Vláda v stredu na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho schválila jeho dočasné vypnutie. Reagovala tým na krízový stav. Ukrajina totiž kvôli skeneru od utorkového rána zastavila prechod vlakov cez priechod v Maťovciach. Hrozila, že tento stav bude trvať do odvolania.
MAŤOVCE/BRATISLAVA. Minister Vážny návrh odôvodnil vysokými stratami, ktoré Slovensku hrozia kvôli zablokovaniu vlakov, ktoré privážajú uhlie, železnú rudu atď. z Ukrajiny. Slovenské Cargo potvrdilo, že na nákladoch vlakov je závislý nielen oceliarsky gigant U. S. Steel, ale aj ďalších 90 odberateľov. Ukrajina s odpoveďou na kompromisné gesto čakala takmer celý deň. Až okolo tretej potvrdila, že súhlasí s obnovením nákladnej dopravy na priechode. Vlaky začali hranicou prechádzať po šiestej večer.
Pritlačili Slovensko k múru
Röntgenové skenovacie zariadenie na hraničnom priechode Maťovce slúži colníkom, ktorí spadajú pod rezort financií, na odhaľovanie nelegálne dovážaných cigariet, alkoholu a iného pašovaného tovaru vo vlakových súpravách.
Ukrajinské Ľvovské dráhy svoj nátlak na Slovensko začali ešte vo februári, keď tiež zastavili dopravu. Druhýkrát tým istým pohrozili v polovici júla. Svoje ultimáta odôvodnili tým, že röntgenové zariadenie ohrozuje zdravie ich rušňovodičov. Slovensko dôvody Ukrajiny označilo za neopodstatnené a podložilo ich výsledkami spoločných prieskumov. Nezabralo. Rovnako ako alternatívny návrh železničnej spoločnosti Cargo, ktorá bola ochotná na skenovacom úseku nahradiť Ukrajincov svojimi ľuďmi.
Ukrajina na ponuku vôbec nereagovala. V pondelok len poslala fax a v utorok ráno okolo siedmej zastavila dopravu. Železničný dopravca, slovenské Cargo, ihneď varovalo pred stratami. Keby sa stav nezmenil, Slovensku do konca roka hrozila strata z nerealizovanej dopravy na úrovni asi 35 miliónov eur. Zastavenie dodávok uhlia, železnej rudy, chemických a ropných produktov, dreva a pod. ohrozovalo výrobu v U. S. Steele a ďalších 90 firmách, závislých od komodít z Ukrajiny.
Ukrajina vlaky pustila až po šiestej večer
V stredu ráno kvôli dopravnej kríze rokovali ministri financií, dopravy a zahraničných vecí. Hneď na to sa tým zaoberala vláda. Hoci skener Colné riaditeľstvo vyplo už v utorok popoludní, oficiálny punc tento kompromisný krok dostal až ich oficiálnym súhlasom. Verdikt platí len dočasne - kým slovenská strana ukrajinskej nepredloží podklady a dokumentáciu skenera a Ukrajinci ich neodobria.
Hovorkyňa Cargo Margaréta Grecová ešte v stredu okolo obeda informovala, že verdikt doručili ukrajinskej strane. Až jej súhlas mohol odblokovať nákladnú dopravu cez hranicu. Ukrajinci si dávali na čas. Pozitívne stanovisko poslali až popoludní. S tým, že nákladnú dopravu cez priechod v Maťovciach obnovia po šiestej večer. Vlaky cezeň aktuálne prechádzajú bez toho, aby absolvovali skenovací proces.
Kríza je v rukách diplomatov
Súbežne s kompromisným dočasným riešením vláda vložila hľadanie systémového riešenia do rúk diplomatov. Úlohou podniknúť okamžité kroky s cieľom vyriešiť vzniknutú situáciu v Maťovciach poverila ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka. Má na to len týždeň. Vláda ho zaviazala informovať o doriešení krízovej situácie do 26. augusta. Hovorca rezortu Peter Stano vstredu nevedel konkretizovať kroky, ktoré Lajčák plánuje podniknúť: „Východiská pre diplomatické rokovania budú zrejmé až po stretnutí ministra a všetkých zainteresovaných strán - rezortu dopravy, financií, Colného riaditeľstva, Carga atď. Koná sa až vo štvrtok dopoludnia. Výstup bude známy popoludní."
Minister financií Ján Počiatek vyjadril po stredajšom zasadnutí vlády obavu, či sa podobný postup ukrajinskej strany nebude opakovať: "Očakávame, že EÚ zaujme stanovisko, lebo takéto prípady sa opakujú a je to skutočne neadekvátne dobe, v ktorej žijeme."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín