Zamerali sa totiž hlavne na zvýšenie úrovne medziregionálnych vlakov a rýchlikov do Bratislavy. Pre našincov bude teda denno-denné cestovanie v regióne "po starom."
HORNÝ ZEMPLÍN. Od polnoci 13. decembra začne na železnici platiť nový cestovný poriadok. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) nás informoval, že v diaľkovej doprave na trati Bratislava - Žilina - Košice sa príchody a odchody vlakov nemenia. Rýchliky z Bratislavy odídu vždy v párnu hodinu a 10. minútu. Diaľkové vlaky na trati Bratislava - Košice budú mať v prestupných železničných staniciach prípoje na regionálne trate
Novinka: nočný rýchlik Domaša
Cestujúci a najmä študenti budú môcť využiť nový nočný rýchlik Domaša. Bude premávať len v piatok. Z Bratislavy odíde o 22.10 hod. V Prešove bude v sobotu o 4.28 hod. a do Humenného dorazí o 5.47 hod. Späť do Bratislavy pôjde v nedeľu, a to s odchodom z Humenného o 21.41 hod. V Prešove bude o 22.54 hod. a do Bratislavy dorazí v pondelok o 5.00 hod.
Opýtali sme sa, či je nový rýchlik reakciou na snahy zemplínskych samospráv o IC vlak a či sa vlaková súprava priblíži kvalitou úrovni IC vlaku. "Vozne budú spĺňať bežný štandard. Vlak je reakciou na vyťaženie vlaku R 614/615 v špičkové dni, keď boli nedostačujúce aj miesta v druhej triede na sedenie. Teda v piatky z Bratislavy a nedele v smere do Bratislavy. Tomu je prispôsobená jeho poloha, v smere z Bratislavy 60 minút pred vlakom R 615, v smere z Humenného 14 minút pred R 614. Vlak bude radený zo šiestich štandardných vozňov druhej triedy, na sedenie neklimatizovaných. Radenie je prispôsobené funkcii vlaku," reagoval Čikovský.
Dodal, že vo vlaku bude radených šesť vozňov radu B (B-vozeň 2. triedy s 80 miestami na sedenie). Rýchlik Domaša bude podľa neho porovnateľnej kvality ako rýchlik Šarišan.
Pribudnú klimatizované vozne
Na trati Košice-Humenné budú zrýchlené vlaky (Zr) jazdiť v pravidelných intervaloch s odchodom z Košíc o 15.40 hod., 16.40 hod. a 18.40 hod. Súpravy Zr vlakov 1902, 1903, 1904 a 1906 budú zostavené z klimatizovaných vozňov. V Zr 1902/1903 bude kmeňová súprava klimatizovaná. Pôjde o modernizované vozne, ktoré jazdili aj v súčasnosti.
V pondelok budú vedené ďalšie dva posilové neklimatizované vozne. Zr Laborec využívajú cestujúci na dochádzku do zamestnania. V Zr 1904 Ondava, ktorý je prípojný vlak na IC 500 Zelmer, bude kmeňová súprava klimatizovaná. Rovnako aj tieto vozne jazdili aj v súčasnosti. V nedeľu budú vedené ďalšie tri neklimatizované vozne. V Zr 1906 Slanec, ktorý v nedeľu zabezpečuje odvoz študentov do Košíc, bude celá súprava klimatizovaná. "Budú to nové klimatizované vozne," uviedol Čikovský.
Minimálne zmeny na regionálnych tratiach?
Na trati Humenné-Medzilaborce mesto dochádza v novom cestovnom poriadku len k minimálnym časovým posunom. Zmenou je vedenie vlaku 8963 až do Medzilaboriec mesta. V doterajšom cestovnom poriadku to bolo len po stanicu Medzilaborce. Na trati Humenné–Stakčín zavedú čiastočný taktový cestovný poriadok.
"Odchody z Humenného sú na 24. minútu, odchody zo Stakčína sú na 22. minútu. Mimo tohto času sú vedené len tri páry vlakov z dôvodu vytvorenia prípojov v Humennom," vysvetlil Čikovský.
Nové len medziregionálne súpravy
Informovali sme sa, či budú v budúcom roku jazdiť na regionálnych tratiach nové vlakové súpravy. Naši čitatelia sa totiž domnievajú, že na tieto trate na východe republiky sa akosi s modernizáciou zabúda a vlakové súpravy sú staré.
"Priemerný vek vlakov jazdiacich na tejto trati je zhodný s priemerným vekom na celej sieti, a to je 24,5 roka," reagoval Čikovský. "ZSSK pre cestujúcich pripravuje aj nákup 12 dieselelektrických medziregionálnych jednotiek (DMJ). Budú mať sériové označenie 860."
Cestujúcich do Medzilaboriec a Stakčína však nepotešil: "V Humennom budú jednotky pre trate Humenné-Prešov-Košice a späť." Dodal, že nové jednotky plánuje ZSSK nasadiť v skúšobnej prevádzke s cestujúcimi koncom roka 2010.
Dieselelektrické medziregionálne jednotky
Informačný svetelný a zvukový systém
Miloš Čikovský vysvetlil, že DMJ sú nízkopodlažné motorové jednotky, ktoré sú zložené z dvoch hnacích vozňov a jedného vloženého vozňa. Hnacie vozne sú navzájom spojené s vloženým vozňom na podvozkoch typu Jacobs, ktoré zabezpečujú okrem spojovacej aj natáčaciu funkciu.
Prechod medzi jednotlivými vozňami je cez prechodové zariadenia. Rýchly výstup a nástup cestujúcich zabezpečujú veľké predsuvné dvere a aj znížená nástupná časť pre cestujúcich. Pri obidvoch dverách vo vloženom vozni s WC sú zabudované zariadenia pre cestujúcich na vozíkoch a pre osoby so zníženou pohyblivosťou.
V nástupnom priestore je možnosť prepravy detských kočíkov, bicyklov, lyží a batožiny. Samozrejmosťou je informačný systém so svetelným a zvukovým oznamovaním jednotlivých železničných staníc a zastávok a novinkou je monitorovací kamerový systém, klimatizácia. Dobrý výhľad z jednotky pre cestujúcich zabezpečujú veľkoplošné okná.
Hnacie motory MAN sú dva, typu "Power pack", a sú pod podlahou. Maximálna rýchlosť je 140 km/hod. pri trakčnom výkone 800 kW. V nových dieselových jednotkách je 177 miest na sedenie, z ktorých je 9 sklopných sedadiel v priestore pre kočíky a bicykle.
kor
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín