Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Mako sa rútil s majákom a havaroval

Bývalý šéf hraničnej polície predbiehal, narazil do auta v protismere. Vyšetrovateľ otočil, policajt je poškodený.

Tibor Mako.Tibor Mako. (Zdroj: ČTK, Mikuláš Jesenský)

Mako spochybnil znalca, ktorý sa ho pýtal na to, či mal zapnuté zvukové výstražné zariadenie. Advokát poškodeného šoféra sa pýta, či ak ho vôbec mal zapnuté, použil ho v súlade so zákonom.

KOŠICE/SEČOVCE. Policajt sa rúti v protismere s civilným autom, na streche má maják, narazí do auta, ktoré je vo svojom pruhu. Kto je vinník?

Najskôr vyšetrovateľ označí za poškodeného človeka, ktorý išiel vo svojom pruhu. Neskôr označí za poškodeného policajta.

Policajtom, ktorý bol účastníkom takejto nehody, je Tibor Mako, v tom čase riaditeľ hraničnej a cudzineckej polície. Ponáhľal sa na stretnutie s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom (Smer), ktorý ho čakal na východnom Slovensku.

Mako medzičasom odstúpil z funkcie pre škandál s výbušninou v taške civilného občana, dnes pracuje na ministerstve vnútra pre štátneho tajomníka.

Ako riaditeľ havaroval so služobnou Škodou Superb 6. novembra minulého roku v Sečovciach.

Predbiehal pred železničným priecestím stojacu kolónu automobilov. V protismere pred ním sa objavil Ford Mondeo, ktorý na cestu vybočil z bočnej komunikácie. Čelno­bočnej zrážke už nedokázal policajný riaditeľ zabrániť.

Vodič Fordu Branislav Malík utrpel zranenia, z ktorých sa liečil 62 dní. Mako a jeho spolujazdec mali len ľahšie poranenia.

Na tomto mieste som sa druhýkrát narodil, hovorí Branislav Malík.

Foto: Mikuláš Jesenský

Trestné stíhanie

Nehodu vyšetroval policajt Okresného dopravného inšpektorátu v Trebišove. Ešte v ten deň začal trestné stíhanie pre ublíženie na zdraví, o čom písomne informoval Malíka. V prípade figuroval ako poškodený. Keďže účastníkom nehody bol príslušník polície, vyšetrovateľ zo zákona presunul spis policajnej inšpekcii v Košiciach.

Spis sa však vrátil späť do Trebišova. Zo zabezpečených dôkazov údajne nevyplývalo, že by došlo k spáchaniu trestného činu zo strany policajta.

Vyšetrovateľ pribral k prípadu súdneho znalca z odboru dopravy Milana Toropilu. Mako však podal proti uzneseniu sťažnosť. Spochybnil objektívnosť znalca a zároveň napadol otázky vyšetrovateľa, na ktoré mal znalec v posudku odpovedať. Týkali sa použitia zvukového výstražného zariadenia. V sťažnosti už vystupoval ako poškodený.

Ten istý vyšetrovateľ zrušil svoje pôvodné uznesenie. Proti rozhodnutiu podal sťažnosť druhý účastník nehody.

Modrý Ford Branislava Malíka sa v zlomku sekundy zmenil na vrak.

Foto: Mikuláš Jesenský

Dvaja poškodení

„Keď pán Mako je poškodený, môj klient je teda vinníkom. S tým sa nikdy nemôžeme stotožniť," povedal pre SME právny zástupca Branislava Malíka Jozef Sabó.

„Policajt predbiehal kolónu stojacu pred závorami napriek tomu, že tam bola plná čiara." Mako oponuje, vodič Fordu porušil predpisy, keď odbočil z vedľajšej cesty doľava, keď je tam plná čiara. „Na služobnom aute som mal zapnuté svetelné a zvukové výstražné zariadenia," argumentuje policajný dôstojník.

Podľa advokáta viacerí svedkovia vypovedali, že na Škode Superb siréna nebola zapnutá. „Aj keby zariadenie fungovalo, nehodu podľa nášho názoru spôsobil pán Mako svojou riskantnou a nebezpečnou jazdou. Otázne tiež je, či signalizačné zariadenie použil v súlade so zákonom."

Kaliňák o nehode vie, do ukončenia vyšetrovania sa však nemieni k nej vyjadriť. Na otázku, či vie o údajnom ovplyvňovaní vyšetrovania, ktoré naznačuje šofér auta, do ktorého policajt vrazil, reagoval: „Keď máte nejaké informácie, ktoré pomôžu vyšetrovaniu, prosím, dajte nám ich."

Keby som aj išiel 300, bol som na hlavnej

Exriaditeľ hraničnej a cudzineckej polície TIBOR MAKO označil otázky vyšetrovateľa za tendenčné.

Naozaj neviete, že Okresný dopravný inšpektorát v Trebišove posunul prípad inšpekcii a potom sa za zvláštnych okolností vrátil späť?

„Neviem. Je to vec vyšetrovateľa, procesný úkon, ja do toho nemôžem ani pípnuť."

Ste presvedčený, že vy ste poškodený a vinníkom je druhý účastník nehody?

„Keď je na ceste súvislá čiara, nikto ju nemôže prejsť ani prekročiť nákladom. Môže ju prejsť len vtedy, ak vychádza alebo vchádza z miesta alebo na miesto mimo cesty. To znamená, že on vôbec nemal čo z vedľajšej cesty odbočovať doľava. Ja som nemohol očakávať, že proti mne vybehne niekto z pravej strany, keď tam nemal čo hľadať."

Akou rýchlosťou ste išli?

„Neviem. Sledoval som premávku okolo seba."

Je pravda, že viac ako stovkou?

„To je hypotetická otázka. Ale keby som aj išiel tristovkou, bol som na hlavnej ceste."

V sťažnosti proti uzneseniu vyšetrovateľa, ktorý prizval k prípadu súdneho znalca Milana Toropilu, ste spochybnili znalcovu objektívnosť. Čo vás k tomu viedlo?

„Veď dvadsať rokov býval na jednej ulici s advokátom druhého účastníka nehody."

Zároveň ste napadli otázky vyšetrovateľa na súdneho znalca, či ste mali pred nehodou zapnuté v automobile svetelné aj zvukové výstražné zariadenie. Prečo?

„Sú veľmi tendenčné."

Podľa právneho zástupcu druhého účastníka nehody sú svedkovia, ktorí tvrdia, že siréna nebola zapnutá.

„Mal som zapnuté zvukové aj svetelné výstražné zariadenia. To potvrdil môj spolujazdec aj všetci naokolo. Sirénu som vypol, až keď sme stáli, keď bolo po všetkom. Právny zástupca povedal, že zájde do cigánskej osady a dovedie 50 svedkov. Teraz sa budeme pretekať, kto ich dovedie viac?"

Údajne ste sa snažili ovplyvniť policajtov, ktorí pracovali na prípade.

„Nie je to pravda. Iba som odniesol sťažnosť proti uzneseniu vyšetrovateľa a pozrel som si spis, na čo mám ako účastník nehody právo."
Mikuláš Jesenský
Malík: Druhýkrát som sa narodil

Človek z auta, do ktorého narazil policajt, sa obáva manipulácie vyšetrovania.

SEČOVCE. Branislav Malík viezol v osudný deň známym drevo. „Pani mi zaželala, aby mi to pánbožko vynahradil. Jej želanie sa splnilo. Tu som sa druhýkrát narodil," hovorí mladý muž, otec dvoch malých detí, momentálne nezamestnaný, pri osudnej križovatke.

Keď prechádzame cez cestu pri železničnom prejazde, kríva na jednu nohu. Je to pozostatok havárie. „Autá stáli pred rampami až po školu. Deťom sa práve končilo vyučovanie, zázrak, že nikomu sa nič nestalo."

Dôkazom vážnosti havárie je jeho modrý Ford Mondeo. Sú na ňom odtrhnuté predné dvere na strane vodiča, totálne zdeformovaná kapota, stredný stĺpik, zadné dvere zatlačené dovnútra.

Spochybnenie súdneho znalca, sťažnosť vodiča proti uzneseniu vyšetrovateľa či údajné ovplyvňovanie vyšetrovania chápe. „Keby sa priznal, že spôsobil haváriu, bol by trestne stíhaný. A to by mu v kariére zrejme nepomohlo. Ale prečo si to mám odniesť ja?"

(sen)

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 464
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 645
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 612
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 745
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 805
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 477
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 092
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 074

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Sushi nie je vždy diétne jedlo
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  5. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 56 770
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 067
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 892
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 807
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 525
  6. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 804
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 803
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 575
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Na Slovensku máme dva milióny vakcín, omikrónové vakcíny prídu koncom septembra.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


9 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo nie je ľahké vymaniť sa z generačnej chudoby?


a 2 ďalší 30m

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Sushi nie je vždy diétne jedlo
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  5. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 56 770
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 067
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 892
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 807
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 525
  6. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 804
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 803
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 575
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu