regióne, sa stretol s veľkým ohlasom na strane detí, rodičov i pedagógov. Žiaľ, podľa slov zainteresovaných učiteliek naň nie je dostatok prostriedkov.
Projekt na Slovensko prišiel z USA a u nás jeho postupné zavádzanie do praxe od roku 1996 presadila Nadácia Škola dokorán, sídliaca v Žiari nad Hronom. Jeho leitmotívom je zmeniť prostredie triedy a prispôsobiť ho čo najviac domácemu. Umožňuje to usporiadanie miestnosti do tzv. vzdelávacích centier a práca v skupinách. Hravým spôsobom sa deti učia samostatnosti pri súčasnom rešpektovaní ich individuality. "Všetky centrá, pomôcky do nich, hračky, stavebnice aj prírodný materiál sme si zaobstarali samy s pomocou riaditeľky a rodičov. Škôlky, ktoré projekt naštartovali ako prvé, majú nádherné a nie práve lacné značkové vybavenie a my sme odkázané len samy na seba," vyjadrila sa Daniela Mišovicová z V. MŠ na Okružnej ulici.
Podľa slov okresnej metodičky PaedDr. Zdenky Hlaváčovej už v súčasnosti nadácia poskytuje na realizáciu projektu len metodiku, schválenú ministerstvom školstva. "Školenie šiestich učiteliek z troch vybraných škôlok v okrese, ktoré o projekt prejavili záujem, sme zabezpečovali cez Prešov. Ide o V., XIV. a XVIII. MŠ v Michalovciach. Viem o tom, že im chýbajú peniaze, ale nemôžeme to ovplyvniť," povedala metodička. Podľa jej názoru metodiku Krok za krokom z určitého aspektu možno považovať za nadštandardnú. "Bežne používané metódy výučby pri kreativite súčasných učiteliek dokážu zabezpečiť dostatočne vysokú úroveň vzdelávania detí v predškolskom veku," dodala.
Jej názor nezdieľa výkonná riaditeľka nadácie Škola dokorán Eva Končoková. "Sme v treťom tisícročí a alternatívne metódy vzdelávania majú v školskom systéme svoje opodstatnenie. Veď chceme ísť do Európskej únie, kde je ich používanie bežné," uviedla pre náš denník. Háčikom pri ďalšej fáze šírenia projektu sú aj podľa nej financie. "Sme nadácia a našou filozofiou bolo Krok za krokom len naštartovať. Sme radi, že sa nám podarilo zaviesť túto alternatívnu metódu v ôsmich slovenských škôlkach. V ďalšej fáze už záujemcom ponúkame len metodiku a očakávame ich vlastné nápady," dodala riaditeľka nadácie.
Podľa jej slov majú škôlky, ktoré sa zapojili do projektu neskôr, niekoľko možností. "Žiaľ, peniaze si musia zohnať sami. Môžu písať projekty a adresovať ich na všetky možné strany. V tomto smere im poradíme. Ďalšou alternatívou je vytvorenie občianskeho združenia či iného druhu mimovládnej organizácie. Môžu sa obrátiť na sponzorov a v neposlednom rade na samosprávy, ktoré školstvo prebrali," povedala E. Končoková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín