Do jednej časti vrazil štát milióny, iný sa však medzitým stal problémovým a jeho oprava je v nedohľadne.
HORNÝ ZEMPLÍN. Cesta prvej triedy číslo 74 vedie zo Strážskeho k hraničnému priechodu Ubľa. Dokopy meria 60 kilometrov a je jedinou "jednotkou" v hornom Zemplíne. Keďže obchvat Humenného nie je, šoféri po prejdení tohto mesta si môžu dovoliť šliapnuť na plyn len po obec Hažín nad Cirochou.
Stavba pomohla len v polovici obce
Od Hažína nad Cirochou až po Sninu si v troch obciach vodiči musia dávať pozor na školákov, cyklistov či chodcov hromadne idúcich z kostola. V Dlhom nad Cirochou v okrese Snina už vyše troch rokov prebieha rekonštrukcia cesty. Prvá etapa vyvrcholila sanáciou starého a výstavbou nového mosta. Názory na túto stavbu sa rôznia. Niektorí motoristi ju ocenili, iní šomrú, že za ten čas a peniaze by štát postavil aj obchvat obce.
Iveta Fedorová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC) uviedla, že prvý úsek stavby s dĺžkou 378,78 metra už dokončili. Na druhom, od začiatku obce v smere od Humenného, budujú viac ako kilometer pravostranného chodníka a prekladajú inžinierske siete. Opravia aj most cez potok Dlžianka, vybudujú cestnú kanalizáciu a priepusty. Rozpočtové náklady celej stavby sú 3 624 758 eur s DPH a hotová by mala byť na budúci rok.
Naši čitatelia poukazujú na to, že za týmto úsekom od polovice dediny už pokračuje cesta "po starom". Niekde je úzka, s mnohými zákrutami. A bez chodníkov.
Problém s chodníkom hasia aj v Belej
Podobný problém s chýbajúcimi chodníkmi je v Belej nad Cirochou. Aj keď nie v celej dedine, aspoň na jednom úseku tu do cesty štát zainvestuje.
Fedorová povedala, že v súčasnosti tam robia rekonštrukciu cesty v celkovej dĺžke 1 320 metrov. Súčasťou je odvodnenie vozovky, vybudovanie chodníkov pre peších a oprava krytu vozovky. Stavbári začali s prácami v októbri tohto roku a podľa Fedorovej by mali skončiť na budúcu jeseň. Cena stavebných nákladov sa podľa hovorkyne pohybuje okolo 999-tisíc eur.
Názory verejnosti, s ktorými sme sa stretli, sú totožné ako na stavbu v Dlhom. Hoci štát do týchto dvoch stavieb investuje až 4 623 758 eur, podľa ľudí len zapláta najväčšie boľačky komunikácie. A medzitým, po pár kilometroch, pribúdajú nové.
Mimo obcí sa kvalita zhoršuje
Čitatelia nás už dlhší čas upozorňujú na úsek medzi Belou nad Cirochou a Sninou. V smere od Belej je na pravej strane vozovka zničená a miestami to na nej poriadne hádže. Na ľavej strane cesty, tesne za obcou, pravdepodobne zosuv pôdy nad riekou Cirocha ťahá dole zvodidlá. Presne v zákrute je silno poškodená krajnica cesty, ktorá zlostí vodičov v smere zo Sniny. Úsekom prechádza plná čiara a tabuľa informuje vodičov, že je to miesto tragických dopravných nehôd.
Podľa mnohých je najvyšší čas, aby mu aj práve preto správca cesty venoval pozornosť. Fedorová však reagovala, že SSC v tomto roku opravu na tomto úseku neplánuje. "Na ceste sa bude vykonávať len bežná údržba," povedala.
Čitatelia, ktorí nás oslovili, sa domnievajú, že "kvalitu" cesty na tomto úseku už dobehli cesty II. a III. triedy v regióne, ktoré spravuje Prešovský samosprávny kraj. A že za doterajšieho nekoncepčného látania nedostatkov na ceste I/74 ju hravo predbehnú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín