Slovenskí a ukrajinskí vodiči, ktorí prechádzajú hraničným priechodom Vyšné Nemecké tvrdia, že colníci ich šikanujú. Majitelia osobných áut Volkswagen Passat Variant prechádzajú detailnou kontrolou, počas ktorej im prečerpávajú a merajú množstvo benzínu a nafty v nádržiach. Colníkom sa podľa ich slov nepozdáva veľkosť nádrže. Colníci šikanovanie odmietajú a tvrdia, že ide o dôkladné colné kontroly.
VYŠNÉ NEMECKÉ. Situácia sa vyhrotila včera dopoludnia. Na hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom sa zišlo naraz vyše 60 slovenských a ukrajinských majiteľov vozidiel Volkswagen Passat Variant. Tvrdia, že už dva týždne musia prechádzať detailnou kontrolou len ich autá. Podľa vodičov si preto na hraniciach odstoja aj desať hodín. Ostatní vodiči sú vybavení skôr a nemusia absolvovať prečerpávanie nádrže.
Nadávajú slovenskí aj ukrajinskí vodiči
Hraničný priechod včera zaplnili autá jednej značky a typu. Majitelia volkswagenov dali najavo svoju nespokojnosť s vybavovaním na hranici aj hlasným trúbením.
"Zakaždým, keď idem na Ukrajinu, musím ísť prečerpávať pohonné hmoty. Druhí cestujúci idú priamo. Týka sa to nás, čo máme takéto autá vyrobené od roku 1988 do 1996. Začalo sa to pred dvomi týždňami. Začali pokutovať Passaty Combi Variant s tým, že majú neštandardné alebo prerábané nádrže, lebo sa do nich zmestí približne sto litrov. Tvrdia, že sú neštandardné. V technickom preukaze nie je uvedený objem nádrže. Oni tvrdia, že má byť iba sedemdesiat litrov. Pritom mám neprerobenú, štandardnú nádrž a zmestí sa do nej oveľa viac," hovorí Milan Rákoši.
Za to, že mal natankovanú plnú nádrž, musel zaplatiť dovozné clo. "Musel som zaplatiť 65 eur. Bolo mi povedané, že buď zaplatím alebo tu nechám auto a bude sa zisťovať, či je nádrž originálna alebo nie. Pokutu mi dali za to, že to nie je štandardná nádrž," dodal Rákoši.
Nádrž má pritom originálnu a nerobil do nej žiadne zásahy. S kontrolami sú nespokojní aj ukrajinskí vodiči. "My tam máme originálnu nádrž namontovanú od výrobcu. Vojde tam až sto litrov. Oni hovoria, že ak je viac ako 70 litrov, treba platiť pokutu za celé auto. Ešte päť hodín tu musím čakať. Prečerpávanie, skener a potom dve hodiny tu sedím... Ďalších päť hodín čakám v rade. Kto má passata, musí chodiť na takúto exkurziu," povedal Ukrajinec Viačeslav Hebeš.
Colný úrad: Kontroly sú v poriadku
Hovorkyňa Colného úradu v Michalovciach Klára Baloghová uviedla, že tieto kontroly sú v poriadku. "V prípade, že vodič deklaruje väčšie množstvo dovážaných pohonných hmôt, ako ustanovuje výrobca konkrétneho typu vozidla, vzniká podozrenie, že do konštrukcie nádrže bol vykonaný zásah. Za účelom, aby sa zistilo, či bol tento zásah do nádrže vykonaný alebo nie, colníci vykonajú dôkladné kontroly a to vrátane prečerpania objemu nádrže, prípadne zoskenovania vozidla. Takto sa zistí presné množstvo pohonných hmôt, ktoré sa dováža, ako aj prípadný zásah do nádrže vozidla," informovala Baloghová.
Dodala, že oslobodenie od dovozných platieb sa vzťahuje len na také množstvo tovaru, ktoré je dovezené v pevne zabudovanej nádrži. "V prípade, že bol do konštrukcie vozidla, respektíve nádrže, vykonaný zásah, nevzťahuje sa oslobodenie od dovozných platieb na takéto množstvo pohonných látok a vodičovi sa vymeria suma dovozných platieb na celý objem dovážaných pohonných látok. V prípade, že sa tento zásah nepotvrdí, vodičovi sa prepustí celé množstvo objemu nádrže s oslobodením od dovozného cla," uzavrela hovorkyňa.
Vodiči s týmto tvrdením nesúhlasia a tvrdia, že museli platiť clo, aj keď ich nádrže sú pevne zabudované výrobcom a nerobili do ich konštrukcie žiadny zásah.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín