O nákladnú dopravu nie je záujem na obidvoch stranách hranice. Ľuďom vraj viac vyhovuje cestný priechod.
MEDZILABORCE. Medzistaničný úsek Medzilaborce - Lupków rekonštruovali Železnice Slovenskej republiky v rokoch 1996-98. Osobným vlakom sa mohli od roku 1999 cestujúci odviezť zo stanice v Humennom až do poľského Sanoku, úsekom premávali aj nákladné vlaky.
O nákladnú dopravu nebol záujem
Podľa Margaréty Grecovej, hovorkyne spoločnosti Cargo Slovakia, bolo najčastejšie prevážanou komoditou drevo. Potvrdila, že Cargo zaznamenalo pretrvávajúci znížený dopyt po nákladnej doprave z obidvoch strán hranice. Vysvetlila, že od 24. januára tohto roku preto nákladnú železničnú dopravu v tomto úseku pozastavili do 31. decembra s možnosťou obnovenia premávky. Tú však podľa Grecovej podmieňuje záujem o železničnú prepravu z poľskej a aj našej strany. Hovorkyňa informovala, že Cargo momentálne žiaden dopyt neeviduje. Podľa nej je možné, že pod súčasný stav sa podpísal dopad hospodárskej krízy, no uviedla, že nie je hlavnou príčinou.
Osobné vlaky len cez letné prázdniny
"Prepravu vlakom na trati Medzilaborce - Lupków nevnímame ako obmedzenú. Po tejto trati jazdia vlaky v hlavnej letnej turistickej sezóne," vysvetlil Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK), ktorá zastrešuje osobnú dopravu.
"V tomto roku, rovnako ako po minulé, jazdili vlaky ZSSK na tejto trati ako sezónne vlaky. Počas letnej sezóny, konkrétne v piatky, soboty a nedele od 26. júna do 30. augusta jazdia v oboch smeroch štyri vlaky - dva páry vlakov. Priemerný počet cestujúcich je v smere z Poľska desať, v smere zo Slovenska päť cestujúcich," priblížil aktuálny stav hovorca. Doplnil, že v novom grafikone na rok 2009/2010 zostáva zachovaný počet vlakov ako v platnom grafikone: "Tieto vlaky budú vedené v piatok, sobotu a nedeľu od 25. júna do 29. augusta 2010."
V kurze je cestný priechod
Starosta prihraničnej obce Palota Vasiľ Bomberovič, okolo ktorej k Lupkowskému tunelu trať vedie, povedal, že po rekonštrukcii trate stál lístok z Medzilaboriec do najbližšieho poľského mestečka Radoszyce sto korún, čo bolo výhodné. Ľudia z regiónu vlakom zvykli cestovať hlavne v piatok, keď je tam trh.
Po otvorení cestného hraničného priechodu, ktorý je len 3,5 kilometra od Paloty, sa však situácia zmenila. Ľudia podľa slov starostu chodia do Poľska hlavne autami a to isté platí aj pre Poliakov. Cestovanie vlakom sa im neoplatí. "Z Paloty je do Medzilaboriec na vlakovú stanicu 10 kilometrov, no a presne toľko to majú autom do Radoszyc," vysvetlil starosta.
Cestovanie vlakom má podľa miestnych aj ďalšiu nevýhodu. Kým po nákupoch sa môžu vrátiť naspäť autom kedykoľvek, na spiatočný vlak do Medzilaboriec musia čakať niekoľko hodín. Z podobných dôvodov podľa Bomberoviča uprednostňujú cestu autom k nám aj Poliaci.
Budúcnosť majú v rukách cestujúci
Čikovský povedal, že trať je prevádzkovaná ako medzištátna: "To znamená, že každý vlak, ktorý prekročí štátnu hranicu, či už smerom tam, alebo späť, nie je v kompetencii jedného štátu. ZSSK sa absolútne nebráni tomu, aby sa počet vlakov v tomto úseku zvýšil. Všetko však závisí od cestujúcich. Ak nechajú svoje auto v garáži a budú sa dožadovať vlakového spojenia, určite im vyjdeme v ústrety. A to nielen počas sezóny."
Podľa neho je grafikon pružný natoľko, že sa prispôsobí požiadavkám cestujúcich. Zmenu grafikonu robí ZSSK každoročne v decembri. "V marci a júni však obmieňame cestovný poriadok najmä podľa požiadaviek cestujúcej verejnosti," povedal.
Doplnil, že odchody a príchody vlakov na spomínanej trase sú v platnom cestovnom poriadku a cestujúci si ich môžu zistiť prostredníctvom všetkých informačných kanálov, ktorými ZSSK disponuje. Cenu cestovného lístka ZSSK nezvýšili a podľa hovorcu to urobiť ani nemajú v pláne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín