Ľuďom z mestskej časti, oddelenej od zvyšku mesta železničnými koľajami, už dochádza trpezlivosť. Železniční policajti ich vraj na koľajišti naháňajú ako zajace a opakovane ich pokutujú. Ponižuje ich to, cítia sa diskriminovaní. Z toho, že sú odkázaní na každodenné porušovanie zákona, obviňujú mesto. Žiadajú riešenie. Manažéri mesta sa bránia, že stále narážajú na zákony, výnimky, normy a financie. Poslanci sa napokon blysli riešením. Štvrť chcú so zvyškom mesta spojiť kyvadlovou dopravou. Kedy a koľko to bude stáť, je zatiaľ nejasné.
TREBIŠOV. Rodina Zemanovcov býva na Štúrovej ulici v Trebišove. Železničné koľaje pre nich a stovky ďalších ľudí z ulíc v tejto časti mesta neboli vždy prekážkou. Všetko sa zmenilo pred asi 40 rokmi, keď cez trať vybudovali nadjazd. Vznikol aj podchod pre peších, ale až niekoľko sto metrov od nadjazdu, preto si ľudia ďalej cestu krátili cez koľaje. Bolo to síce zakázané, ale dlho tolerované riešenie. Vznikli tri hlavné trasy - pod nadjazdom, na úrovni autobusovej stanice a časom aj pri starom podchode, ktorý je už dnes nefunkčný.
Cesta do mesta = nočná mora
Úrovňový priechod, a teda legálna cesta cez koľaje dodnes neexistuje. Problém mali na stole všetky vedenia mesta už od nežnej revolúcie. Situácia sa vyhrotila, keď na stanici zriadili pobočku železničnej polície. Tá porušovanie zákona začala sledovať a ľudí trestať pokutami. Tí sa začali búriť. Obyčajná cesta do mesta sa pre nich stala nočnou morou. Mestu Trebišov adresovali niekoľko petícií, písali na Úrad vlády, premiérovi, predsedovi parlamentu, Železniciam SR, ministerstvu dopravy a podobne.
Situáciu skomplikovalo nešťastie v Polomke
Zatiaľ poslednú petíciu spísali začiatkom roka 2010. Podpísalo ju 2 010 obyvateľov. Rokovali o nej aj poslanci. Prednosta mestského úradu Rastislav Petrovič vysvetlil, že ľuďmi požadovaný úrovňový priechod cez koľaje neumožňujú normy a ministerstvo dopravy naň neudelilo výnimku.
Primátor mesta Vladimír Anďal (KDH) tvrdí, že to skomplikovalo nešťastie v Polomke: "Úrovňový priechod bol pred podpisom, ale odvtedy za toto riešenie nikto nechce na seba vziať zodpovednosť."
Podchod popod koľaje je drahý špás a podľa Železníc SR by ho muselo v plnom rozsahu zaplatiť mesto. Nebezpečný je aj chodník pre peších cez nadjazd. Jediným posunom je sľub od Košického samosprávneho kraja, že chodník zabezpečí ochrannými prvkami.
Ľudia: Naháňajú nás ako zajace
Miroslav Zeman (na snímke Lýdie Vereščakovej) hovorí, že tunajším ľuďom už dochádza trpezlivosť. "Je to dlhodobý problém." Servítku si pred ústa nedával jeho otec Bartolomej Zeman: "Dnes som šiel k lekárovi na predoperačné vyšetrenia. Policajti nás tam ako zajacov naháňali!" Dodal, že je to nielen nedôstojné, ale aj finančne náročné. Odhadol, že Zemanovci na pokutách ročne zaplatia asi 80 eur. Podobne sú na tom vraj aj iné rodiny.
Miroslav Zeman upozornil, že nejde o pár nespokojencov. V hre je 1 000 ľudí, ktorí v tejto časti mesta bývajú a ďalších 2 000, ktorí pracujú v 40 firmách za železničnou traťou. Dodal, že chodník cez nadjazd je pre starších neprípustný: "Aj keby bol bezpečný, oni tam nepôjdu. Boja sa tade chodiť, doslovne sa im trasú kolená."
V závoze skončil aj návrh vybudovať ponad trať mostnú lávku: "Ľudia ma na kolenách prosili, že oni by tam nevyšli." Podľa Zemana je najschodnejším priechod v najužšom mieste koľajiska, kde sú len štyri koľaje. S tým nesúhlasia Železnice SR kvôli bezpečnosti. Odporúčajú, aby mesto zvážilo vybudovať podchod, ale z mestskej kasy.
Primátor priznal, že tento špás by mesto stál asi 2 milióny eur. Pripustil, že na to niet peňazí. Poslanci sa napokon uzniesli, že primátor má opätovne rokovať s ministrom dopravy, Železnicami SR a KSK o systémovom a definitívnom technickom riešení. Predbežne schválili aj vstup mesta do prípadnej investície do prechodu pre peších.
Dočasné riešenie: kyvadlová doprava
Poslanci schválili aj návrh Ľubomíra Cibereho (nez.) na dočasné riešenie - kyvadlovú dopravu. Nízkokapacitný autobus by mal ľudí v hodinových alebo dvojhodinových intervaloch bezplatne zvážať z oddelenej štvrte k predajni Lidl pod nadjazdom a späť. Cibere dodal, že by to mohli využívať aj zamestnanci firiem, ktoré sú za traťou. Kedy sa tak stane a koľko to mesto bude stáť, zatiaľ nie je jasné. Dočasné riešenie schválilo 17 z 24 poslancov.
Bartolomeja Zemana núdzové riešenie, ktoré de facto nič nerieši, vytočilo: "Rozhodujú o nás, hoci tam nebýva ani jeden. My sa máme prispôsobovať autobusu, kedy pôjde? My chceme normálny spôsob života teraz a nie potom, keď budeme umierať!"
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín