Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
POLICAJTI NAHÁŇAJÚ ĽUDÍ PO KOĽAJACH

Do izolovanej trebišovskej štvrte chcú zaviesť kyvadlovú dopravu

Ľuďom z trebišovskej mestskej časti, oddelenej od zvyšku mesta železničnými koľajami, už dochádza trpezlivosť. Železniční policajti ich vraj na naháňajú a opakovane pokutujú. Ponižuje ich to, cítia sa diskriminovaní.

Prechod cez koľaje je problematický a navyše zakázaný.Prechod cez koľaje je problematický a navyše zakázaný. (Zdroj: Lýdia Vereščaková)

Ľuďom z mestskej časti, oddelenej od zvyšku mesta železničnými koľajami, už dochádza trpezlivosť. Železniční policajti ich vraj na koľajišti naháňajú ako zajace a opakovane ich pokutujú. Ponižuje ich to, cítia sa diskriminovaní. Z toho, že sú odkázaní na každodenné porušovanie zákona, obviňujú mesto. Žiadajú riešenie. Manažéri mesta sa bránia, že stále narážajú na zákony, výnimky, normy a financie. Poslanci sa napokon blysli riešením. Štvrť chcú so zvyškom mesta spojiť kyvadlovou dopravou. Kedy a koľko to bude stáť, je zatiaľ nejasné.

TREBIŠOV. Rodina Zemanovcov býva na Štúrovej ulici v Trebišove. Železničné koľaje pre nich a stovky ďalších ľudí z ulíc v tejto časti mesta neboli vždy prekážkou. Všetko sa zmenilo pred asi 40 rokmi, keď cez trať vybudovali nadjazd. Vznikol aj podchod pre peších, ale až niekoľko sto metrov od nadjazdu, preto si ľudia ďalej cestu krátili cez koľaje. Bolo to síce zakázané, ale dlho tolerované riešenie. Vznikli tri hlavné trasy - pod nadjazdom, na úrovni autobusovej stanice a časom aj pri starom podchode, ktorý je už dnes nefunkčný.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Cesta do mesta = nočná mora

Úrovňový priechod, a teda legálna cesta cez koľaje dodnes neexistuje. Problém mali na stole všetky vedenia mesta už od nežnej revolúcie. Situácia sa vyhrotila, keď na stanici zriadili pobočku železničnej polície. Tá porušovanie zákona začala sledovať a ľudí trestať pokutami. Tí sa začali búriť. Obyčajná cesta do mesta sa pre nich stala nočnou morou. Mestu Trebišov adresovali niekoľko petícií, písali na Úrad vlády, premiérovi, predsedovi parlamentu, Železniciam SR, ministerstvu dopravy a podobne.

Situáciu skomplikovalo nešťastie v Polomke

Zatiaľ poslednú petíciu spísali začiatkom roka 2010. Podpísalo ju 2 010 obyvateľov. Rokovali o nej aj poslanci. Prednosta mestského úradu Rastislav Petrovič vysvetlil, že ľuďmi požadovaný úrovňový priechod cez koľaje neumožňujú normy a ministerstvo dopravy naň neudelilo výnimku.

Primátor mesta Vladimír Anďal (KDH) tvrdí, že to skomplikovalo nešťastie v Polomke: "Úrovňový priechod bol pred podpisom, ale odvtedy za toto riešenie nikto nechce na seba vziať zodpovednosť."

Podchod popod koľaje je drahý špás a podľa Železníc SR by ho muselo v plnom rozsahu zaplatiť mesto. Nebezpečný je aj chodník pre peších cez nadjazd. Jediným posunom je sľub od Košického samosprávneho kraja, že chodník zabezpečí ochrannými prvkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia: Naháňajú nás ako zajace

Miroslav Zeman (na snímke Lýdie Vereščakovej) hovorí, že tunajším ľuďom už dochádza trpezlivosť. "Je to dlhodobý problém." Servítku si pred ústa nedával jeho otec Bartolomej Zeman: "Dnes som šiel k lekárovi na predoperačné vyšetrenia. Policajti nás tam ako zajacov naháňali!" Dodal, že je to nielen nedôstojné, ale aj finančne náročné. Odhadol, že Zemanovci na pokutách ročne zaplatia asi 80 eur. Podobne sú na tom vraj aj iné rodiny.

Miroslav Zeman upozornil, že nejde o pár nespokojencov. V hre je 1 000 ľudí, ktorí v tejto časti mesta bývajú a ďalších 2 000, ktorí pracujú v 40 firmách za železničnou traťou. Dodal, že chodník cez nadjazd je pre starších neprípustný: "Aj keby bol bezpečný, oni tam nepôjdu. Boja sa tade chodiť, doslovne sa im trasú kolená."

V závoze skončil aj návrh vybudovať ponad trať mostnú lávku: "Ľudia ma na kolenách prosili, že oni by tam nevyšli." Podľa Zemana je najschodnejším priechod v najužšom mieste koľajiska, kde sú len štyri koľaje. S tým nesúhlasia Železnice SR kvôli bezpečnosti. Odporúčajú, aby mesto zvážilo vybudovať podchod, ale z mestskej kasy.

Primátor priznal, že tento špás by mesto stál asi 2 milióny eur. Pripustil, že na to niet peňazí. Poslanci sa napokon uzniesli, že primátor má opätovne rokovať s ministrom dopravy, Železnicami SR a KSK o systémovom a definitívnom technickom riešení. Predbežne schválili aj vstup mesta do prípadnej investície do prechodu pre peších.

Skryť Vypnúť reklamu

Dočasné riešenie: kyvadlová doprava

Poslanci schválili aj návrh Ľubomíra Cibereho (nez.) na dočasné riešenie - kyvadlovú dopravu. Nízkokapacitný autobus by mal ľudí v hodinových alebo dvojhodinových intervaloch bezplatne zvážať z oddelenej štvrte k predajni Lidl pod nadjazdom a späť. Cibere dodal, že by to mohli využívať aj zamestnanci firiem, ktoré sú za traťou. Kedy sa tak stane a koľko to mesto bude stáť, zatiaľ nie je jasné. Dočasné riešenie schválilo 17 z 24 poslancov.

Bartolomeja Zemana núdzové riešenie, ktoré de facto nič nerieši, vytočilo: "Rozhodujú o nás, hoci tam nebýva ani jeden. My sa máme prispôsobovať autobusu, kedy pôjde? My chceme normálny spôsob života teraz a nie potom, keď budeme umierať!"

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 370
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 436
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 538
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 211
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 144
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 096
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 393
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 157
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 960
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 857
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné.

PCR testovanie odhalilo na východe 421 nových prípadov.

47m
Ilustračné.

Miera pozitivity sa väčšinou drží pod jedným percentom.

12 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdravotníčka v ochrannom odeve odoberá vzorku počas testovania na COVID-19 v telocvični na Základnej škole s materskou školu na Námestí učeného tovarišstva v Trnave

Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

5 h
Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

19 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop