Z koncových obcí smerom k okresným mestám kraj opravil osem najproblémovejších úsekov. V piatok tri z nich, v okrese Humenné, odovzdala krajská samospráva so stavbármi slávnostne do užívania.
HORNÝ ZEMPLÍN. Na niektorých úsekoch ciest 2. a 3. tried v okresoch Humenné a Snina komplikovali dostupnosť k hlavným cestným ťahom do miest úseky, na ktorých motoristov trápili výtlky, jamy, absentujúce značenie alebo zosuvy. Zlé cesty komplikovali dostupnosť do obcí, starostovia žiadali PSK o prioritné opravy, pretože niektoré neboli opravované aj niekoľko desaťročí.
Dostali 17 miliónov, potrebovali 5 miliárd
Predseda PSK Peter Chudík uviedol, že 2 480 kilometrov ciest 2. a 3. tried pripadlo kraju v roku 2004: "Z toho 41,6 percenta bolo v nevyhovujúcom stave. Dva zo siedmich mostov boli v takom stave, že by sa cez ne nemalo ani chodiť." Vysvetlil, že v rámci prechodu kompetencií dostal kraj od štátu na ich opravy 17 miliónov korún. Po tom, čo spočítali, koľko peňazí zhltne ich oprava, prišli k číslu 4 až 5 miliárd korún. "V podstate celý rok 2004 sme rozmýšľali, ako to urobiť," povedal.
Rébus začali riešiť v roku 2005, keď sa do nutných opráv pustili cez PPP projekty a preinvestovali tak 500 miliónov korún. Ďalšie finančné zdroje získali prostredníctvom úveru vo výške 1,3 miliardy korún z Európskej investičnej banky (EIB). "V podstate miliarda išla len na cesty s tým, aby sme ich trochu poopravovali," dodal. "Tá myšlienka, filozofia ciest bola, aby sa každému niečo ušlo. Neťahali sme ich od okresných miest smerom do okolia, ale z koncových obcí smerom do okresného mesta," povedal s tým, že dôvodom bolo zamedzenie vyľudňovania obcí kvôli ich zlej dostupnosti. Časť peňazí vyčlenil kraj aj z vlastných zdrojov. Doteraz do opráv ciest investoval 66,4 milióna eur, čo je najviac spomedzi všetkých slovenských krajov.
Stavbári to stihli do mesiaca
Opravy havarijných úsekov ciest v správe Správy a údržby ciest PSK, oblasť Humenné v okresoch Humenné a Snina, na ktorých bola premávka miestami až nebezpečná, prišli na rad v druhej fáze, z úverových zdrojov od EIB. Kraj uprednostnil obnovu povrchov v úsekoch Ohradzany - Sopkovce, Baškovce - Turcovce, Hostovice, Klenová, Ruský Potok, prieťah obcami Ohradzany, Jabloň. Náklady na opravy predstavovali 602 470 eur.
Spoločnosť Eurovia - Cesty začala s opravami 24. apríla tohto roku a za mesiac boli všetky úseky hotové. Niektoré, v okrese Humenné, dokončili už v apríli. Stavbári vyrovnali staré povrchy, očistili vozovky, položili nové bitúmenové vrstvy, ale upravovali aj niektoré priepusty, priekopy pri cestách, do poriadku dali vodorovné aj zvislé dopravné značenie.
Peter Domanič, riaditeľ sektoru Michalovce, Eurovia - Cesty poznamenal, že najťažšie boli práce na úsekoch v obciach Runina a Ruský Potok v okrese Snina, kam bolo v náročnom horskom teréne komplikované vôbec dostať asfalt. Potvrdil, že opravy v týchto obciach boli nutné: "Tri roky dozadu neboli niektoré úseky ani zjazdné."
Na budúci rok opravy za 20 miliónov eur
"Táto dolina je v podstate nadštandardná oproti iným cestám PSK," povedal o cestách v okolí Ohradzian Chudík. Zdôraznil, že prioritou kraja je v tretej etape opravovať cesty aj ďalej v rámci Regionálneho operačného programu (ROP): "Možno sa ešte niečo podarí urobiť tohto roku. Možno niektoré zosuvy." Jadro opráv však podľa neho prebehne na budúci rok: "Predpokladám, že cez ROP môžeme preinvestovať nejakých 20 miliónov eur." Chudík uviedol, že nepredpokladá, že tento zámer ovplyvní hospodárska kríza, lebo peniaze, s ktorými rátajú, sú z európskych štrukturálnych fondov.
Problém
Cestári majú zastaranú techniku
"Musím povedať, že v roku 2004 sme od štátu dostali zastaranú techniku, 20 aj 30 rokov starú. Nefunguje," povedal na margo strojov, s ktorými jazdia po dvojkách a trojkách kraja cestári. Paradoxne, kraj sa po výpočte nákladov na jej výmenu dopracoval k podobnému zisteniu ako pred piatimi rokmi, pred opravami poškodených ciest. "Len na jeden sypač potrebujeme 248 954 eur (7,5 milióna korún). Na zimu potrebujeme 131 sypačov," naznačil priepastný rozdiel medzi potrebami a finančnými možnosťami kraja Chudík.
kor
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín