Niektorí okoloidúci, čo im chceli pomôcť, zase s dilemou, či privolanie záchranky k zlomenine nebolo zneužitím okamžitej lekárskej pomoci.
HORNÝ ZEMPLÍN. Mrazivé počasie má nad nami v týchto dňoch navrch. Pribudlo ľudí, ktorí sa po páde na chodníku ocitli v nezávideniahodnej situácii.
Nevedeli, či môžu volať záchranku
"Bola som svedkom toho, ako jedna pani spadla na chodníku. Už sa nemohla postaviť. Sťažovala sa na urputnú bolesť v nohe. Sedela na zemi a prosila ľudí, aby jej pomohli," popisuje svoj zážitok čitateľka Anna z Humenného. "Ľudia jej chceli pomôcť. Niektorí sa núkali, že jej zavolajú taxík, čo ju odvezie do nemocnice. Ďalší ju chceli zobrať vlastným autom, ale báli sa, či jej neublížia ešte viac. Všetci si totiž neboli istí, či môžu k zlomenine nohy volať záchranku. Jeden pán tvrdil, že to nie je rozumné, že ju v tej chvíli môže potrebovať niekto s porážkou alebo s infarktom, kým panej evidentne o život nešlo."
Nakoniec záchranku predsa len zavolali. "Záchranári prišli a naložili ju do sanitky. Doteraz neviem, či to bolo správne, že sme ich volali. Záchranku by sme mali predsa volať len v prípade náhleho ohrozenia života, zdravia, úrazu alebo nehode s väčšími následkami."
Úlomok kosti môže zasiahnuť tkanivo a cievy
"Ak človek pociťuje prudkú bolesť, má podľa platnej legislatívy právo na neodkladnú zdravotnú starostlivosť," reaguje Magdaléna Magdová, hovorkyňa Falck-Záchranná, ktorá v hornom Zemplíne zabezpečuje záchrannú zdravotnú službu. "Záchranná zdravotná služba je určená najmä pacientom, ktorí majú v danom momente narušenú hybnosť dolných končatín a potrebujú okamžitú lekársku pomoc. Čo sa týka zlomenín, ak úlomky kostí v tele zasiahnu mäkké tkanivá alebo cievy, môže to v krajných prípadoch viesť až k ohrozeniu života. Preto je včasná aktivácia záchrannej zdravotnej služby veľmi dôležitá."
Potrebu výjazdu vyhodnocuje operačné stredisko
"Záchrannú zdravotnú službu nie je možné privolať priamo, ale telefonicky prostredníctvom tiesňovej linky záchrannej zdravotnej služby. Potrebu výjazdu vyhodnocuje príslušné krajské operačné stredisko. Službukonajúca posádka je povinná na základe pokynu tohto strediska zaoberať sa každým prípadom, ku ktorému bola telefonicky privolaná," vysvetľuje systém Magdová.
Za posledné tri týždne absolvovali záchranári výjazdy k mnohým pádom. Kým v okresoch Snina a Medzilaborce mali zhodne po tri výjazdy, v okrese Humenné absolvovali za rovnaké obdobie až desať.
Fakty
Čo od vás budú chcieť vedieť
Ak sa rozhodnete k človeku so zlomeninou volať záchrannú zdravotnú službu, musíte počítať s tým, že vám kvalifikovaný zdravotnícky operátor na druhej strane linky bude klásť otázky. Tie sa vám môžu zdať zbytočné. Operátor však potrebuje pre správne zhodnotenie situácie dostatok informácií, pričom niektoré sa vám môžu zdať nepodstatné.
Pozor pri volaní z mobilného telefónu! Vždy zdôraznite, kde sa presne nachádzate. Vrátane mesta, z ktorého voláte.
Snažte sa zachovať pokoj a vecne odpovedať na otázky. Operátora bude zaujímať presné miesto hlásenej udalosti a popis toho, čo sa stalo. Bude chcieť poznať rozsah úrazu. O človeku, ktorému sa úraz stal, bude chcieť vedieť aj jeho meno či približný vek. Od vás ako od volajúceho by mohol chcieť číslo telefónu, z ktorého voláte, pre prípadný spätný kontakt pri hľadaní miesta alebo iných problémoch. Prípadne by chcel vedieť aj vaše meno. Ak budete volať z verejnej komunikácie alebo voľného priestranstva, bude od vás operátor určite chcieť stručný a výstižný popis miesta udalosti. Musíte mu vedieť uviesť orientačný bod na okolí, napríklad typickú budovu nablízku, park, križovatku, kostol, obchod, poslednú uličku v obci, odbočku a podobne.
(kor)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín