Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Na Slovensko dorazil prvý priamy nákladný vlak z Číny

Na Slovensko v sobotu dorazil prvý priamy nákladný vlak z Číny. Súprava s kontajnermi prekonala vyše 12 000 kilometrov dlhú trasu za 17 dní.

DOBRÁ. Na Slovensko dnes dorazil prvý priamy nákladný vlak z Číny. Súprava s kontajnermi prekonala vyše 12 000 kilometrov dlhú trasu za 17 dní. Železničnú dopravu tovaru zabezpečila dcérska spoločnosť ruských železníc TransContainer, ktorá si na východnom Slovensku vlani prenajala prekladisko Dobrá. ČTK to potvrdil riaditeľ spoločnosti TransContainer - Slovakia Jiří Pokorný.

"Vlak priviezol monitory, komponenty pre výpočtovú techniku a elektroniku, ďalej bude smerovať do Poľska," uviedol Pokorný. V termináli Dobrá, kde sa kontajnery preložia na nové vozne, sa mení rozchod trate z širokého na užší, európsky rozmer. Vlak vyrazil z Južnej Kórey, do Číny ho prepravili po mori, a ďalej pokračoval cez Rusko.

Skryť Vypnúť reklamu

Ruský TransContainer má dcérske spoločnosti na Ukrajine, Slovensku, Rakúsku, Nemecku a Fínsku a pripravuje založenie spoločností v Číne a Južnej Kórei. Počet kontajnerových vlakov z východnej Ázie by mal preto postupne narastať. Vlak s elektronikou by mal na Slovensko chodiť raz týždenne, raz do týždňa by mal už čoskoro prichádzať aj vlak s magnezitom.

Vlaková kontajnerová doprava tovarov z Číny, Kórey, Taiwanu, ale napríklad aj z Japonska môže podľa Pokorného konkurovať lodnej doprave. Ceny za obe cesty sú približne rovnaké, vlaková doprava však trvá asi 20 dní, zatiaľ čo po vode tovar cestuje približne dva mesiace. Železničná dopravu je pritom údajne bezpečnejšia.

Možná pomoc pre slovenské firmy

Dovozy z východnej Ázie by mohli podľa vydavateľky železničného odborného časopisu Železničná revue Desany Mertinkovej pomôcť aj slovenským firmám. "Objem prepravy po transsibírskej magistrále za uplynulých desať rokov až do vypuknutia krízy stúpol päťnásobne," uviedla Mertinková. Príjmy z prepravy by mohli mať napríklad Železnice Slovenskej republiky, ktoré inkasujú poplatky za využitie koľají a nákladná železničná spoločnosť ZSSK Cargo Slovakia, ktorej rušne a vozne by prepravu po Slovensku zabezpečili.

Skryť Vypnúť reklamu

Európske železnice podľa Mertinkovej o prepravu najmä z Číny zvádzajú intenzívny boj, doprava by totiž nemala končiť na hraniciach s Ukrajinou či Bieloruskom, ale mala by pokračovať do Nemecka či Rakúska. Ruské železnice si zatiaľ za partnera vybrali Slovensko, keďže práve tu si prenajali železničný prekládkový terminál.

Konkurenciou môžu byť maďarské železnice, tamojšieho nákladného dopravcu totiž kúpili rakúske železnice, upozornila Mertinková. Proti Slovensku podľa Mertinkovej tiež hovorí vysoká cena za dopravnú cestu, ktorá je najvyššia v Európe. Kým na Slovensku je priemerná cena v nákladnej doprave za jeden vlakový kilometer 9,2 eura, napríklad v Maďarsku je to 5,1 eura, v Rakúsku 3,2 eura.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 649
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 966
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 231
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 500
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 857
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 835
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 985
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 769
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 326
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Finančník s pyramídovou hrou sa chcel dostať z väzby, rozmyslel si to

Dávid Gedeon bude na slobode najskôr v januári 2021.

Dávid Gedeon. Z väzby sa dostane najskôr na budúci rok v januári.

Časť hradieb v Kežmarku je v zlom stave. Ľudia sa boja úrazu

Vlastníci múr zabezpečili, pamiatkari zásahy nepovolili.

Mestský múr na Baštovej ulici v Kežmarku.

Do piatich rokov by mohol byť humenský park pri kaštieli ukážkový

Po parku sme sa prešli s mestskou odborníčkou na verejnú zeleň.

Františka Mudra v parku pri dube, ktorý vyschol a do novembra ho zrežú.
Rozhovor

Študuje astrofyziku. Pri zatmení Slnka v Čile sa jeho predstavy zrútili

Na Slovensko sa musia vrátiť šikovní ľudia a nakopnúť to tu.

Marko Mesarč sa zúčastnil expedície v Čile, kde pozoroval úplné zatmenie Slnka.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop