Terminál ožíva po tom, čo ho Slovensko prenajalo nadnárodnej ruskej spoločnosti, ktorá zabezpečuje prepravu tovaru z ďalekého východu do krajín Európskej únie.
ČIERNA NAD TISOU. Terminál prenajalo Slovensko na pätnásť rokov spoločnosti TransContainer - Slovakia, a. s., ktorá je dcérskou spoločnosťou TransContainer - Moskva. Predseda predstavenstva Jiří Pokorný uviedol, že terminál má obrovský potenciál, ktorý doteraz nebol využitý. Z širokorozchodnej trate sa tu premiestňujú kontajnery na vozne európskeho rozchodu. Prekladať sa tu bude tovar dovezený po širokorozchodnej železnici z Ruska a zo štátov Ázie. Oproti preprave tovarov po mori poklesne prepravný čas takmer o polovicu.
Tovar bude prúdiť aj zo západu na východ
"Potenciál terminálu je obrovský. My môžeme preložiť za 24 hodín až sedemsto dvadsaťstopových kontajnerov. Môžeme tu skladovať 1 730 kontajnerov. Prakticky na celej ploche. Okrem kvapalín a hromadných substrátov ako uhlie tu môžeme prekladať všetky druhy tovaru. Odtiaľ môže ísť do celej Európskej únie. Ale aj opačne zo západu na východ, do všetkých bývalých krajín Sovietskeho zväzu," uviedol Pokorný.
Vysvetlil, že terminál v Dobrej môže pomôcť aj dopravnej situácii a preprave tovaru v okolí Moskvy. "Transsibírska magistrála bola preťažená. Často po nej nemohli dostať tovar do oblasti Moskvy. Preto sa pred rokom, ako sa začalo rozhodovať o prenájme terminálu, pripravil projekt, aby sa tovar z Ázie dopravil loďou do morských prístavov na Jadrane a odtiaľ by sa vozil vlakom cez celé Slovensko sem. Tu by sa preložil a pokračoval ďalej po širokorozchodnej trati do oblasti Moskvy. Kríza to trošku pribrzdila, ale verím tomu, že to ďalej pôjde. Prepravy by mali narastať. Ruská strana TransContainer si prenajala tento terminál aj z tohto dôvodu," povedal Pokorný.
Počet vlakov bude narastať
Prvý vlak dorazil do terminálu s tovarom z Číny 21. novembra tohto roku. Ďalší naložený magnezitom prišiel včera ráno. Najprv prešiel terminálom, ktorý sa nachádza na čínsko-ruských hraniciach. Odtiaľ vyštartoval 4. decembra. Na Slovensko sa dostal za desať dní. To je podľa Pokorného rekordne krátky čas. Tridsaťštyri vozňov bolo naložených 68 kontajnermi, v ktorých sa nachádza oxid magnezitu. V ďalších dvoch vozňoch bola elektronika a fotonika. Tovar naložili do dvoch vlakových súprav. Ich cieľovou stanicou je Kapfenberg v Rakúsku.
Tovarové toky Slovensko obchádzali
Výstavba terminálu v Dobrej sa začala v roku 1994. V prevádzke bol od júna 2006. Bol však málo využívaný. Hlavné toky smerovali z Ázie cez Poľsko a Maďarsko. V novembri minulého roku podpísali zástupcovia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia a TransContainer Moskva zmluvu o prenájme terminálnu na 15 rokov.
"S tým, že na základe tejto nájomnej zmluvy bola vytvorená spoločnosť TransContainer Slovakia, ktorá prevzala všetky práva a povinnosti tejto nájomnej zmluvy," upresnil Jiří Pokorný.
Dodal, že tento priestor má možnosť ďalšieho rozvoja. "Dovtedy terminál živoril. Tovarové toky kombinovanej dopravy nás obchádzali cez Maďarsko a Poľsko. Sú tu voľné priestory a jedinečná možnosť v tomto regióne vstupu kamiónov do tohto terminálu. Naše klady sú už teraz v tom, že máme partnera na Ukrajine. TransContainer Moskva tam založil dcérsku spoločnosť. Snaží sa ovplyvniť ukrajinské železnice v prospech kombinovanej dopravy. To isté sa robí na Slovensku. Slovensko si uvedomilo, že nie je potrebné iba rozprávať o výhodách kombinovanej dopravy a už sa to snaží zrealizovať," upresnil Pokorný.
Vysvetlil, že nevýhodou je zatiaľ cena prepravy na Slovensku, ktorá je jedna z najvyšších v Európe. "Ako Maďarsko, tak aj Poľsko majú obdobný potenciál. Výhodou Poľska je, že susedí s Bieloruskom, kde sú výhodné ceny prepravy. Odtiaľ pokračujú cez oblasť severných Čiech do Nemecka. Závisí od našej najmä cenovej politiky, či to zvládne alebo nie," uzavrel Pokorný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín