Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Samosprávy doplácajú na diaľku do Bratislavy

Samosprávy Humenného, Sniny a Medzilaboriec sú od Bratislavy vzdialené viac ako päťsto kilometrov. Cesty na ministerstvá napríklad kvôli rôznym projektom ich stoja oveľa viac, ako obce a mestá z rozvinutejšieho západného a stredného Slovenska.

Primátor Štefan Milovčík. Naposledy ostal visieť pred Hažínom, keď sa ponáhľal na služobnú cestu. Pokazilo sa mu auto.Primátor Štefan Milovčík. Naposledy ostal visieť pred Hažínom, keď sa ponáhľal na služobnú cestu. Pokazilo sa mu auto. (Zdroj: kor)

Únia ani naše ministerstvá však náklady na takéto cesty za oprávnené na projekt nepovažujú.

HORNÝ ZEMPLÍN. Samosprávy miest a obcí môžu prísť k peniazom na rozvoj cez projekty a nenávratné dotácie z fondov Európskej únie. Lenže kým únia či ministerstvo projekt schvália, musí byť samospráva ministerským úradníkom poruke. Pre horný Zemplín znamená cesta do Bratislavy a späť vyše tisíc kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo nechodia vlakom?

Samosprávy vysielajú zamestnancov a primátorov na ministerstvá či projektové agentúry v Bratislave často služobným autom. Podľa hovorkyne sninskej radnice Anny Brečkovej sa vraj cesta vlakom nevyplatí. K cene lístka a ležadla treba prirátať aj cestovné po Bratislave. Ministerstvá a inštitúcie sú roztrúsené po celom meste, stretnutia termínované, cestovanie MHD by tak museli z časových dôvodov zameniť za taxíky. Brečková tvrdí: "Nevyjde to lacnejšie. Neberúc do úvahy stratu času."

Oľga Nestorová z medzilaborskej radnice vraví: "Náš primátor zvyčajne chodí autom. Ak idú do Bratislavy zamestnanci jednotlivo, chodia vlakom."

SkryťVypnúť reklamu

V Snine majú päťročné poruchové auto

Hovorkyne Nestorová a Brečková sa zhodujú, že obe služobné autá sú v Bratislave priemerne dva razy do mesiaca. V Snine majú služobný Volkswagen Passat, ktorý má len päť rokov, a už je poruchový. V tomto roku sa mu až štyrikrát pokazil motor. Pripisujú to častým dlhým jazdám. V júni kvôli jednej z porúch dokonca primátorovi Štefanovi Milovčíkovi (nez.) narýchlo požičal služobné auto humenský primátor. Sninské auto vtedy zradilo pred Hažínom.

Medzilaborčania vraj majú služobné auto v dobrej kondícii. Nestorová vraví, že ich primátor a zamestnanci úradu jazdia sedemročnou Škodou Superb 1,9 T.

Medzilaborčania ani Sninčania o kúpe nového auta neuvažujú, hoci minimálne v Snine majú čo zvažovať. Jedna bežná oprava ich auta vyjde podľa hovorkyne priemerne na tisíc eur a tohto roku ho už opravovali štyrikrát. A tak peniaze na opravu passatu prevetrávajú v rozpočte mesta položku opravy a údržby.

Hovorkyňa Sniny Anna Brečková predpokladá, že nápor na ich služobné auto čoskoro pominie: "Až na kaštieľ už máme všetko podpísané, takže by nemala byť už taká frekvencia jázd do hlavného mesta, ako doteraz." Prejaví sa to aj na znížení nákladov na pohonné látky.

SkryťVypnúť reklamu

V Humennom "kvalitní zamestnanci" mlčia

O služobnom aute z humenskej radnice sme sa nedozvedeli. Hoci sme otázky všetkým trom samosprávam poslali naraz a sninská s medzilaborskou radnicou odpovedali obratom, humenská tak nespravila ani po troch týždňoch. Paradoxne, pritom práve humenská radnica školí svojich zamestnancov z európskej nenávratnej dotácie vo výške 134 021 eur. Projekt má názov Kvalitný zamestnanec samosprávy - základný nástroj poskytovania kvalitných služieb občanom.

Cestovné na prípravy projektu nepreplatia

Ministerstvo ani Európsku úniu geografický hendikep nezaujíma a nerefundujú im ani cent. "Nie sú to oprávnené náklady na projekt," potvrdzuje Brečková.

Daniela Galandová, projektová manažérka zo Sniny, uviedla, že výnimkou sú služobné cesty kvôli cezhraničným projektom, únia však preplatí len tie, ktoré zhodnotí ako účelné.

SkryťVypnúť reklamu

Projektová manažérka: Sú aj lacnejšie možnosti

Daniela Galandová si myslí, že časté služobné cesty do Bratislavy nie sú potrebné. Súhlasí, že hoci pri projektoch rekonštrukcie škôl museli ísť zástupcovia samosprávy do Bratislavy osobne s projektantmi a projektovými manažérmi, pri prípravách ostatných projektov sa podľa nej už dali cesty nahradiť poštou. Ďalšou, podľa nej spoľahlivou a rýchlou, možnosťou je využitie služieb kuriéra. "Mnohé veci sa dajú vykonzultovať telefonicky alebo e-mailom," dodáva na margo šetrenia. Myslí si, že mnoho ciest do Bratislavy podmienilo skôr to, že tam sídlia projektové agentúry, s ktorými mesto spolupracuje.

Situáciu komplikujú aj ministerstvá, keď samosprávam dávajú rôzne termíny. Nedarí sa im preto dohodnúť si spoločné cesty tak, aby využili na striedačku raz auto z jednej radnice, inokedy z druhej, alebo aby sa na cestu v snahe ušetriť poskladali.






Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 520
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 12 149
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 196
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 629
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 5 812
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 678
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 300
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 760

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Štefan Vidlár: My dúchotci
  4. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  6. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 697
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 496
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 228
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 632
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 812
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 178
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 663
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 366
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Na návrhy sulíkovcov sme sa pozreli z vecného a odborného hľadiska.


17 h
Iránskeho spisovateľa Salmana Rushdieho napadli pred prednáškou v New Yorku.

Autor Satanských veršov je zatiaľ nažive.


a 1 ďalší 14 h
Premiér Heger a minister Matovič.

Koaličné rokovania budú pokračovať na budúci týždeň.


13 h
Ivan Holoubek

Bez chémie nemôžeme žiť, hovorí vedec.


11. aug

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Štefan Vidlár: My dúchotci
  4. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  6. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 697
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 496
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 228
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 632
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 812
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 178
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 663
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 366
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu