Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky
SLUŽOBNÉ CESTY PREVETRÁVAJÚ MESTSKÉ KASY

Samosprávy doplácajú na diaľku do Bratislavy

Samosprávy Humenného, Sniny a Medzilaboriec sú od Bratislavy vzdialené viac ako päťsto kilometrov. Cesty na ministerstvá napríklad kvôli rôznym projektom ich stoja oveľa viac, ako obce a mestá z rozvinutejšieho západného a stredného Slovenska.

Primátor Štefan Milovčík. Naposledy ostal visieť pred Hažínom, keď sa ponáhľal na služobnú cestu. Pokazilo sa mu auto.Primátor Štefan Milovčík. Naposledy ostal visieť pred Hažínom, keď sa ponáhľal na služobnú cestu. Pokazilo sa mu auto. (Zdroj: kor)

Únia ani naše ministerstvá však náklady na takéto cesty za oprávnené na projekt nepovažujú.

HORNÝ ZEMPLÍN. Samosprávy miest a obcí môžu prísť k peniazom na rozvoj cez projekty a nenávratné dotácie z fondov Európskej únie. Lenže kým únia či ministerstvo projekt schvália, musí byť samospráva ministerským úradníkom poruke. Pre horný Zemplín znamená cesta do Bratislavy a späť vyše tisíc kilometrov.

Prečo nechodia vlakom?

Samosprávy vysielajú zamestnancov a primátorov na ministerstvá či projektové agentúry v Bratislave často služobným autom. Podľa hovorkyne sninskej radnice Anny Brečkovej sa vraj cesta vlakom nevyplatí. K cene lístka a ležadla treba prirátať aj cestovné po Bratislave. Ministerstvá a inštitúcie sú roztrúsené po celom meste, stretnutia termínované, cestovanie MHD by tak museli z časových dôvodov zameniť za taxíky. Brečková tvrdí: "Nevyjde to lacnejšie. Neberúc do úvahy stratu času."

Oľga Nestorová z medzilaborskej radnice vraví: "Náš primátor zvyčajne chodí autom. Ak idú do Bratislavy zamestnanci jednotlivo, chodia vlakom."

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

V Snine majú päťročné poruchové auto

Hovorkyne Nestorová a Brečková sa zhodujú, že obe služobné autá sú v Bratislave priemerne dva razy do mesiaca. V Snine majú služobný Volkswagen Passat, ktorý má len päť rokov, a už je poruchový. V tomto roku sa mu až štyrikrát pokazil motor. Pripisujú to častým dlhým jazdám. V júni kvôli jednej z porúch dokonca primátorovi Štefanovi Milovčíkovi (nez.) narýchlo požičal služobné auto humenský primátor. Sninské auto vtedy zradilo pred Hažínom.

Medzilaborčania vraj majú služobné auto v dobrej kondícii. Nestorová vraví, že ich primátor a zamestnanci úradu jazdia sedemročnou Škodou Superb 1,9 T.

Medzilaborčania ani Sninčania o kúpe nového auta neuvažujú, hoci minimálne v Snine majú čo zvažovať. Jedna bežná oprava ich auta vyjde podľa hovorkyne priemerne na tisíc eur a tohto roku ho už opravovali štyrikrát. A tak peniaze na opravu passatu prevetrávajú v rozpočte mesta položku opravy a údržby.

Hovorkyňa Sniny Anna Brečková predpokladá, že nápor na ich služobné auto čoskoro pominie: "Až na kaštieľ už máme všetko podpísané, takže by nemala byť už taká frekvencia jázd do hlavného mesta, ako doteraz." Prejaví sa to aj na znížení nákladov na pohonné látky.

Skryť Vypnúť reklamu

V Humennom "kvalitní zamestnanci" mlčia

O služobnom aute z humenskej radnice sme sa nedozvedeli. Hoci sme otázky všetkým trom samosprávam poslali naraz a sninská s medzilaborskou radnicou odpovedali obratom, humenská tak nespravila ani po troch týždňoch. Paradoxne, pritom práve humenská radnica školí svojich zamestnancov z európskej nenávratnej dotácie vo výške 134 021 eur. Projekt má názov Kvalitný zamestnanec samosprávy - základný nástroj poskytovania kvalitných služieb občanom.

Cestovné na prípravy projektu nepreplatia

Ministerstvo ani Európsku úniu geografický hendikep nezaujíma a nerefundujú im ani cent. "Nie sú to oprávnené náklady na projekt," potvrdzuje Brečková.

Daniela Galandová, projektová manažérka zo Sniny, uviedla, že výnimkou sú služobné cesty kvôli cezhraničným projektom, únia však preplatí len tie, ktoré zhodnotí ako účelné.

Skryť Vypnúť reklamu

Projektová manažérka: Sú aj lacnejšie možnosti

Daniela Galandová si myslí, že časté služobné cesty do Bratislavy nie sú potrebné. Súhlasí, že hoci pri projektoch rekonštrukcie škôl museli ísť zástupcovia samosprávy do Bratislavy osobne s projektantmi a projektovými manažérmi, pri prípravách ostatných projektov sa podľa nej už dali cesty nahradiť poštou. Ďalšou, podľa nej spoľahlivou a rýchlou, možnosťou je využitie služieb kuriéra. "Mnohé veci sa dajú vykonzultovať telefonicky alebo e-mailom," dodáva na margo šetrenia. Myslí si, že mnoho ciest do Bratislavy podmienilo skôr to, že tam sídlia projektové agentúry, s ktorými mesto spolupracuje.

Situáciu komplikujú aj ministerstvá, keď samosprávam dávajú rôzne termíny. Nedarí sa im preto dohodnúť si spoločné cesty tak, aby využili na striedačku raz auto z jednej radnice, inokedy z druhej, alebo aby sa na cestu v snahe ušetriť poskladali.






Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  2. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  3. Legislative intention - recodification of the corporate law
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  8. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 19 973
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 495
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 439
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 890
  5. Po Slovensku na motorke 6 783
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 923
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 291
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 592
  9. Crème de la crème po slovensky 3 207
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 154
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sociológ Michal Vašečka.

Medzi voličmi Sme rodina je 62 percent žien.


19 h
Peter Schutz

Ešte jeden lockdown by znamenal krížik nad celou vládou.


18. jún
Očkovanie zamestnancov počas tlačovej konferencie k spusteniu očkovania proti Covid-19 v závodoch spoločnosti Volkswagen Slovakia.

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop