Potvrdil to Ing. Ľuboslav Adam z košickej pobočky Investičnej výstavby a správy ciest (IVSC). Má to jedinú výhodu – dopravné obmedzenia sa zatiaľ odkladajú.
TRHOVIŠTE/KOŠICE. Problémový úsek leží na štátnej ceste I/50, ktorá je hlavnou trasou na hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom. Je aj súčasťou medzinárodného cestného ťahu E 50. Prudké stúpanie pri výjazde z obce a ostrá zákruta v kombinácii s vozovkou v katastrofálnom stave sú už roky nočnou morou vodičov. Cestári každú jar "kopec" len opravili. Na rozbitom asfalte pribúdali stále nové záplaty.
V súčasnosti vozovka pripomína skôr tankodróm, ako cestu medzinárodného významu. "Tu sa človek vždy cíti ako kaskadér. Obísť všetky nerovnosti sa ani nedá. Už to mali dávno opraviť, je to nedôstojné," posťažoval sa mladý vodič z Vranova nad Topľou.
Už tak zložitú situáciu v problémovom úseku ešte komplikuje odbočka na sever práve na Vranov nad Topľou a na juh na Oborín. Navyše sú v zákrute po oboch stranách kostoly. "Je to najotrasnejší úsek cesty k ukrajinskej hranici a asi najhorší, aký som kedy videl. A to už jazdím pár desaťročí," povedal starší vodič autobusu košického Eurobusu, ktorý trasu absolvuje niekoľkokrát denne.
Rozpočet je 2,6 milióna, majú len 200-tisíc
Katastrofálny stav cesty veľmi dobre poznajú aj cestári. V ich oficiálnom žargóne má cesta "nevyhovujúce smerové, výškové a šírkové parametre, vozovka vykazuje časté a rozsiahle poruchy".
Na kompletnú rekonštrukciu úseku sa pripravujú už od roku 2006. Pohyb tu konečne nastal vlani. Opravili chodníky popri ceste, zbúrali aj budovu potravín v oblúku zákruty, ktorá bránila rozšíreniu vozovky. V súčasnosti začínajú pracovať na opornom múre na kopci a na moste pri vjazde do dediny. Na krátkom úseku je cesta zjazdná iba v jednom pruhu, dopravu riadia sami cestári.
Podľa informácií na webovej stránke bude oprava stáť asi 2,6 milióna eur. Dodávateľom je Eurovia, a. s. Tento rok tu majú preinvestovať 204-tisíc eur, čo je len zlomok rozpočtu.
Do vozovky tento rok ani neťuknú
Ing. Ľuboslav Adam z košickej pobočky IVSC potvrdil, že číslo je správne. Opravou mosta a budovaním oporného múra tohtoročné práce aj skončia: "Žiaľ, na viac sme tento rok nedostali financie. Žiadne zásahy do vozovky tento rok nebude možné urobiť, takže nebudú ani žiadne dopravné obmedzenia."
Dodal, že nedostatok financií súvisí s obrovským množstvom opráv, ktoré prebiehajú súbežne po celom východe republiky. Ďalšie problémové úseky pribudli po povodniach, svoju rolu zohráva aj finančná kríza a výmena vlády – ešte nie jasné, aké priority zvolí pri budovaní dopravnej infraštruktúry.
Čo všetko chcú urobiť
Súčasťou opráv bude výmena celej konštrukcie vozovky s dôrazom na jej odvodnenie.
Jestvujúcu komunikáciu s vozovkou širokou 8,5 - 10 m upravia. Po novom budú jazdné pruhy široké 3,50 m, pribudne rovnako široký stúpací pruh, ktorý má zrýchliť premávku v dlhom 6% stúpaní.
Rekonštrukciu vozovky rozdelili do dvoch úsekov. V prvom, dlhom asi 275 metrov, vymenia len kryt vozovky. V druhom vymenia celú konštrukciu vozovky - odstránia ju až do hĺbky 70 centimetrov. Práve tu sa nachádza hlavný problém – pôvodná "cesta" z mačacích hláv, ktorá pracuje a spôsobuje deformácie telesa vozovky, asfaltu a vytváranie trhlín a dier.
Celková dĺžka úprav je 1 134 metrov.
Súčasťou investície je oprava chodníkov pre peších, odvedenie povrchových vôd z vozovky a z priľahlého územia. Opravia aj autobusové zastávky.
Celkový rozpočet stavby je asi 2,6 milióna eur.
lyv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín