Ročne má do oceliarne prúdiť na spracovanie vyše 500-tisíc ton šrotu a surového železa.
STRÁŽSKE. Mesto Strážske už v súčasnosti eviduje viaceré sťažnosti obyvateľov bývajúcich v priľahlej časti mesta na hluk spôsobovaný jestvujúcimi prevádzkami v areáli Chemko Strážske. Obyvatelia sa obávajú, že počas prevádzky oceliarne dôjde k nárastu nákladnej dopravy a hluku. Vedenie spoločnosti Slovakia Steel Mills, (SSM) a. s. tvrdí, že preprava šrotu sa ciest výrazne nedotkne.
Nárastu hluku sa obávajú prevažne obyvatelia Gaštanovej a Brezovej ulice. "Bývam blízko Chemka. V noci tu už hučí čistiareň odpadových vôd. Uvidíme, aké to bude, keď sa spustí oceliareň a zvýši sa premávka áut a vagónov po železnici. Záleží ako často budú ten šrot prepravovať," povedal Vladimír Kušej zo Strážskeho.
Vstupnou surovinou pre budúce finálne výrobky oceliarne bude prevažne oceľový šrot a surové železo v množstve približne 550-tisíc ton ročne. Dopravou a hlukom sa zaoberala aj komisia životného prostredia pri mestskom zastupiteľstve. Rozhodla, že počas skúšobnej prevádzky je potrebné zabezpečiť merania hluku. V prípade, že hluková záťaž bude vyššia ako prípustné hladiny, firma má realizovať účinné protihlukové opatrenia napríklad vo forme protihlukových stien.
Oceliareň: Cesty nadmerne nezaťažíme
Generálny riaditeľ spoločnosti SSM, a. s. Ján Tušim tvrdí, že ľudia sa nadmerného hluku ani preťaženia ciest nákladnou dopravou obávať nemusia. Tušim vysvetlil, že pre závod by bolo ekonomicky nevýhodné prepravovať tony šrotu autami. "Aby sme my nevyhnali nejako vysoko cenu šrotu, kamiónom ho má zmysel nosiť zo vzdialeností do sto kilometrov. Všetko ostatné už má zmysel železnicou. Chemko malo veľké kapacity na železničnú dopravu. Je tu veľká priepustnosť. My sme schopní podľa mňa doviesť 80 percent šrotu vo vagónoch. Technicky bez železničnej dopravy to ani nie je možné. Zaťaženie by na cestu nemalo byť také veľké," vysvetlil Tušim.
Zamestnajú vyše 389 ľudí
V oceliarni bude nepretržitá prevádzka. Pracovať sa bude nonstop sedem dní v týždni na štyri zmeny. Stavebnú oceľ plánujú vyrábať už v marci. Plánovaná ročná produkcia by mala byť vyše 600-tisíc ton výrobkov v podobe tyčí, roxorov a drôtov. Oceľové produkty z tohto závodu nájdu využitie v stavebnom priemysle. S výstavbou oceliarne začali v areáli bývalého Chemka Strážske pred dvoma rokmi. Náklady na výstavbu celej oceliarne dosiahnu vyše 220 miliónov eur. Fabrika sa nachádza na ploche s rozlohou 37 hektárov. Po dokončení bude patriť medzi popredných zamestnávateľov v regióne. Celkovo má zamestnať 389 ľudí.
Fakty
V noci sa nakladať nebude
Sklad kovového šrotu v blízkosti mesta má postaviť aj firma TSR Slovakia s. r. o., ktorá bude dodávateľom oceliarne. Šrotovisko sa bude nachádzať severozápadne od mesta. Najbližšie dotknuté ulice sú Brezová, Agátová a Gaštanová ulica. Podľa hlukovej štúdie prevádzka tohto šrotoviska nebude presahovať najvyššie prípustné hodnoty hluku. Šrotovisko bude navyše v prevádzke denne len od 6.00 do 22.00 hod. V noci vykládku a nakládku šrotu nebudú vykonávať.
mipo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín