Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Utorok, 6. jún, 2023 | Meniny má Norbert

Z denného rýchlika Humenné - Bratislava nič nebude

Ministerstvo dopravy nevyhovelo žiadosti primátorov miest Prešovského kraja o zriadenie priameho vlakového spojenia z Prešova alebo Humenného do Bratislavy.

Železničná trať od Bánoviec nad Ondavou v smere do horného Zemplína nie je elektrifikovaná. Mesto Humenné sa dlhodobo snaží o zmenu, jeho aktivity sú zatiaľ neúspešné.Železničná trať od Bánoviec nad Ondavou v smere do horného Zemplína nie je elektrifikovaná. Mesto Humenné sa dlhodobo snaží o zmenu, jeho aktivity sú zatiaľ neúspešné. (Zdroj: Anna Kornajová)

Železničná spoločnosť Slovensko preskúma len možnosť vedenia nočného vlaku na trase Humenné - Prešov - Žilina - Bratislava a späť, ktorý by premával v piatky a nedele večer.

HUMENNÉ, BRATISLAVA. Humenné sa už dlhší čas snažilo o to, aby z mesta odchádzal do Bratislavy priamy vlak Intercity (IC). Stalo sa tak na základe interpelácie poslanca mestského zastupiteľstva Borisa Čerevku (Smer). So svojimi snahami však neuspelo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V polovici júna sa v Humennom stretli primátori ôsmich miest Prešovského kraja a spoločne podpísali pod list adresovaný ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií.

SkryťVypnúť reklamu

Iniciatíva východu. Tak nazval snahu primátorov miest Prešovského samosprávneho kraja (PSK) o priame vlakové spojenie do Bratislavy z jedného z miest kraja primátor Humenného Vladimír Kostilník (nezávislý) po tom, čo sa v Humennom v polovici júna stretli primátori ôsmich miest kraja. Spoločne sa podpísali pod list adresovaný ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby situáciu riešil.

Iniciatívu nedávno po Humennom prevzal Prešov. Primátor Pavel Hagyari (nezávislý) rokoval so zástupcami železničných spoločností o zmene grafikonu, aby cestujúci z regiónu nemuseli na rýchliky do Bratislavy prestupovať.

Zazneli argumenty, že cestujúci musia na vlaky prestupovať na stanici v Kysaku a boriť sa s viacerými technickými prekážkami. Okrem toho aj to, že Prešov ako jediné krajské slovenské mesto nemá pravidelné denné spojenie do Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

Odpoveďou však bolo, že by to bol nesystémový krok, ktorý by bol navyše nevýhodný pre Košičanov, ktorí by museli prestupovať v Margecanoch. Tým by stúpli výkony aj náklady.

Konkrétny návrh ministerstvu

Hagyari v snahách nepoľavil. Starosta Humenného Vladimír Kostilník (nedzávislý) je nespokojný s tým, že z Bratislavy do Košíc smeruje 12 vlakových spojení, no priamo do Prešova ani jedno. Komplikované prestupovanie, často s objemnou batožinou, zaťažuje cestujúcich z obcí. Tí musia z osobných vlakov na zrýchlené, ktoré majú prípoj v Košiciach, prestupovať najprv na staniciach v okresných mestách.

"Treba spojiť západ s východom," povedal Kostilník.

Primátori Sniny, Prešova, Bardejova, Svidníka, Sabinova, Vranova nad Topľu a Medzilaboriec preto podľa neho ministrovi Vážnemu (Smer) navrhli, aby na začiatok riešil aspoň jedno vlakové spojenie, a to Bratislava - Kysak - Prešov - Humenné. Kostilník povedal, že konečnou stanicou by mohla byť napríklad aj Snina alebo obec Stakčín v Sninskom okrese, pretože z tohto regiónu cestuje za prácou alebo do škôl na západné Slovensko veľa ľudí.

Prešovský magistrát spresnil požiadavku, aby vlak IC premával v pracovných dňoch s odchodom o 4.30 h z Humenného, o 6.00 h z Prešova a v Bratislave by bol napoludnie. Takto by si podľa neho ľudia stihli vybaviť potrebné záležitosti na úradoch v hlavnom meste.

SkryťVypnúť reklamu

Z Bratislavy by sa mal vlak vracať o 16.00 h s príchodom do Prešova o 22.00 a do Humenného o 23.30 h. Takýto spoj chceli primátori od prvého decembra tohto roku.

Ministerstvo: Návrh nespĺňa podmienky

Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy, pre Korzár povedal, že pri posudzovaní požiadaviek na úpravu grafikonu vlakovej dopravy sa skúmajú viaceré skutočnosti: "Najmä však to, či uplatnením návrhu nedôjde k zhoršeniu dopravy pre inú, možno aj väčšiu skupinu obyvateľov. Či realizácia návrhu nevyvolá potrebu zvýšenia nákladov na dopravu, a teda zvýšenia úhrady od štátu, kde sú stanovené limity, ktoré nemôžeme prekročiť a či bola táto požiadavka prerokovaná s ostatnými zúčastnenými s pozitívnym výsledkom. Pri opakovaných žiadostiach sa prihliada na to, či žiadosť prináša nové skutočnosti."

V odpovedi na list primátorov, ktorá prišla z ministerstva, figuruje táto veta: "Po posúdení vášho listu uvádzame, že váš návrh nespĺňa vyššie uvedené podmienky."

Jurikovič dodal, že ministerstvo primátorom oponovalo tým, že existujúci denný vlak R 1504/1505 Šarišan je málo využívaný. Podobne aj nočné spojenie rýchlikom Poľana.

"K dispozícii je dostatok iných vlakov vedených do Bratislavy s možnosťou prestupu v Kysaku alebo v Košiciach. Preto súčasný rozsah denných vlakov na tejto trase nebudeme meniť," povedal hovorca.

Uvažujú nad nočným vlakom

"V súčasnosti dopravca Železničná spoločnosť Slovenskov skúma v novom grafikone možnosť vedenia nočného vlaku na trase Humenné - Prešov - Žilina - Bratislava a späť v piatok a nedeľu večer," informoval Jurikovič. "Ak sa potvrdí dostatočné využívanie tohto nového vlaku cestujúcimi, bude jeho vedenie v tieto dni zachované aj pre ďalší grafikon," uzavrel s tým, že Prešovský samosprávny kraj na porade s grafikonom súhlasil.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  3. Myslite na zdravie močových ciest!
  4. Trápi vás únava alebo bolesti hlavy? Máme pre vás riešenie!
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  7. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  2. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  5. Tesco naplno spúšťa svoj Online Club
  6. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  7. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 13 489
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 716
  3. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 10 853
  4. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 562
  5. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 525
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 583
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 927
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 539

Blogy SME

  1. Ján Marton: PROGRESÍVNE MARXISTICKÉ DUO
  2. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Svätý Peter
  4. Post Bellum SK: Keď som si počas ústupu ľahol na moste, tak som si prial, aby som sa už nezobudil
  5. Ivan Mlynár: Čo bude ťažiskovou témou volieb
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Sú kajúcnici v ohrození? Albáncom ukradli 10 kilogramov kokaínu
  7. Marián Viskupič: Hrozí nám, že prídeme o hotovosť. Pomôže jej ukotvenie do našej Ústavy?
  8. Anna Miľanová: Foto - hádanky...
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 101 227
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 14 166
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 13 185
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 944
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 571
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 722
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 994
  8. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 509
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Marton: PROGRESÍVNE MARXISTICKÉ DUO
  2. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Svätý Peter
  4. Post Bellum SK: Keď som si počas ústupu ľahol na moste, tak som si prial, aby som sa už nezobudil
  5. Ivan Mlynár: Čo bude ťažiskovou témou volieb
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Sú kajúcnici v ohrození? Albáncom ukradli 10 kilogramov kokaínu
  7. Marián Viskupič: Hrozí nám, že prídeme o hotovosť. Pomôže jej ukotvenie do našej Ústavy?
  8. Anna Miľanová: Foto - hádanky...
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 101 227
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 14 166
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 13 185
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 944
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 571
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 722
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 994
  8. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 509
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu