Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Trať do Poľska je prázdna, cesty ničia kamióny

Cesty v Hornom Zemplíne blízko hraníc s Poľskom vo veľkom využívajú autodopravcovia. Hoci sú preplnené kamiónmi, nákladná železničná doprava do Poľska stagnuje. Nemáme o ňu záujem ani my, ani Poliaci.

Cesta II. triedy. Takto vyzerá cesta pri obci Oľka. Podpísali sa pod to naložené kamióny, na ktoré nebola stavaná.Cesta II. triedy. Takto vyzerá cesta pri obci Oľka. Podpísali sa pod to naložené kamióny, na ktoré nebola stavaná. (Zdroj: súc psk)

Kým trať cez Lupkowský priesmyk zíva prázdnotou, cesty 2. triedy praskajú pod ťažkými kamiónmi. Situáciu zhoršili zatvorené úseky na hlavnom cestnom ťahu. Tlak na otvorenie hraničného priechodu v Palote pre kamióny rastie. Bezpečnosť sa zhoršuje.

HORNÝ ZEMPLÍN. V poslednom čase je na kedysi pokojných cestách 2. a 3. triedy v Hornom Zemplíne rušno. Kým tu pred rokom kamión prešiel len občas, od jari sa tu s nimi roztrhlo vrece.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Varovanie cestárov: Kritické miesta pribúdajú

Riaditeľ Správy a údržby ciest PSK (SÚC PSK) oblasť Humenné Vasiľ Guzan uviedol, že nárast kamiónovej dopravy na cestách 2. a 3. triedy, ktoré spravujú, sa stáva neúnosný. "Najciteľnejšie je to v noci. Kamión strieda kamión. Z obce Zbudské Dlhé v Humenskom okrese sa na nás už obrátila starostka. Kamióny otriasajú domami. Veľké škody spravili aj v obci Oľka v okrese Medzilaborce, kde spôsobili zosuvy vozovky a značné narušenie jej krytu," komentoval aktuálnu situáciu. Vysvetlil, že to pripisuje rekonštrukcii na hlavnej ceste 1/15 vedúcej okolo Domaše.

"Kamióny preto prechádzajú náhradnými trasami, úsekmi ciest, ktoré na takúto záťaž neboli stavané," vysvetlil Guzan. "Veľký nárast zaznamenávame v okresoch Humenné a Medzilaborce - na ceste 2/559 od okresnej hranice Vranova nad Topľou až po Humenné. Ďalej na prieťahu Humenným cez mesto, kde sa napájajú na Radvaň nad Laborcom a Medzilaborce. Využívajú aj cestu v úseku Krásny Brod - Medzilaborce, ale aj cestu od Vranova cez Oľku až na obec Havaj," zrátal Guzan. Dodal, že kvôli poškodeným cestám po povodniach v iných okresoch kraja si hľadajú cesty cez okresy Humenné a Medzilaborce.

"Robíme teraz mimoriadne prehliadky mostov po povodniach. Bude nutné znížiť zaťažiteľnosť mostov," avizoval Guzan. Upozornil, že sa zároveň zhoršila bezpečnosť na cestách. Ako príklad uviedol nehodu poľského kamionistu v Čabinách pred pár dňami: "Havaroval a zničil nám 55 metrov zvodidiel."

SkryťVypnúť reklamu

Poliaci našli Palotu, jazdia načierno

Cestný hraničný priechod v Palote v okrese Medzilaborce by mal slúžiť len pre osobnú dopravu. Podľa našich informácií ho však hlavne v noci vo veľkom využívajú kamionisti na cestu do Poľska. Guzan to komentoval: "Vieme o tom. Je to v rukách polície, aby týchto vodičov pokutovala."

Dodal, že kamionisti musia kvôli poškodenej ceste na hlavnom ťahu pri Dukle robiť obrovské obchádzky. "Dostali sme od krajského úradu pre cestnú dopravu požiadavku o otvorení hraničného priechodu Palota aj pre kamiónovú dopravu," avizoval. Podľa neho nápor plne naložených kamiónov cesta v horskom teréne Karpát nezvládne a poškodí sa.

Želeničná doprava? Nezáujem

Paradoxne, niekoľko kilometrov od hraničného priechodu v Palote zíva prázdnotou Lupkowský tunel, ktorým kedysi viedla železničná nákladná doprava do Poľska a späť.

Hovorkyňa Carga Slovensko Margaréta Grecová potvrdila, že od začiatku roka tade nákladné vlaky nepremávajú: "Na základe súčasných dohôd s poľskou stranou ani v horizonte najbližších dvoch rokov nie je predpoklad jeho využívania."

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková pritom uviedla, že tunel je v poriadku: "Na jeho udržanie v prevádzkyschopnom stave postačuje pravidelná bežná údržba."

SkryťVypnúť reklamu

Osobná doprava? Prepadák

Ružovo to nevyzerá ani s osobnou železničnou dopravou. Hovorca ZSSR Miloš Čikovský informoval, že pred prípravou nového grafikonu sa s Poliakmi dohodli, že od 25. júna do 29. augusta budú cez priechod Lupkow jazdiť dva páry osobných vlakov. Je však otázne, koho budú voziť. Za posledných 11 rokov od spustenia osobnej železničnej dopravy to ide so záujmom cestujúcich dole vodou. Čikovský informoval, že v roku 1999 fungovala osobná preprava na trati Sanok - Humenné, o rok neskôr na trase Rzeszow - Košice. Cestovali hlavne turisti. Až do konca roka 2004 celoročne. Od zmeny grafikonu v roku 2005 len od 1. mája do 2. októbra 2005.

Údržba drahšia ako tržby za cestovné

Čikovský naznačil, že nepomohli ani rokovania miestnych samospráv na oboch stranách hraníc, ktoré sa snažili o oživenie cestovného ruchu. Nezáujem verejnosti o cestu vlakom dokumentujú čísla. Kým ešte v roku 2006 urobili 132 jázd, prepravili 670 cestujúcich a na cestovnom utŕžili 574 eur, rok na to ich síce previezli až 1 100, no len 189 zaplatilo za lístok, a to dovedna 159 eur. V roku 2008 previezli už len 362 cestujúcich s tržbou 280 eur. Úplný prepadák bol minulý rok. Jázd bolo už len 120, cestujúcich 103 a tržba 93,50 eura. Hovorkyňa ŽSR Pavliková pritom informovala, že správa a bežná údržba Lupkowského tunela ich stojí zhruba 8 500 eur ročne.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  6. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  7. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 621
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 514
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 549
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 658
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 369
  6. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 2 111
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 1 834
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo 1 711

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  2. Štefan Vidlár: Hodová story
  3. Samuel Ivančák: Päť rokov bez Mariána Vargu
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Zubria zvernica a Pstruhový raj Topoľčianky
  5. Michala Guľasová: Katja Pantzar - Fínske štastie – knižná recenzia
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Policajt z NAKA, ktorý pomohol zavrieť piťovcov, upozornil na svedkov klamárov
  7. Miroslav Ferkl: Čo môže byť ešte horšie?
  8. Miriam Studeničová: Fantastické a neuveriteľné informácie o fenoméne ľudskej radosti
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 415
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 229
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 354
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 191
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 612
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 797
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 493
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 187
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý predseda oz Pospolitosť Marian Kotleba počas zhromaždenie pred budovou Prezidentského paláca na Hodžovom námestí, ktoré organizovala Iniciatíva za slobodu slova  za účasti členov a prívržencov oz Pospolitosť. Bratislava, 17. november 2007.

Na slabú hrozbu ukázal už Najvyšší súd.


8 h
Nataša Holinová

Rečičky o vymäknutí kotlebovcov sú len výhovorka.


15 h
Hokejisti Česka sa tešia z gólu v zápase so Slovenskom na MS hráčov do 20 rokov.

Najlepším hráčom zápasu sa stal brankár Šimon Latkóczy.


Nikola Baďová 5 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  2. Štefan Vidlár: Hodová story
  3. Samuel Ivančák: Päť rokov bez Mariána Vargu
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Zubria zvernica a Pstruhový raj Topoľčianky
  5. Michala Guľasová: Katja Pantzar - Fínske štastie – knižná recenzia
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Policajt z NAKA, ktorý pomohol zavrieť piťovcov, upozornil na svedkov klamárov
  7. Miroslav Ferkl: Čo môže byť ešte horšie?
  8. Miriam Studeničová: Fantastické a neuveriteľné informácie o fenoméne ľudskej radosti
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 415
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 229
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 354
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 191
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 612
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 797
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 493
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 187
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu