Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Z denného rýchlika Humenné - Bratislava nič nebude

Ministerstvo dopravy nevyhovelo žiadosti primátorov miest Prešovského kraja o zriadenie priameho vlakového spojenia z Prešova alebo Humenného do Bratislavy.

Železničná trať od Bánoviec nad Ondavou v smere do horného Zemplína nie je elektrifikovaná. Mesto Humenné sa dlhodobo snaží o zmenu, jeho aktivity sú zatiaľ neúspešné.Železničná trať od Bánoviec nad Ondavou v smere do horného Zemplína nie je elektrifikovaná. Mesto Humenné sa dlhodobo snaží o zmenu, jeho aktivity sú zatiaľ neúspešné. (Zdroj: Anna Kornajová)

Železničná spoločnosť Slovensko preskúma len možnosť vedenia nočného vlaku na trase Humenné - Prešov - Žilina - Bratislava a späť, ktorý by premával v piatky a nedele večer.

HUMENNÉ, BRATISLAVA. Humenné sa už dlhší čas snažilo o to, aby z mesta odchádzal do Bratislavy priamy vlak Intercity (IC). Stalo sa tak na základe interpelácie poslanca mestského zastupiteľstva Borisa Čerevku (Smer). So svojimi snahami však neuspelo.

V polovici júna sa v Humennom stretli primátori ôsmich miest Prešovského kraja a spoločne podpísali pod list adresovaný ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií.

Skryť Vypnúť reklamu

Iniciatíva východu. Tak nazval snahu primátorov miest Prešovského samosprávneho kraja (PSK) o priame vlakové spojenie do Bratislavy z jedného z miest kraja primátor Humenného Vladimír Kostilník (nezávislý) po tom, čo sa v Humennom v polovici júna stretli primátori ôsmich miest kraja. Spoločne sa podpísali pod list adresovaný ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby situáciu riešil.

Iniciatívu nedávno po Humennom prevzal Prešov. Primátor Pavel Hagyari (nezávislý) rokoval so zástupcami železničných spoločností o zmene grafikonu, aby cestujúci z regiónu nemuseli na rýchliky do Bratislavy prestupovať.

Zazneli argumenty, že cestujúci musia na vlaky prestupovať na stanici v Kysaku a boriť sa s viacerými technickými prekážkami. Okrem toho aj to, že Prešov ako jediné krajské slovenské mesto nemá pravidelné denné spojenie do Bratislavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Odpoveďou však bolo, že by to bol nesystémový krok, ktorý by bol navyše nevýhodný pre Košičanov, ktorí by museli prestupovať v Margecanoch. Tým by stúpli výkony aj náklady.

Konkrétny návrh ministerstvu

Hagyari v snahách nepoľavil. Starosta Humenného Vladimír Kostilník (nedzávislý) je nespokojný s tým, že z Bratislavy do Košíc smeruje 12 vlakových spojení, no priamo do Prešova ani jedno. Komplikované prestupovanie, často s objemnou batožinou, zaťažuje cestujúcich z obcí. Tí musia z osobných vlakov na zrýchlené, ktoré majú prípoj v Košiciach, prestupovať najprv na staniciach v okresných mestách.

"Treba spojiť západ s východom," povedal Kostilník.

Primátori Sniny, Prešova, Bardejova, Svidníka, Sabinova, Vranova nad Topľu a Medzilaboriec preto podľa neho ministrovi Vážnemu (Smer) navrhli, aby na začiatok riešil aspoň jedno vlakové spojenie, a to Bratislava - Kysak - Prešov - Humenné. Kostilník povedal, že konečnou stanicou by mohla byť napríklad aj Snina alebo obec Stakčín v Sninskom okrese, pretože z tohto regiónu cestuje za prácou alebo do škôl na západné Slovensko veľa ľudí.

Prešovský magistrát spresnil požiadavku, aby vlak IC premával v pracovných dňoch s odchodom o 4.30 h z Humenného, o 6.00 h z Prešova a v Bratislave by bol napoludnie. Takto by si podľa neho ľudia stihli vybaviť potrebné záležitosti na úradoch v hlavnom meste.

Skryť Vypnúť reklamu

Z Bratislavy by sa mal vlak vracať o 16.00 h s príchodom do Prešova o 22.00 a do Humenného o 23.30 h. Takýto spoj chceli primátori od prvého decembra tohto roku.

Ministerstvo: Návrh nespĺňa podmienky

Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy, pre Korzár povedal, že pri posudzovaní požiadaviek na úpravu grafikonu vlakovej dopravy sa skúmajú viaceré skutočnosti: "Najmä však to, či uplatnením návrhu nedôjde k zhoršeniu dopravy pre inú, možno aj väčšiu skupinu obyvateľov. Či realizácia návrhu nevyvolá potrebu zvýšenia nákladov na dopravu, a teda zvýšenia úhrady od štátu, kde sú stanovené limity, ktoré nemôžeme prekročiť a či bola táto požiadavka prerokovaná s ostatnými zúčastnenými s pozitívnym výsledkom. Pri opakovaných žiadostiach sa prihliada na to, či žiadosť prináša nové skutočnosti."

V odpovedi na list primátorov, ktorá prišla z ministerstva, figuruje táto veta: "Po posúdení vášho listu uvádzame, že váš návrh nespĺňa vyššie uvedené podmienky."

Jurikovič dodal, že ministerstvo primátorom oponovalo tým, že existujúci denný vlak R 1504/1505 Šarišan je málo využívaný. Podobne aj nočné spojenie rýchlikom Poľana.

"K dispozícii je dostatok iných vlakov vedených do Bratislavy s možnosťou prestupu v Kysaku alebo v Košiciach. Preto súčasný rozsah denných vlakov na tejto trase nebudeme meniť," povedal hovorca.

Uvažujú nad nočným vlakom

"V súčasnosti dopravca Železničná spoločnosť Slovenskov skúma v novom grafikone možnosť vedenia nočného vlaku na trase Humenné - Prešov - Žilina - Bratislava a späť v piatok a nedeľu večer," informoval Jurikovič. "Ak sa potvrdí dostatočné využívanie tohto nového vlaku cestujúcimi, bude jeho vedenie v tieto dni zachované aj pre ďalší grafikon," uzavrel s tým, že Prešovský samosprávny kraj na porade s grafikonom súhlasil.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 793
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 186
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 443
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 087
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 128
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 267
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 112
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 820
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 372
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 532
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prečo sa lekári vôbec bavili s kričiacou advokátkou z mobilu, pýtajú sa ľudia

Nemocnica vyčísľuje náklady na starostlivosť o rodičku bez testu a rúška.

Košická nemocnica po mimoriadnom prípade prijíma opatrenia.

Minister obrany kritizuje košického primátora za slová o testovaní

Polaček uvažuje o veľkom odbernom mieste na letisku.

Primátor sa obáva neúspechu, minister hovorí o neférovej kritike.
Ilustračné foto.
Ilustračné foto.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková
CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop