Uviedol to na stretnutí s prezidentom ruských železníc Vladimírom Jakuninom. Ten potvrdil, že predĺženie širokorozchodnej trate cez Slovensko má medzinárodný význam a jej výstavba je pre Moskvu prioritou.
ČIERNA NAD TISOU/DOBRÁ. Minister dopravy Ján Figeľ rokoval so šéfom ruských železníc v Termináli kombinovanej dopravy Dobrá v okrese Trebišov. Terminál v roku 2009 prenajalo Slovensko na pätnásť rokov spoločnosti TransContainer - Slovakia, a. s., ktorá je dcérskou spoločnosťou TransContainer - Moskva.
Nadnárodná ruská spoločnosť tu zabezpečuje prepravu a prekládku tovaru, ktorý smeruje prevažne z Ruska a Číny do krajín Európskej únie. Vlani tu preložili a prepravili vyše 11-tisíc železničných kontajnerov.
Jakunin: Potrebujeme vašu politickú podporu
Prezident ruských železníc vysvetlil, že realizácia projektu bude ekonomicky výhodná pre všetky zainteresované krajiny.
"Koncom decembra 2010 bolo stretnutie, kde sa stretli predstavitelia zainteresovaných krajín. Tento projekt, ktorý je pripravený, považovali za výhodný, čo sa týka ekonomickej stránky. Pretože to posudzovali odborníci. Toto nie je projekt Slovenska, Rakúska, Ukrajiny a Ruska. Je to projekt medzinárodného významu. Ďakujem za podporu, ktorú vláda vyjadrila. Čo sa týka tohto projektu, je dôležitá aj politická podpora. Myslím si, že vláda Slovenskej republiky túto politickú podporu prejavuje. Som presvedčený, že tento projekt, čo sa týka ekonomickej podpory, bude úspešný a úspešne realizovaný," uviedol Vladimír Jakunin.
Figeľ: Počkáme na výsledky hodnotenia
Hoci súčasná vláda v programovom vyhlásení tento projekt oficálne nepodporuje, Ján Figeľ pripustil, že výstavba širokorozchodnej trate môže byť v budúcnosti ekonomickým prínosom.
"Potrebujeme z hľadiska širokorozchodnej trate a jej predĺženia finálne vyhodnotenie tej predbežnej štúdie, ktorá bola vypracovaná a pripravená v decembri 2010. Na základe tohto zhodnotenia sa dohodnúť a zároveň rozhodnúť o ďalších krokoch jednotlivo a spoločne, pretože sa na tomto projekte podieľajú štyri partnerské strany. Za istých okolností, podmienok takýto projekt môže byť aj ekonomicky prínosný a samozrejme aj racionálny pre investíciu. Mal som možnosť rozprávať s ministerkou rakúskej vlády. Je to téma nielen národná, ale medzinárodná a samozrejme európska," povedal Figeľ.
Kontrakty s Ruskom podporia zamestnanosť
Na stretnutí spoločnosť Tatravagónka, a. s., slávnostne odovzdala ruskej spoločnosti 33 kontajnerových vagónov z celkového kontraktu 300 kusov. Podľa predsedu predstavenstva Tatravagónky, a. s., Alexeja Beljajeva je Rusko dôležitým trhom.
"Rusko dnes investuje značnú časť prostriedkov do rozvoja osobnej prepravy a modernizácii nákladnej dopravy. Ruský trh je mnonásobne väčší ako európsky. Kým Európa kúpila v minulom roku zhruba sedemtisíc vagónov, Ruská federácia kúpila 70-tisíc vagónov. Pre nás je to nový perspektívny trh, na ktorom môžeme realizovať naše strategické zámery," objasnil Beljajev.
Dodal, že tieto kontrakty majú výrazný vplyv na zamestnanosť. "Na východnom Slovensku zamestnávame zhruba 4700 ľudí. Napríklad závod v Trebišove je dnes kompletne prestavený na výrobu. Zamestnávame tu zhruba 400 ľudí. Ten projekt je skutočne dôležitý. Máme s ruskou stranou pripravené ďalšie projekty. Máme predkontrakt na dvetisíc krytých vagónov. Tento prototyp pôjde na schválenie niekedy v apríli, máji tohto roku," vysvetlil Beljajev.
Na ruskom trhu sa chcú presadiť aj s novým typom cisterny na prepravu ľahkých ropných derivátov.
Ján Figeľ (vľavo) so šéfom ruských železníc Vladimírom Jakuninom. Foto: mipo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín