Sobotňajšie dopoludnie využili stovky ľudí z regiónu horného Zemplína, aby sa zúčastnili osláv storočnej existencie železničnej trate Humenné - Stakčín. Mimoriadne vypravené vlaky boli plné a na štyroch železničných staniciach čakali cestujúcich sprievodné kultúrne programy.
HUMENNÉ/STAKČÍN. Železničnej trati Humenné - Stakčín, využívanej na osobnú a nákladnú dopravu, pripravili v sobotu tri železničné spoločnosti, Klub priateľov železníc východného Slovenska v spolupráci so samosprávami obcí Kamenica nad Cirochou, Dlhé nad Cirochou, Stakčín a mesta Snina symbolickú narodeninovú oslavu.
Parná lokomotíva a historický vlak
Okolo pol desiatej dopoludnia vyšiel zo stanice v Humennom mimoriadny vlak ťahaný parnou lokomotívou. Jazdu si nenechalo ujsť veľa rodín s deťmi a vlaková súprava tak bola plná do posledného miesta.
"Urobili sme si výlet. Vlakom týmto smerom necestujeme často. Deti sú nadšené hlavne z toho parného rušňa," povedala nám Humenčanka Jaroslava.
Nadšenie v tom čase panovalo aj na železničnej stanici v Stakčíne, z ktorej smerom na Humenné vypravili o pol desiatej mimoriadny historický motorový vlak Magda. Na železničnej stanici v Kamenici nad Cirochou čakal cestujúcich kultúrny program a v Dlhom nad Cirochou stretnutie s vlakom zo Stakčína. Obe súpravy potom spoločne pokračovali do Sniny, kde ich tiež čakalo slávnostné uvítanie a cieľovou bola v sieti železníc najvýchodnejšie položená stanica v Stakčíne.
Po kultúrnom programe na stakčínskej stanici sa cestujúci mimoriadneho vlaku vrátili do Humenného. Výročie storočnice trate bude súčasníkom, ale aj ďalším generáciám pripomínať pamätná tabuľa na budove železničnej stanice v Stakčíne.
"Prvotný impulz k myšlienke parnej jazdy vzišiel od členov Klubu priateľov železníc východného Slovenska. Predstavitelia troch železničných spoločností spolu so všetkými zainteresovanými stranami spojili svoje sily a podujatie zorganizovali," priblížil predseda organizačného výboru Marián Križan. Zároveň dodal, že aj v týchto zložitých časoch má železnica pre ľudí rovnaký význam ako pred 100 rokmi, z pohľadu nákladnej, ako aj osobnej dopravy.
Prevádzka jubilejnej trate sa začala 30. novembra 1909 a jej výstavbu dokončili v roku 1912. Spočiatku slúžila na prepravu dreva. V súčasnosti je trať využívaná hlavne pre osobnú dopravu a je tak významným pilierom pre regionálnu prepravu cestujúcich. Železničná stanica Stakčín je geograficky najvýchodnejšou stanicou v sieti slovenských železníc.
Autor: kor
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín