Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Hrádzu na Ondave opäť roztrhlo, oprava mešká roky

Ochranné valy na východe Slovenska treba spevniť. Zdržuje to ministerstvo životného prostredia.

Voda opäť zlomila hrádzu na Ondave.Voda opäť zlomila hrádzu na Ondave. (Zdroj: TASR)

Projekt prestavby storočnej hrádze čaká na eurofondy. Štátny rozpočet nestačí.

MARKOVCE. Hrádza na Ondave v priebehu necelých troch týždňov opäť neodolala náporu vody. Prvýkrát počas tohtoročných záplav sa pretrhla v noci zo 17. na 18. mája pri Zemplínskom Hradišti, včera ju rekordná hladina rieky narušila pri Markovciach. A je viac ako pravdepodobné, že pri neutíchajúcich dažďoch si to Ondava zopakuje aj na iných miestach.

„Je to vetchá starenka. Vrecia s pieskom jej už nepomôžu. Nestačí ani bežná údržba. Nutne potrebuje kompletnú rekonštrukciu,“ tvrdí geológ Dušan Grman zo spoločnosti GEO Slovakia.

Pred piatimi rokmi vypracoval záverečnú správu o podrobnom inžiniersko-geologickom prieskume časti hrádze na ľavom brehu Ondavy. A odvtedy čaká.

Stará stopäťdesiat rokov

Prvé hrádze podľa Grmana začali na Ondave budovať v rokoch 1846 až 1854. Na výstavbu použili nánosy Ondavy. Cieľom projektu bolo skrátiť tok problematickej rieky a tým zvýšiť jej spád. Rokmi pridávali betón a zvýšili hrádzu o štyridsať centimetrov. „Aj keď išlo o priekopnícke projekty, nie celá hrádza na oboch brehoch má betónové jadro. Tam, kde nie je, stačí naozaj málo, aby sa pretrhla,“ hovorí Grman.

Slabá je podľa neho aj údržba. Pri prieskume pretrhnutej hrádze v roku 2005 napríklad zistili, že niektoré časti sú nahlodané hrabošmi poľnými. „Už koncom 19. storočia v snahe zhutniť hrádze povolili na nich pásť dobytok a ničiť hraboše a krty, ktoré rozrývali teleso hrádze. Teraz tomu nikto nevenuje pozornosť.“

Slovenský vodohospodársky podnik, odštepný závod Košice má na prestavbu hrádze pripravené dva projekty. Chýbajú mu však peniaze. Čaká na uverejnenie výzvy, ktorá by mu umožnila žiadať o nenávratný finančný príspevok z kohézneho fondu Európskej únie.

„V súčasnosti zabezpečujeme majetkovo-právne usporiadanie, prípravu dokumentácie na vydanie stavebného povolenia, ako aj dokumentácie na vykonanie štátnej expertízy,“ hovorí vodohospodár Ľubomír Martinovič. Celkové náklady na obidve investície presahujú 16,4 milióna eur.

Iba ju udržiavajú

Peniaze zo štátneho rozpočtu nestačia. Napríklad vlani nedostal košický závod ani cent.

Týka sa to aj hrádzí na Ondave. V roku 2004 a v prvom polroku 2005 ukončili obnovu pretrhnutej hrádze na ľavej strane Ondavy spolu za 1,45 milióna eur. Odvtedy sa venujú výlučne údržbe. „Zabezpečovali sme pravidelné kosenie a výruby stromov na zlepšenie prietoku,“ povedal pre SME ekonomický námestník košického závodu SVP Ladislav Bödi.

Ministerstvo životného prostredia malo pôvodne zverejniť výzvu na podávanie žiadostí na nenávratný finančný príspevok z eurofondov v decembri minulého roku. Hovorkyňa ministerstva Jana Kaplanová sľubuje, že tak urobia v najbližších dňoch.

Zabrzdila ich vraj aktualizácia pravidiel štrukturálnych fondov.

Ľudia z okolia nebezpečných hrádzí na Ondave aj odborníci však hovoria, že od roku 2004 už čakali dosť.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 12 644
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 510
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 871
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 985
  5. Po Slovensku na motorke 6 794
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 689
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 859
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 397
  9. Crème de la crème po slovensky 3 223
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 728
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mikulec nevylúčil, že kontrola na hraniciach bude nepretržitá.

Doterajšie pravidlá štát nemení.


2 h
Jakub Filo.

Slepí tiež nemôžu šoférovať.


2 h
Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


22 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop