Prednosta Mestského úradu vo Veľkých Kapušanoch vydal nariadenie, ktorým zakázal zamestnancom úradu dávať poslancom a občanom informácie bez jeho výslovného súhlasu, respektíve bez súhlasu primátora mesta Petra Petrikána (nezávislý).
VEĽKÉ KAPUŠANY. Poslanci to považujú za pokus o cenzúru a oklieštenie svojich práv. Nariadenie napadli na prokuratúre. Tá potvrdila, že mestský úrad nemá právnu subjektivitu a všetky normy, týkajúce sa jeho chodu, schvaľuje zastupiteľstvo. Prednosta sa bráni, že motívom nariadenia bolo vniesť do mechanizmu poskytovania informácií systém. Poslanci ho napriek tomu uznesením zaviazali zákaz zrušiť.
Poslanci v šoku
Podľa našich informácií prednosta sporný príkaz vydal začiatkom júna. Denník Korzár naň narazil koncom júna, keď požadoval informácie o výberovom konaní na riaditeľa základnej umeleckej školy. Odvolal sa naň kompetentný pracovník a odporučil nám získať súhlas primátora alebo prednostu. Prednosta bol v tom čase na dovolenke a primátor bol služobne mimo úradu, takže súhlas sme nezískali.
Súbežne sa o nariadenie začali zaujímať aj poslanci. Vyžiadali si jeho písomnú podobu. "Zakazujem odovzdávať akékoľvek dokumenty, nachádzajúce sa na mestskom úrade poslancom a iným osobám bez výslovného súhlasu primátora mesta alebo prednostu mestského úradu. Tento zákaz sa vzťahuje aj na nahliadanie do dokumentov a dokladov, vyhotovovanie výpiskov, odpisov a fotokópií z nich. Porušenie tohto nariadenia sa bude považovať za porušenie pracovného poriadku," prečítali si až koncom júna v nariadení zo 4. júna, čo bol aj deň jeho účinnosti.
Prokuratúra: Úrad je len servis pre poslancov
Podľa poslancov to súvisí s ich dlhodobou snahou získať čo najpresnejšie informácie o dianí v samospráve a sprehľadniť finančné toky, zmluvy, dotácie, služobné cesty, odmeny zamestnancom, ich počet a podobne. Príkaz prednostu považujú za obmedzenie svojho práva na informácie. Vojtech Majoroš (nez.) zákaz nazval "pokusom o cenzúru". Poslanci preto nariadenie napadli na Okresnej prokuratúre v Michalovciach.
Prokuratúra potvrdila, že mestský úrad je len výkonným orgánom mestského zastupiteľstva (MsZ) a starostu, respektíve primátora: "Z uvedeného je zrejmé, že MsÚ nie je orgánom obce a nejde o výkon verejnej správy."
V ďalšom výklade sa prokurátorka odvoláva na to, že MsÚ nemá právnu subjektivitu a jeho organizačný poriadok, poriadok odmeňovania, pracovný poriadok zamestnancov, registratúrny poriadok či podpisový poriadok schvaľuje len MsZ: "Preto je vecou MsZ, aby zabezpečilo chod mestského úradu ako svojej servisnej firmy tak, aby boli vždy v rozsahu jeho pôsobnosti zabezpečené jeho administratívne a organizačné veci."
Prednosta: Takúto kompetenciu mám
Poslanci žiadali vysvetlenie na zastupiteľstve koncom júla. Prednosta Juraj Gyimesi uviedol, že nesprávne pochopili zmysel zákazu: "Nikto vám neupiera právo na informácie, ani vám ho uprieť nemožno. Len sa urobil systém, na základe akého sa informácie budú sprístupňovať. Toto je pracovisko, ktoré ja riadim a organizujem a takúto kompetenciu mám."
Argumentoval, že vychádzal z toho, že poslanci po svojom zvolení nepodpisovali vyhlásenie o mlčanlivosti o skutočnostiach, ktoré sa dozvedia počas obdobia svojho mandátu: "Ale kedykoľvek môžete prísť, mnou alebo primátorom vám všetky informácie môžu byť sprístupnené a sprístupnené budú."
Povedal, že príkazom sa snaží chrániť aj zamestnancov, aby nechtiac nesprístupnili informácie, ktoré podliehajú obchodnému alebo daňovému tajomstvu. Dodal, že vychádzal z organizačného poriadku mesta, v ktorom je za poskytovanie informácií zodpovedný prednosta.
Kto má pravdu - prednosta alebo prokurátor?
Poslanci Gyimesimu pripomenuli, že proti jeho tvrdeniam stojí stanovisko okresnej prokuratúry. "Na meste a úrade sa má diať len to, čo poslanci odsúhlasia a schvália. Na základe toho žiadame o okamžité stiahnutie nariadenia," prehlásil Vojtech Majoroš.
Gyimesiho vyjadrenie prokuratúry prekvapilo: "Nás o tom neinformovala, ani nemáme protest či upozornenie. Kým nedostanem oficiálny protest prokurátora, že je to nezákonné, nemienim to nariadenie stiahnuť."
Zdenko Berky (Smer) chcel vedieť, čo má robiť, ak informáciu potrebuje akútne, ale primátor ani prednosta nie sú k dispozícii. Gyimesi reagoval: "Som vždy na telefóne." Berky sa nedal s argumentom: "Ale nie každý má tvoj telefón". Prednosta priznal: "Z občanov nie." Berky sa ohradil, že sú poslancami a majú mať slobodný prístup k informáciám. Oponoval, že informácie väčšinou aj tak poskytujú kompetentné osoby na odboroch magistrátu. Primátor poznamenal: "Požiadaš písomne a odpovieme ti do siedmich dní."
V závere výmeny názorov sa Gyimesi odvolal na pohnútky, ktoré ho k zákazu viedli: "Viackrát sa stalo, že sem prišiel poslanec a prikázal vedúcej finančného alebo organizačného oddelenia: Toto mi ukáž, toto mi daj. Toto sa jednoducho nesmie - to boli pohnútky, ktoré ma k vydaniu zákazu viedli."
Poslanci protestovali, že opisovaným spôsobom nikdy na úradníkov netlačili. Žiadali hlasovanie o zrušení nariadenia. Návrh podporili siedmi z desiatich poslancov.
Názory
Via Iuris a TIS: Je to neštandardné
Vladimír Pirošík z Transparency International Slovensko postup prednostu označil za neštandardný. Pripomenul, že prístup poslancov k informáciám rieši zákon o obecnom zriadení v § 25. Ten hovorí, že poslanec má právo žiadať informácie a vysvetlenia, ktoré súvisia s chodom samosprávy. Pripustil, že táto norma nestanovuje termín, v akom sa má poslanec k informácii dostať: "V kontexte nariadenia prednostu ale môže byť v praxi ťažké zladiť súbežné dodržanie zákona a zároveň internej smernice úradu - najmä v prípadoch, ak primátor ani prednosta nie sú k dispozícii." Pirošík poslancom samospráv, ktorí majú podobné problémy pri získavaní informácií, odporúča radšej používať zákon o slobodnom prístupe k informáciám, ktorý stanovuje pevné lehoty na vybavenie žiadostí.
Peter Wilfling z Centra práva pre občana Via Iuris považuje nariadenie za veľmi zvláštne: "Je ťažké predstaviť si používanie nariadenia v praxi. Obmedzením v podobe potreby mať súhlas primátora alebo prednostu vytvára poslancom aj občanom administratívne prekážky pri uplatnení práva na informácie. Vzniká totiž riziko, že občan alebo poslanec informáciu nedostanú včas, čím môže spôsobiť porušenie práv účastníka konania. Napríklad, keď občan potrebuje ihneď nazrieť do nejakého spisu z dôvodu časového obmedzenia. Vzhľadom na nariadenie to nebude možné, ak primátor alebo prednosta nebudú k dispozícii. Tým bude sťažený prístup k informácii, resp. môže to spôsobiť aj porušenie príslušného zákona."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín