MAŤOVCE. Suplujú tým skener, ktorý na základe rozhodnutia vlády v stredu Slovensko oficiálne vyplo. Vládu k tomu dohnal diktát Ukrajiny, ktorá od utorkového rána odmietala pustiť svoje vlaky na Slovensko. Náš východný sused ultimátum opieral o tvrdenia, že skener ožaruje ukrajinských rušňovodičov. Vláda mala na výber - hroziace obrovské hospodárske straty, alebo "len" riziko, že bez skenera sa na Slovensko dostane pašovaný tovar. Po vyčerpaní všetkých možností si vybrala druhú možnosť. Dočasne. Systémové riešenie je v rukách diplomatov.
Skener nahradili lopaty, ľudia a psy
Cez priechod Maťovce - Užhorod prechádza asi dvanásť vlakových súprav denne. Z Ukrajiny privážajú železnú rudu, uhlie, drevo, chemické a ropné produkty. Skener, cez ktorý musí každý vlak povinne prejsť, slúži na odhaľovanie nelegálne dovážaných cigariet, alkoholu a iných tovarov. A viackrát aj odhalil. Teraz je nefunkčný - vlakové súpravy prechádzajú cezeň bez zapnutia röntgenového zariadenia. Colnú kontrolu namiesto techniky robia colníci. Hovorkyňa Colného úradu v Michalovciach Klára Baloghová uviedla, že železnú rudu a uhlie prehadzujú lopatami a sypkejšie materiály prehľadávajú sondážnymi tyčami. Prepravovaný tovar colníci kontrolujú aj s pomocou služobných psov vycvičených na vyhľadávanie cigariet.
Kontrolujú vagón po vagóne
Tento stav trvá od stredajšej noci, keď po 2-dňovej odstávke nákladnej dopravy Ukrajina pustila na naše územie prvý vlak.
Baloghová potvrdila, že odvtedy prešli manuálnou fyzickou kontrolou všetky nákladné vlaky a súpravy. Colníci kontrolujú súpravu po súprave, vagón po vagóne. Dodala, že hoci je skener veľmi dobrou pomôckou, colníci sú na podobný krízový stav pripravení. "Nejde o nič výnimočné. Skener funguje len od roku 2007. Aj počas jeho prevádzky, aj predtým prebiehali fyzické kontroly vstupného tovaru a vlakových súprav colníkmi. Teraz to je podstatne intenzívnejšie a vo vyššom rozsahu. Je posilnený výkon služby," vysvetlila.
Pre zabezpečenie plynulosti premávky nákladných vlakov a rýchle vybavovanie stiahli na priechod viac colníkov. Vlaky aktuálne kontrolujú fyzicky aj operátori, ktorí obsluhovali skenovacie zariadenie.
Rušňovodič: Kolegovia skončili v nemocnici
Podľa nemenovaného ukrajinského rušňovodiča si po vypnutí skenera vydýchli. Podobne ako oficiálne ukrajinské zdroje, aj on tvrdí, že viacerí jeho kolegovia po ožiarení skenerom skončili v nemocnici. Vysvetlil, že to môže súvisieť s typom skenera, ktorý používame. V okolitých krajinách Schengenského priestoru sú vraj iné druhy röntgenového zariadenia: "Tie neskenujú vlak z bokov, ale zhora. Tam k ožiareniu nedochádza."
Ku kríze sa včera vyjadrila aj veľvyslankyňa Ukrajiny na Slovensku Inna Ohnivetz. "Skutočne nie je pravda, že úroveň nie je škodlivá, máme dokumenty a v týchto dokumentoch takéto údaje nie sú," uviedla pre TASR. Tvrdí, že na priechode v Maťovciach urobili niekoľko meraní, slovenských aj ukrajinských, ktoré dokazujú škodlivosť žiarenia skenera. Podľa nej vo veci už začala konať ukrajinská Generálna prokuratúra a ukrajinská strana má k dispozícii odborný posudok hlavného lekára sanitárnej služby z mesta Ljubov, ktorý odporúča pozastavenie využívania skenera v Maťovciach.
Slovenská strana však trvá na tom, že náš skener je neškodný a používa sa aj inde v Schengene.
Slovensko očakáva pomoc EÚ
Súbežne s krízovým režimom kontroly na hranici situáciu rieši slovenská vláda. Na nátlak Ukrajiny by podľa ministra vnútra Róberta Kaliňáka (Smer) mala reagovať aj Európska únia.
Minister financií Ján Počiatek (Smer) to očakáva tiež, najmä v kontexte obáv, či sa podobný postup ukrajinskej strany nebude opakovať. Slovensko je totiž nielen súčasťou EÚ, ale už aj súčasťou Schengenského systému, ktorý chráni vonkajšiu hranicu EÚ. Zatiaľ sa EÚ nevyjadrila.
Podľa Počiatka námietky Ukrajiny nesúvisia s úrovňou radiácie skenera, ale s nejakou inou činnosťou, ktorou by mohla byť aj nelegálna aktivita rôznych skupín: "Ak je to tak, potom sú tieto skupiny schopné eskalovať tento problém na vysokú politickú úroveň, čo je neakceptovateľné."
Žiadajú urýchlené zasadnutie medzivládnej komisie
Oficiálne dala naša vláda úlohu v kauze skenera len ministrovi zahraničných vecí Miroslavovi Lajčákovi. Zaviazala ho rokovať a riešiť problém diplomatickou cestou. Má na to len sedem dní, správu má podať do 26. augusta. Hovorca rezortu Peter Stano včera podvečer pre Korzár potvrdil, že minister problém popoludní preberal so všetkými zainteresovanými zložkami - Colným riaditeľstvom, ministerstvom financií, dopravy, slovenským Cargom atď. "Zástupcovia príslušných rezortov a inštitúcií posúdili aktuálnu situáciu a navrhli konkrétne kroky, ktoré budú predložené na najbližšie rokovanie vlády."
Stano dodal, že zámerom ministerstva je využiť všetky možnosti, aby sa v kontakte s ukrajinskou stranou našlo riešenie, ktoré nepoškodí dvojstranné vzťahy a nespôsobí ekonomické ani politické škody: "Ale zároveň zaručí plnenie záväzkov vyplývajúcich z členstva SR v Schengenskej zóne. Jedným z opatrení je urýchlené rokovanie zmiešanej medzivládnej komisie pre regionálnu spoluprácu."
Autor: Lýdia Vereščaková & Milan Potocký
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín