváriu neprežil.

Pilot narazil do elektrického vedenia a následne do stromu. V Zemplínskom Jastrabí prerušilo dodávku elektriny.Pilot narazil do elektrického vedenia a následne do stromu. V Zemplínskom Jastrabí prerušilo dodávku elektriny. (Zdroj: TASR/Roman Hanc)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

V piatok ráno sa v poli pri obci Zemplínske Jastrabie v okrese Trebišov zrútilo práškovacie lietadlo. Pilot zachytil ľavým krídlom o káble vysokého napätia a následne narazil do stromu. Bol na mieste mŕtvy.

ZEMPLÍNSKE JASTRABIE. Malé práškovacie lietadlo sa zrútilo do poľa krátko pred pol deviatou hodinou ráno.

Napriek rýchlemu zásahu leteckých záchranárov, hasičov, policajtov a zdravotníkov sa už pilota nepodarilo zachrániť. Šesťdesiattriročný skúsený pilot Rudolf T. z Prešova podľahol ťažkým zraneniam na mieste.

Pilot vykonával v katastri obcí Zemplínske Jastrabie a Cejkov chemický postrek repky. „Pilot zachytil za doposiaľ nezistených okolností vedenie vysokého napätia a následne sa zrútil do topoľového porastu. Pilot má 63 rokov, vraj mal dobré skúsenosti s lietaním a veľa nalietaných hodín. Pochádza z Prešova. Krídlo je zachytené v drôtoch vysokého napätia. Predpokladáme, že tak sa to stalo, že ľavým krídlom lietadla zachytil vedenie vysokého napätia. Pilot bude podrobený aj súdnej pitve aby sme zistili, či nedošlo k nejakému zlyhaniu organizmu,“ uviedol Radoslav Fedor, zástupca riaditeľa Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Trebišove.

Záchranné práce boli náročné

“Po príchode na miesto veliteľ zásahu zistil, že v havarovanom vraku lietadla sa nachádza pilot, ktorý nejavil známky života,“ vysvetlil záchranár Milan Sučka z Hasičského a záchranného zboru v Trebišove.

Pilota dostali z lietadla pomocou hydraulického náradia. „Situáciu sťažovalo to, že celé ťažisko havarovaného vraku bolo v podstate na kabíne pilota. Bolo potrebné zadnú časť odľahčiť a potom sa podarilo hasičom pilota vytiahnuť,“ dodal záchranár.

Policajti a hasiči po nehode vytvorili rojnicu a prehľadali pole. „Aby sme pre letecký úrad aj pre nás zadokumentovali dôsledne miesto činu,“ povedal Fedor.

Jaroslav ho videl živého posledný

Jaroslav Ferenc z poľnohospodárskej firmy, ktorá si postrek objednala bol posledný, kto s pilotom rozprával tesne pred tým, ako vzlietol. Podľa neho sa pilot cítil dobre.

“Ráno mal dobrú náladu. Dával som mu ešte mapy, aby vedel, kde má striekať. Bol v pohode. Štartoval z Novosadu,“ povedal 38-ročný Jaroslav.

„Za úlohu mal striekať repku. Bol tu prvýkrát. Naša firma ho objednala. Pilot mal postriekať 300 hektárov. Bol som akurát na letisku, vedeli sme, že sa niečo stalo, lebo bol dlho vo vzduchu,“ dodal Ferenc.

Po nehode bola desiatka obcí asi tri hodiny bez elektrickej energie. Nehodu vyšetruje polícia v spolupráci s leteckým úradom.

Letecká rodina smúti

Tragická nehoda šokovala členov prešovského Aeroklubu.

„Rudo bol veľmi zodpovedný pilot, inštruktor a inšpektor, výborný človek a kamarát,“ spomína na svojho kolegu predseda aeroklubu Gejza Markovič. „Bol veľký pedant, nikdy by si nesadol do lietadla, ktoré by nebolo technicky absolútne v poriadku.“

Ako uviedol, kolega bol z leteckej rodiny. „Brat je vojenský pilot, sestra lieta na veľkých dopravných lietadlách kdesi v Arabských emirátoch, rovnako syn. Manželka bola parašutistka, zoznámili sa na letisku.“

Markovič pripúšťa, že aj napriek obrovským skúsenostiam s najväčšou pravdepodobnosťou v kritickom okamihu kolega zlyhal.

„Určite nebol žiaden hazardér. Mohlo sa ale stať, že drôty prehliadol. Lietam šesťdesiat rokov, takže to dobre poznám. Jednoducho, pod určitým uhlom ich pri slnečnom žiarení nezbadáte. Ani mapy vám vtedy nepomôžu.“

Mikuláš Jesenský
„Čmeliaky“ majú slávnu minulosť za sebou

Poľnohospodári uprednostňujú pozemnú techniku, letcov nepotrebujú.

KOŠICE. Turbovrtuľové lietadlo Zlín Z 137 T je poslednou verziou „klasického čmeliaka“ s typovým označením Z-37.

Lietadlo, ktoré bolo vyhľadávaným československým vývozným artiklom predovšetkým v bývalej Nemeckej demokratickej republike, Maďarsku a Bulharsku, vyvinuli v spolupráci firiem LET Kunovice a Moravan Otrokovice.

Prototyp XZ -37 prvýkrát vzlietol 29. júna 1963. Od začiatku sériovej výroby čmeliakov v roku 1965 z nich vyrobili 713 kusov.

Lietadlo malo uplatnenie najmä v poľnohospodárstve. Používali ho na aplikáciu sypkých hmôt a postrekov poľnohospodárskych plodín. Využitie našlo aj pri hasení lesných požiarov, výhliadkových a reklamných letoch.

Práškovacie lietadlá, teda čmeliaky, dvojplošné AN 2 a tzv. Dromadáre, zažili konjunktúru v bývalom režime. Pred revolúciou v roku 1989 ich lietalo na Slovensku približne sto. Obhospodarovalo ich asi 110 profesionálnych pilotov.

V súčasnosti sú podľa riaditeľa spoločnosti Aero Slovakia Ľubomíra Kováčika využité tri turbovrtuľové Z 137 T, desať „klasických čmeliakov“ Z 37 A a jeden dvojplošniak AN 2. Lietajú na nich desiati piloti, väčšinou popri inom zamestnaní.

„Niet roboty. V porovnaní s rokom 1989 sa výkony znížili na päť až sedem percent. Predtým na jedno lietadlo boli výkony 500 hodín, teraz je dvetisíc na všetky dohromady. Spôsobil to rozpad družstiev a majetkov, ale aj snaha pestovateľov ušetriť. Rapídne ubudlo aj pristávacích plôch. Predtým boli takmer v každej dedine, kde pestovali krmoviny, teraz sa už takmer nikde nepestujú. Poľnohospodári uprednostňujú pozemnú techniku, ktorá je štátom a Európskou úniou štedro dotovaná,“ uviedol Kováčik.

Letecká aplikácia hnojív a postrekov proti škodcom a chorobám pritom má svoje nesporné výhody: „Letecky sa dá za deň jedným lietadlom obhospodáriť 300 až 350 hektárov, pozemný stroj zvládne maximálne 20 hektárov. Lietadlá navyše nepoškodia úrodu a nespôsobujú straty tak ako pozemná technika.“

Mikuláš Jesenský

Foto k článku: TASR/Roman Hanc.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 21 435
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 928
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 645
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 680
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 659
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 884
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 668
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 087
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 826
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 586
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lietadlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

V Košiciach má byť viac ako sto testovacích miest

Miesta by mali poznať v utorok, zverejniť ich vo štvrtok.

UNLP.
POZNÁMKA JAROSLAVA VRÁBEĽA

Po tom, čo mamička a advokátka predviedli v pôrodnici, sa už nedá byť ticho

Koronakarma mnohých takých dobehla, nakoniec prosia o modlitby.

Ilustračné.

Z čistiarne v Strážskom unikala odpadová voda do odkaliska Poša

Inšpektori životného prostredia a polícia prípad vyšetrujú.

Chemko Strážske.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.
Podpredseda parlamentu musel zavolať políciu.

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Vidíte, čo sa odohráva na STU

Dve základné podmienky, ktoré akademici na STU nezvládli.

Tomáš Prokopčák.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop