dôvod uviedol zdravotné problémy.
MICHALOVCE. Výsledky kontroly v technických službách priniesli závažné odhalenia. V tejto mestskej príspevkovej organizácii došlo podľa správy hlavnej kontrolórky Marty Bobovníkovej k porušeniu zákona o verejnom obstarávaní a k nehospodárnemu využívaniu finančných prostriedkov. Objavili sa mnohé nedostatky v evidencii majetku a rad ďalších závažných pochybení.
Riaditeľ Ján Džugan, ktorý šéfoval technickým službám necelé dva roky, podal tesne po kontrole primátorovi žiadosť o uvoľnenie z funkcie. Ako dôvod uviedol zdravotné problémy. Opozičný poslanec Martin Pado (SDKÚ) sa domnieva, že za náhlym odstúpením riaditeľa je výsledok kontroly, ktorá odhalila nedostatky za desiatky tisícov eur.
Pohostenia a dary pre neznáme osoby
Kontrola zistila vážne pochybenia aj vo výdavkoch na reprezentačné a propagačné účely a dary. Kontrole neboli predložené doklady, pri akej príležitosti sa poskytli peniaze na rôzne pohostenia. Pri výdavkoch za dary chýbali podklady pri akej príležitosti, komu a kedy bol dar poskytnutý. V technických službách sa nedodržiaval aj zákon o účtovníctve. Kontrola pri tržbách z predaja lístkov z parkovacích automatov a rámp na parkoviskách zistila, že nepresne viedli evidenciu tržieb. Došlo k ich kráteniu za viac ako 34-tisíc korún.
Pracovné cesty schvaľoval riaditeľovi jeho podriadený
Vážne prešľapy odhalila kontrola aj pri pracovných cestách riaditeľa. Podľa smernice je oprávnený vydať príkaz na vykonanie jeho pracovnej cesty primátor mesta alebo pracovník ktorého primátor poveril. Riaditeľovi schvaľoval cesty jeho námestník Peter Osif. Kontrole pritom nebolo predložené poverenie, ktoré by ho na to oprávňovalo. Riaditeľ takto absolvoval cesty do Bratislavy, Košíc, Tatranských Matliarov a do Banskej Bystrice. Cieľom ciest mali byť rôzne rokovania, semináre, návšteva firmy a účasť na sneme. Kontrola zistila, že niektoré cesty do Košíc, Trebišova, Humenného a Sobraniec boli vykonané bez cestovného príkazu.
Technické služby podľa kontrolórky porušili v roku 2008 pri nákupe motorovej nafty aj zákon o verejnom obstarávaní. Služby nakúpili naftu za 4,1 milióna korún na základe prieskumu trhu. Išlo však o postup, aký sa uplatňuje pri zákazkách s nízkou hodnotou. Technické služby mali podľa kontroly použiť postup podlimitnej zákazky, pretože šlo o nákup nafty do zásobníka a nie na priamu spotrebu.
Za plastovú stenu zaplatili dvakrát
Kontrola potvrdila aj nehospodárne používanie finančných prostriedkov. Za zhotovenie jednej plastovej steny, cenová ponuka bola vyše 64-tisíc korún, zaplatili technické služby podľa kontroly dvakrát. Raz 64 541 Sk a o dva mesiace ďalších 88 739 Sk. Za plastovú stenu na kúpalisko tak zaplatila organizácia viac ako 153-tisíc Sk. Technické služby platili aj podozrivo drahé opravy a výmeny súčiastok do techniky. Za opravu auta na zber komunálneho odpadu a nákup náhradnej súčiastky zaplatili v októbri 2008 viac ako 207-tisíc korún. Túto nákladnú opravu pritom malo schváliť mesto. Navyše náhradný diel za desiatky tisíc korún sa v dokladoch dokumentujúcich opravu neobjavuje.
Peniaze za traktor im nechýbali
Škandalózne sú aj fakty okolo zákazky na kúpu traktora. Aj tu došlo k nedodržaniu zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby chceli kúpiť traktor formou lízingu za 1,7 milióna korún. Dopredu zaplatili viac ako 115-tisíc korún. K dodaniu traktora pritom vôbec nedošlo. Technické služby napriek tomu peniaze nepýtali späť. "Ide o zmarenú investíciu a došlo k nehospodárnemu využitiu finančných prostriedkov. Kontrole nebola postúpená žiadna dokumentácia, ktorá by dokumentovala kroky k právnemu vymáhaniu predmetnej položky," uviedla v správe kontrolórka.
Závažné je aj ďalšie zistenie. Technické služby platili za opravy zametacieho stroja, aj keď bol v záruke. V auguste 2008 kúpili zametač za viac ako 5,1 milióna korún a o mesiac na to už platili firme za jeho opravu viac ako 121-tisíc korún. Na zametač pritom platila trojročná záruka. "V zmluve je dohodnutá záruka tovaru. Organizácia si neuplatňovala záručné opravy. Došlo k nehospodárnemu využitiu finančných prostriedkov," uvádza sa v správe. Kontrola zistila nedostatky aj v evidencii majetku a nepresnej evidencii a vykazovaní stavu zamestnancov. Kontrola odhalila chyby aj v mzdovej agende. Organizácia platila príplatok za riadenie poverenému aj bývalému námestníkovi súčasne. Tento stav trval štyri mesiace. Došlo tak k neoprávnenému vyplateniu finančných prostriedkov za viac ako 23-tisíc korún. V technických službách zle hospodárili aj s rozpočtovými prostriedkami.
Pri odchode mu poďakovali
Závažné zistenia na rokovaní zastupiteľstva nikto z poslancov nekomentoval. Práve naopak, riaditeľovi za jeho doterajšiu činnosť primátor aj niekoľkí poslanci poďakovali. Na rokovaní bol prítomný aj samotný riaditeľ, ale k výsledkom kontroly sa nevyjadril. Technické služby na jednotlivé zistenia odpovedali kontrolórke písomne. Uvádzajú, že prijmú opatrenia na odstránenie nedostatkov a voči zodpovedným zamestnancom vyvodia dôsledky.
Jediný poslanec Martin Pado naznačil, že náhly odchod riaditeľa z funkcie súvisí s výsledkami kontroly. "Myslím si, že to jedno s druhým súvisí," povedal. Mestskí poslanci na rokovaní napokon prijali uznesenie, na základe ktorého sa majú v TaZS vyvodiť pracovnoprávne dôsledky za nedodržanie povinností vyplývajúcich zo všeobecne záväzných predpisov, prehodnotiť a dopracovať prijaté opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a predložiť informatívnu správu na najbližšie rokovanie mestskej rady.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín