V práškovacom lietadle, v ktorom tragicky zahynul pilot, mali sedieť maximálne dve osoby a nie tri. Zatiaľ nie je jasné, či sa lietadlo zrútilo pred pristávacou plochou vinou pilota, alebo vplyvom technickej chyby.
SOBRANCE. Tragickú nehodu ľahkého motorového lietadla, ktoré havarovalo vo štvrtok pri obci Jasenov, už vyšetruje Útvar odborného vyšetrovania leteckých nehôd a incidentov Ministerstva dopravy SR. Vedúci útvaru Maroš Jančula vysvetlil, že v týchto dňoch vykonávajú technické obhliadky spadnutého lietadla a vypočúvajú svedkov nehody.
Podľa hlavného technika Slovenského národného aeroklubu (SNA) Jaroslava Juszczuka je už teraz jasné, že počas letu došlo k porušeniu predpisov. Práškovacie lietadlo je zhotovené pre dve osoby. V čase pádu boli v lietadle okrem pilota ešte dvaja pasažieri.
Nebohý 35-ročný pilot Ľudovít S. (na archívnej snímke) letel vo štvrtok na obed s dvomi pasažiermi v práškovacom lietadle typ Z-37 A. V kabíne sa nachádzajú dve sedadlá s bezpečnostnými pásmi pre pilota a mechanika. V horiacom lietadle sa však okrem pilota a 36-ročného mechanika Karola nachádzala aj tretia pasažierka. Hlavný technik SNA Jaroslav Juszczuk vysvetlil, že lietadlo je konštruované pre dve osoby. Pre pilota a mechanika. To, že v ľahkom motorovom lietadle sedela aj tretia osoba, znamená podľa odborníka porušenie predpisov. "Je to porušenie predpisu. Lietadlo je certifikované ako dvojmiestne," vysvetlil Juszczuk.
Dodal, že tretia osoba a tým aj väčšia hmotnosť nemuseli mať vplyv na správanie lietadla a jeho následný pád. Juszczuk vysvetlil, že na správanie lietadla mohlo mať zásadný vplyv množstvo postrekovej tekutiny. Kvapalina v nádrži môže podľa odborníka ovplyvniť počas manévrov správanie lietadla a môže spôsobiť aj jeho neželané preklopenie. Juszczuk vysvetlil, že riadenie práškovacích lietadiel si vyžaduje skúsených pilotov. S týmito lietadlami sa lieta v minimálnych výškach ponad koruny stromov a v blízkosti elektrických vedení. "Je to nebezpečná a ťažká robota. O pilotoch, ktorí sa dožijú dôchodku, hovoríme že sú fakt dobrí," uzavrel.
Vedúci útvaru leteckého vyšetrovania nehôd Maroš Jančula vysvetlil, že vyšetrovanie nehody môže trvať šesť mesiacov až rok.
Zahynul skúsený pilot
Nebohý Ľudovít S. bol skúsený pilot. Najprv vyštudoval za leteckého technika a neskôr po absolvovaní Vojenskej leteckej školy v Košiciach sa stal pilotom. Nečakaná smrť pilota zasiahla najviac jeho manželku, štvorročnú dcérku a rodičov. Podľa príbuzných miloval lietanie a odmalička chcel byť letcom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín