Najproblémovejšie miesto na hlavnom cestnom ťahu na hraničný priechod Ubľa v hornom Zemplíne, nechránené železničné priecestie medzi Dlhým a Belou nad Cirochou, po dlhých rokoch železnice vybavili aktívnou signalizáciou. Od konca októbra bude bezpečnejšie.
HORNÝ ZEMPLÍN. Nechránené železničné priecestie medzi obcami Dlhé nad Cirochou a Belá nad Cirochou v okrese Snina bolo doteraz miestom, kde na frekventovanej ceste 1/74 číhali na nepozorných vodičov nástrahy v podobe zrážok s idúcim vlakom. Patrí k najrizikovejším v obvode Železničnej polície v Humennom.
Hazard za volantom
Posledná vážnejšia nehoda na priecestí sa stala v polovici októbra minulého roku. Ráno po piatej tu pri prejazde vodič osobného auta nespomalil, dostal šmyk tak, že sa autom šmýkal po koľajisku, kým nezastalo tesne vedľa koľaje. Osobný vlak, ktorý k nemu smeroval, narazil do predného ľavého boku auta. Vodič vyviazol zo zrážky živý.
Situácia im nebola ľahostajná
Poslanec Jozef Savka (nezávislý) uviedol, že umiestnenie výstražnej signalizácie sa snažil u železníc dosiahnuť už pred piatimi rokmi. Najprv ako poslanec mesta Snina, neskôr ako krajský poslanec. Na Savku sa totiž obrátili aj starostovia Dlhého a Belej nad Cirochou a splnomocnili ho, aby ich v intervenciách za bezpečnejšie priecestie zastupoval.
Ján Britan, starosta Belej nad Cirochou uviedol, že hlavným problémom priecestia bola jeho neprehľadnosť v smere od Dlhého nad Cirochou. Veľké nebezpečenstvo podľa neho a aj podľa Savku predstavovali hlavne jesenné ranné hmly. Po otvorení hraničného priechodu v Ubli na ceste zhustla nákladná automobilová doprava.
"Vodiči kamiónov museli pred priechodom zastaviť a vykloniť sa z kabíny, no veľa z nich to podceňovalo," podotkol Savka. Dodal, že apelovali nielen na železnice, ale aj ministerstvo dopravy, prešovského župana, ale písali aj prezidentovi. So zástupcami železníc situáciu hodnotili spoločne na mieste minulý rok.
Ľudia: "Čosi sa tam deje!"
Ešte začiatkom októbra Korzár kontaktovali šoféri z okresu Snina, ktorí upozornili, že pri nechránenom priecestí železničiari čosi budujú. "Nechce sa mi ani veriť, že som sa toho dožil, ale vyzerá to tak, že nám tu konečne namontujú signalizáciu," oznamoval nám hneď nato ďalší čitateľ z tohto okresu.
"Na železničnej trati Humenné - Stakčín, v katastri obce Dlhé nad Cirochou sa realizuje výstavba priecestného zabezpečovacieho zariadenia bez závor a aktívnej signalizácie - bieleho svetla so štyrmi výstražníkmi," vysvetlila Zuzana Chalupová z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
Čakajú na kolaudáciu
Chalupová povedala, že spôsob zabezpečenia priecestia bol dohodnutý na verejnoprávnom konaní za účasti starostov Dlhého a Belej nad Cirochou, humenského dopravného inšpektorátu, za prítomnosti zamestnancov ŽSR, oblastného riaditeľstva Košice a Generálneho riaditeľstva. Dodala, že inštalované zariadenie je nemeckej výroby a musia na ňom vykonať ešte technické prehliadky a funkčné skúšky zariadenia. Až po ich kladnom výsledku môžu železnice požiadať úrad pre reguláciu železničnej dopravy o zvolanie kolaudačného konania. Ak dopadne úspešne, zariadenie dajú do prevádzky.
"Predpokladaný termín uvedeného správneho konania je koncom októbra," avizovala Chalupová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín