miešaným tovarom v období prvej Československej republiky.
MICHALOVCE. Zariadenie obchodíka tvoria rôzne pulty, regály, váhy a zvláštne zásobníky na kávu, čaj či lieh. K veľmi pekným veciam patria zachované váhy, aké používali ešte naše staré mamy. Medzi najzaujímavejšie exponáty patria dve dobové príjmové pokladnice. Sú bohato zdobené a vážia niekoľko desiatok kilogramov.
"Pokladnice sa v tom čase rozširovali. Veľká pokladnica, ktorú máme vystavenú, fungovala už na elektromotor, dá sa povedať, že to bol svojím spôsobom taký predchodca počítača," vraví etnograf Zemplínskeho múzea Maroš Demko.
Reklama ako umelecké dielo
Súčasťou expozície je aj zbierka reklamných pútačov a plagátov. Návštevník si tak môže urobiť vcelku slušný obraz o vývoji reklamy na našom území. V minulosti tieto pútače maľovali umelci na objednávku, preto sú po výtvarnej stránke naozaj originálne. Rovnako to bolo aj s obalmi na výrobky. "Všetko to malo nejaký dizajn, ktorý mal osloviť zákazníka," podotýka etnograf a na margo vystaveného reklamného inzerátu na prípravok proti sexuálnemu zlyhaniu hovorí: "Nuž, každá tá doba mala vlastný vtip. My, ľudia moderného sveta, máme tendenciu podceňovať to, čo bolo," dodal.
Exponáty z výstavy pochádzajú z Múzea obchodu v Bratislave. V septembri poputujú na Moravu. Dovtedy majú Michalovčania príležitosť porovnávať dnešné obchody s tými z minulosti. "Výstava má viesť k zamysleniu nad tým, čím poslúžili obchodníci v minulosti a k tomu, aby si človek mohol porovnať, čo ľudia v najväčšom nakupovali pred zhruba osemdesiatimi rokmi a čo máme na pultoch supermarketov dnes. Každý si môže odtiaľ odniesť trochu toho svojho, či už ide napríklad o výtvarnú stránku výstavy, alebo o informácie o reklame a podobne," končí našu prehliadku etnograf Demko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín