Na vlak, ktorému cesta do mesta trvala pár minút, skoro denne čakajú približne 20 až 50 minút. Rekord dosiahol 31. januára keď meškal hodinu a 45 minút! Obe železničné spoločnosti sa vyhovárajú jedna na druhú. Ľudia sa boja, že nakoniec vlak zrušia.
BREKOV/BRATISLAVA. Ľudia z Brekova to nemajú do Humenného ďaleko. Môžu si vybrať medzi autobusom a vlakom. Obľúbeným ranným spojom bol roky osobný vlak z Michalian, ktorý päť kilometrov prekonal za šesť minút. Z Brekova odchádzal o 6.38 hod.
Po zmene cestovného poriadku prišli problémy
Náš čitateľ Michal Tomčo z Brekova uvádza, že tento vlak ľudia uprednostňovali aj kvôli cene: "Dospelého stojí autobus 0,70 - 0,75 eura, kým osobný vlak len 0,26 eura."
Tomčo vraví, že pracujúci a študenti využívajú rovnaký spoj aj po zmene grafikonu. S tým rozdielom, že osobný vlak 8903 má teraz odchod z Michalian ráno o 4.57 hod. "Po zmene cestovného poriadku má mať príchod do Brekova o 6.11 hod. a v Humennom má byť o 6.18 hodine. No my máme s týmto vlakom po 15 rokoch problémy. Pravidelne mešká!" hovorí. "Presne hodinu a 45 minút meškal 31. januára, 2. februára meškal 20, 4. meškal 50 a 7. februára 24 minút!"
Zdôrazňuje: "Ľudia, a aj malé deti, mrzli na stanici v treskúcom mraze. Každý sa ponáhľal do roboty či do školy. Nebolo nikoho, kto by povedal, čo sa deje. Utekali sme na autobusy, taxíky, aby sme prišli načas do Humenného."
Príčiny pomalých jázd
"Problémom meškania osobného vlaku 8903, ako aj iných vlakov sú prechodné obmedzenia traťových rýchlostí z dôvodu porúch na tratiach a mostných objektoch," reaguje Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá poskytuje služby v osobnej železničnej doprave. "Odstraňovanie je v kompetencii manažéra infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky (ŽSR)," obracia pozornosť na spoločnosť, ktorá má na starosti správu a prevádzku železničných dopravných ciest. "Meškanie jedného vlaku sa následne prenáša aj na ostatné vlaky. Problematikou meškania sa ZSSK dlhodobo zaoberala a vyvíjala nátlak na ŽSR, aby došlo k náprave a odstráneniu pomalých jázd," dodáva Buzinkay.
Dana Hurtová zo Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vraví, že osobák 8903 mešká kvôli osobáku 8800 od Čiernej nad Tisou. Do Michalian by mal prichádzať o 4.53 hod. "Tento vlak prichádza s nepravidelným meškaním od nula do 6 minút," upozorňuje.
ŽSR: Problém vraj nie je len na trati
Hurtová technické problémy na trati netají: "Správca zariadení železničnej infraštruktúry eviduje v úseku Čierna nad Tisou - Michaľany tri prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti. Všetky problémové miesta na trati sú zaradené v pláne opravných prác v roku 2011."
Svoju spoločnosť bráni a naznačuje, že problém nie je len na ich strane: "Čas meškania je každý deň rozdielny, aj keď dĺžka prechodného obmedzenia traťovej rýchlosti sa nemení. Čiže, nielen oni sú príčinou zmeškania tohto vlaku."
Vysvetľuje: "Následne vlak 8903 z Michalian do Humenného prechádza cez jedno prechodné obmedzenie na trati, a to v úseku Hrinište - Bánovce nad Ondavou. Je v dĺžke 250 metrov. Tu prichádza do Bánoviec nad Ondavou so zmeškaním väčším o dve minúty oproti odchodu z Michalian."
Zdôrazňuje: "Od tohto miesta na trati neevidujeme žiadne prechodné obmedzenia na trati až do Humenného. Čiže nemá už dôvod na zvyšovanie meškania z titulu obmedzení na zariadeniach železničnej infraštruktúry."
Hurtová upozorňuje na značnú hustotu vlakov zapísaných v grafikone číslo 103: "Trať je jednokoľajná, čo má vplyv na priepustnosť vlakov - križovanie vlaku 8903 a rýchlika 604."
Osobák musí dať prednosť rýchliku Dargov
Hovorca ZSSK Buzinkay vysvetlil, že 31. januára meškal osobák 8903 až 95 minút preto, lebo "došlo k poruche hnacieho dráhového vozidla". Priznal aj 27-minútové meškanie 2. februára: "Vlak došiel zmeškaný do Bánoviec nad Ondavou 10 minút a čakal na križovanie s vlakom R 604 Dargov, ktorý bol uprednostnený." Rovnaký scenár sa zopakoval aj 7. februára. Výsledkom bolo 26-minútové meškanie.
Hurtová dala za pravdu cestujúcim aj v tom, že vlak meškal 8. februára 13 minút. Dôvod? Osobák 8800 meškal po Michaľany dve minúty, pri odchode z Michaľan už 9 minút, kvôli prechodným obmedzeniam traťovej rýchlosti 4 minúty. Dodala, že 10. februára meškal osobák 8903 zasa 25 minút. Znova aj kvôli križovaniu s rýchlikom 604 Dargov, ktorý má na trati prednosť.
Asi zmenia cestovný poriadok
Buzinkay informuje, že 8. februára mali so ŽSR pracovné rokovanie, kde pripravili opatrenia na zmenu cestovného poriadku. Predpokladajú zlepšenie situácie v pravidelnosti jázd vlakov. "Z dôvodu toho, že ŽSR nemá potrebné finančné prostriedky na údržbu trate, je však potrebné kvôli obmedzeniam traťových rýchlostí rátať s predĺžením jazdných časov vlakov," povedal Buzinkay.
Tomčo upozorňuje, že v hre sú hlavne cestujúci. "Ľudia si kúpili a zaplatili preukážky. A hoci sú platné, nemôžu ich využiť. A ak si vezmeme, že musia cestovať autobusom, tak vlastne za jednu cestu platia dva razy."
Za spolucestujúcich tlmočí obavy: "Môže sa pokojne stať, že jedného dňa, ak ľudí prejde trpezlivosť a uprednostnia autobusy, ktosi zo železníc príde a povie, že vlakom nik necestuje a zrušia ho. Podľa nás by pomohlo, ak by vlak išiel po starom, teda o pol hodiny neskôr."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín