Korzár logo Korzár Dolný zemplín
Streda, 20. marec, 2019 | Meniny má Klaudius, Víťazoslav
Nájdete nás na webe

Z denného rýchlika Humenné - Bratislava nič nebude

Ministerstvo dopravy nevyhovelo žiadosti primátorov miest Prešovského kraja o zriadenie priameho vlakového spojenia z Prešova alebo Humenného do Bratislavy.

Železničná trať od Bánoviec nad Ondavou v smere do horného Zemplína nie je elektrifikovaná. Mesto Humenné sa dlhodobo snaží o zmenu, jeho aktivity sú zatiaľ neúspešné.Železničná trať od Bánoviec nad Ondavou v smere do horného Zemplína nie je elektrifikovaná. Mesto Humenné sa dlhodobo snaží o zmenu, jeho aktivity sú zatiaľ neúspešné.(Zdroj: Anna Kornajová)

Železničná spoločnosť Slovensko preskúma len možnosť vedenia nočného vlaku na trase Humenné - Prešov - Žilina - Bratislava a späť, ktorý by premával v piatky a nedele večer.

HUMENNÉ, BRATISLAVA. Humenné sa už dlhší čas snažilo o to, aby z mesta odchádzal do Bratislavy priamy vlak Intercity (IC). Stalo sa tak na základe interpelácie poslanca mestského zastupiteľstva Borisa Čerevku (Smer). So svojimi snahami však neuspelo.

V polovici júna sa v Humennom stretli primátori ôsmich miest Prešovského kraja a spoločne podpísali pod list adresovaný ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií.

Iniciatíva východu. Tak nazval snahu primátorov miest Prešovského samosprávneho kraja (PSK) o priame vlakové spojenie do Bratislavy z jedného z miest kraja primátor Humenného Vladimír Kostilník (nezávislý) po tom, čo sa v Humennom v polovici júna stretli primátori ôsmich miest kraja. Spoločne sa podpísali pod list adresovaný ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby situáciu riešil.

Iniciatívu nedávno po Humennom prevzal Prešov. Primátor Pavel Hagyari (nezávislý) rokoval so zástupcami železničných spoločností o zmene grafikonu, aby cestujúci z regiónu nemuseli na rýchliky do Bratislavy prestupovať.

Zazneli argumenty, že cestujúci musia na vlaky prestupovať na stanici v Kysaku a boriť sa s viacerými technickými prekážkami. Okrem toho aj to, že Prešov ako jediné krajské slovenské mesto nemá pravidelné denné spojenie do Bratislavy.

Odpoveďou však bolo, že by to bol nesystémový krok, ktorý by bol navyše nevýhodný pre Košičanov, ktorí by museli prestupovať v Margecanoch. Tým by stúpli výkony aj náklady.

Konkrétny návrh ministerstvu

Hagyari v snahách nepoľavil. Starosta Humenného Vladimír Kostilník (nedzávislý) je nespokojný s tým, že z Bratislavy do Košíc smeruje 12 vlakových spojení, no priamo do Prešova ani jedno. Komplikované prestupovanie, často s objemnou batožinou, zaťažuje cestujúcich z obcí. Tí musia z osobných vlakov na zrýchlené, ktoré majú prípoj v Košiciach, prestupovať najprv na staniciach v okresných mestách.

"Treba spojiť západ s východom," povedal Kostilník.

Primátori Sniny, Prešova, Bardejova, Svidníka, Sabinova, Vranova nad Topľu a Medzilaboriec preto podľa neho ministrovi Vážnemu (Smer) navrhli, aby na začiatok riešil aspoň jedno vlakové spojenie, a to Bratislava - Kysak - Prešov - Humenné. Kostilník povedal, že konečnou stanicou by mohla byť napríklad aj Snina alebo obec Stakčín v Sninskom okrese, pretože z tohto regiónu cestuje za prácou alebo do škôl na západné Slovensko veľa ľudí.

Prešovský magistrát spresnil požiadavku, aby vlak IC premával v pracovných dňoch s odchodom o 4.30 h z Humenného, o 6.00 h z Prešova a v Bratislave by bol napoludnie. Takto by si podľa neho ľudia stihli vybaviť potrebné záležitosti na úradoch v hlavnom meste.

Z Bratislavy by sa mal vlak vracať o 16.00 h s príchodom do Prešova o 22.00 a do Humenného o 23.30 h. Takýto spoj chceli primátori od prvého decembra tohto roku.

Ministerstvo: Návrh nespĺňa podmienky

Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy, pre Korzár povedal, že pri posudzovaní požiadaviek na úpravu grafikonu vlakovej dopravy sa skúmajú viaceré skutočnosti: "Najmä však to, či uplatnením návrhu nedôjde k zhoršeniu dopravy pre inú, možno aj väčšiu skupinu obyvateľov. Či realizácia návrhu nevyvolá potrebu zvýšenia nákladov na dopravu, a teda zvýšenia úhrady od štátu, kde sú stanovené limity, ktoré nemôžeme prekročiť a či bola táto požiadavka prerokovaná s ostatnými zúčastnenými s pozitívnym výsledkom. Pri opakovaných žiadostiach sa prihliada na to, či žiadosť prináša nové skutočnosti."

V odpovedi na list primátorov, ktorá prišla z ministerstva, figuruje táto veta: "Po posúdení vášho listu uvádzame, že váš návrh nespĺňa vyššie uvedené podmienky."

Jurikovič dodal, že ministerstvo primátorom oponovalo tým, že existujúci denný vlak R 1504/1505 Šarišan je málo využívaný. Podobne aj nočné spojenie rýchlikom Poľana.

"K dispozícii je dostatok iných vlakov vedených do Bratislavy s možnosťou prestupu v Kysaku alebo v Košiciach. Preto súčasný rozsah denných vlakov na tejto trase nebudeme meniť," povedal hovorca.

Uvažujú nad nočným vlakom

"V súčasnosti dopravca Železničná spoločnosť Slovenskov skúma v novom grafikone možnosť vedenia nočného vlaku na trase Humenné - Prešov - Žilina - Bratislava a späť v piatok a nedeľu večer," informoval Jurikovič. "Ak sa potvrdí dostatočné využívanie tohto nového vlaku cestujúcimi, bude jeho vedenie v tieto dni zachované aj pre ďalší grafikon," uzavrel s tým, že Prešovský samosprávny kraj na porade s grafikonom súhlasil.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. FORUM PREŠOV má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  4. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  7. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  8. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  9. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 749
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 526
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 594
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 15 514
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 783
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 349
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 554
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 561
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 699
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 376

Neprehliadnite tiež

Okolie Štátneho divadla by sa mohlo zmeniť na Chodník slávy. Aj s týmto ráta nová koncepcia centra Košíc, ktorú môže verejnosť pripomienkovať.
Rozhovor

Autor generelu: V centre Košíc je takmer nemožné urobiť si peknú fotku

V mestách je trendom obmedzovať veľkoplošnú reklamu.

Staré novinové stánky by sa mali z historického centra zväčša vytratiť.

Drak zavadzal kultúre. Mnícha zrazilo auto, slúžil ako kôš

Po hodnotných umeleckých dielach v centre ostali prázdne miesta.

Ešte keď Mních zdobil Dominikánske námestie. Potom ho niekto zničil.

Pri Prešove má vyrásť spaľovňa komunálneho odpadu za sto miliónov

Má byť tretia najväčšia na Slovensku. Investor chce stavať v bývalej kafilérii.

Areál bývalej kafilérie chce investor využiť na vybudovanie spaľovne komunálneho odpadu.

Otvorili novú cestu k amfiteátru. Na tlak cyklistov osadili aj zábradlia

Nový cyklochodník však aktivista napriek tomu považuje za nepodarok.

Pôvodne sa so zábradlím nerátalo. Cyklisti ním podmienili kolaudáciu.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop