Mestská štvrť Veľkých Kapušian, Veškovce, naďalej zostane bez chodníka. Rozhodli tak poslanci, keď investíciu nezaradili medzi priority na tento rok. Boja sa úverového zaťaženia. Strach majú aj Veškovčania. Každý deň na úzkej frekventovanej ceste plnej zákrut zažívajú adrenalín.
VEĽKÉ KAPUŠANY. Veškovce sú poslednou časťou mesta, kde nie je ani meter chodníka. Už pol storočia. Tunajší ľudia sa cítia ako občania druhej kategórie.
Štvrť na konci sveta? Nie - na hlavnej ceste!
Pozdĺž Veškoviec vedie cesta smerom na Ukrajinu. Je hlavnou trasou k prekládkovým staniciam Maťovce a Čierna nad Tisou. Žije tu asi 300 obyvateľov. Nie je tu základná, materská škola, pošta ani žiadne inštitúcie. Veškovčania musia za všetkým dochádzať do mesta, vzdialeného asi štyri kilometre. Všetko ich občianske vybavenie spočíva v malom nákupnom centre, troch kontajneroch na odpad a rozpadajúcej sa autobusovej zastávke na jednej strane cesty. Nemajú tu ani rozhlas.
Áut je čoraz viac, ale chodník žiadny
Najväčším problémom je chýbajúci chodník. Doprava na hlavnej trase k prekládkovým staniciam od nášho vstupu do EÚ prudko narástla. Cesta je čoraz nebezpečnejšia.
Babička Alžbeta Morvayová tu prežila väčšinu života. Opatrná musí byť aj pri obyčajnej ceste do obchodu: "Nikdy tu nebývalo toľko áut, čo za posledné roky. A cez dedinu letia ako divé. Nebezpečné je to tu, ešte šťastie, že mi zraz a sluch zatiaľ slúžia."
Každodenný adrenalín pri ceste domov potvrdzujú aj manželia Kozákovci: "Obe deti nám dochádzajú do škôl v meste autobusom. Keď vystupujú na zastávke, vždy máme o ne strach." Poriadny chodník tu vraj chýba viac ako čokoľvek iné: "Keď bola kalamita a okolo cesty boli kopy snehu, bolo to otrasné. Ľudia nemali kade ísť. Najväčšie riziko je tu pre decká. Autá sa rútia obrovskou rýchlosťou, nedbajú na to, že cesta je úzka a sú tu zákruty. Už tu bolo zopár nehôd."
Vlani svitla Veškovciam nádej
Nádej Veškovčanom svitla vlani. Poslanci zaviazali radnicu, aby vypracovala projektové dokumentácie na akcie, ktoré plánovali v roku 2010. Zahrnuli sem aj vybudovanie chodníka cez Veškovce. Mesto do projektov, ktoré navrhli poslanci, investovalo asi 40-tisíc eur. Koncom októbra poslanci schválili aj čerpanie úveru 600-tisíc eur, aby sa stavby dali tento rok urobiť. Komisia výstavby po novom roku spracovala zoznam prioritných investícií, ktoré sa mali zahrnúť do rozpočtu na tento rok. Vrátane chodníka cez Veškovce, ktorý vyčíslili na asi 248-tisíc eur.
Poslanci dali chodníku červenú
Konečné rozhodnutie minulý pondelok vypálilo inak. Z pôvodného zoznamu po zásahoch poslancov nezostal kameň na kameni. Zrušili aj čerpanie úveru. S odôvodnením, že sa boja úverového zaťaženia. Aby sa vošli do rozpočtu, niektoré investície znížili na minimum, iné zmietli zo stola celkom. Červenú dali aj dlho plánovanému chodníku.
Veškovčania sú sklamaní: "To poslanci čakajú, kým sa stane nejaká tragédia? Odporúčam im, aby sem prišli na jeden deň a skúsili si to pešo popri kamiónoch a nákladných autách," odkazuje pani Kozáková.
Za nespravodlivé považuje rozhodnutie aj Gabriela Kondášová: "Už toľké roky mesto sľubuje ten chodník a stále nič."
Lýdia Eötvösová síce vo Veškovciach nebýva, ale dochádza sem každý deň do práce: "Je to veľmi nebezpečné. Žiaľ, museli sme si zvyknúť."
Názory poslancov
Na investíciách sa posekali
"Veľmi sa bojíme úverov. Nechceme, aby nám vyčítali, že mesto zadlžujeme," argumentoval poslanec Štefan Majoroš (nez.), prečo už nechcú úver.
Primátor Peter Petrikán (nez.) pripomenul, že mesto vyhodilo tisíce eur za projekty, ktoré teraz skončia v zásuvke.
Prednosta Juraj Gyimesi dodal, že aj po čerpaní úveru by zaťaženosť mesta stúpla len na 25 percent z možných 60 percent.
Michal Hriš (nez.) sa rozohnil: "Je mi na grcanie. Všetky hlavné ťahy popri cestách v meste majú chodníky, len Veškovce nie. Nebývate tam. Je to nebezpečné pre deti, ktoré denne chodia do školy. Je to jediná dedina na okolí, ktorá nemá pri ceste 1. triedy chodník."
Vojtech Majoroš (nez.) dôvodil, že sa nedá všetko riešiť naraz. Podľa neho sa do Veškoviec posledných 15 rokov veľa investovalo a až na chodník vraj majú všetko. "Mali by ste prispieť ako my ostatní aj z daní."
Hriša tým poriadne vytočil: "Toto ti vadí? Veď naše psy do mesta nechodia. Predtým si chcel úver a teraz nie? Lebo je to predvolebná kampaň?"
Poslanecká hádka sa točila okolo miestnych daní za nehnuteľnosti a psa, ktoré sú vo Veškovciach naozaj nižšie. Trojicu výsad Veškovčanov uzatvára príspevok mesta na cestovné pre školákov. Mesto všetky tieto výsady však stoja asi len 700 eur ročne...
História
Veškovce patria k mestu len 50 rokov
Mesto Veľké Kapušany vzniklo postupne pripájaním okolitých dedín - Malých Kapušian, Čepeľa a Veškoviec.
Prvý dôveryhodný písomný doklad o sídle Copus (dnešné Veľké Kapušany) pochádza z roku 1214. Na mesto ho povýšili v roku 1430, Malé Kapušany vtedy tvorili predmestie.
Dedina Čepeľ sa prvýkrát uvádza v písomnom doklade z roku 1263. K Veľkým Kapušanom ju pripojili v roku 1914.
Veškovce k mestu pribudli ako posledné v roku 1960.
Najstarší písomný doklad o dedine pochádza z roku 1331.
Poznámka
My a tí ostatní
Keď som sa prisťahovala do okrajovej časti Sečoviec, známej ako Kochanovce, neskutočne ma rozčuľovali rozbité chodníky, donekonečna kaziaca sa kanalizácia a mizerné verejné osvetlenie. Popri novinárskej práci som zistila, že podobných miest na okraji záujmu je viac než dosť. Akoby väčšina manažérov miest a poslancov videla len pred vlastný prah, na vlastnú ulicu, ulicu kamarátov, rodiny či po centrá miest.
Aj keby na chlieb nebolo, na ich rozvoj sa peniaze vždy nájdu. My ostatní môžeme len ticho závidieť tým ostatným, občanom prvej kategórie, ktorí žijú na týchto privilegovaných miestach. Vždy ma štvalo, že sa im vždy ujde, hoci aj my na okrajoch platíme dane rovnako ako oni. V ľudskej reči, na ten "ich" nový chodník, kanál či lampu prispievame všetci z jednej spoločnej kasy. Malo by to byť tak, že raz sa prilepší nám a raz im. Ale nie je.
Veškovčania sú toho čítankovým príkladom. Keď tu človek vystúpi z auta, akoby sa vrátil v čase. Jediná rozbitá zastávka a jediný obchod. Tretie tisícročie sa hlási ku slovu jedinou vecou, množstvom áut, ktoré sa cez úzku cestu so serpentínami šinú ako po autostráde. Ľudia pri každom zvuku radšej bočia na trávnik pri ceste. Aj ja. O to viac šokuje poznanie, že toto je mestská štvrť a nie dedina na konci sveta. Mala by byť rovnocennou k zvyšku mesta. Žiaľ, opak je pravdou. Kým v meste majú chodníky všetci a vlani ich už aj opravovali, na Veškovce sa neušlo. Už pol storočia sem nikto nebol ochotný dať ani kilo asfaltu na jeden obyčajný chodník.
Pánom poslancom ich obavy z úverového zaťaženia nemožno vyčítať, hoci možno sú prehnané. Otázkou je, na čo potom vytrepali 40-tisíc za projekty, ktoré skončia v zásuvke? To nie je zaťažovanie mestského rozpočtu? A keď už tak opatrne nanovo delili peniaze na investície, prečo nepozreli aj inde ako do mesta? A že investície by mohli byť predvolebnou kampaňou? Každý rok sa predsa niečo investuje. Ako strážcom mestskej kasy by malo byť poslancom jedno, či sa veci urobia v prvom, alebo štvrtom roku. Najhoršie je, že totálne uleteli pri prioritách. Tie mali rozložiť rovnomerne, teda aj do okrajov mesta. Inak im ten dobrý úmysel nerobiť si predvolebnú kampaň sotva niekto uverí. Najmä keď je spojený s trpkým pocitom, že musíte ďalej žiť ako občan druhej kategórie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín