Železničná spoločnosť, a. s., (ŽS) v súvislosti s ekonomizáciou siete a zníženou objednávkou štátu na výkony vo verejnom záujme plánuje na nej zrušiť osobnú dopravu. Samosprávy dotknutého regiónu proti tomu protestujú s argumentom, že niektoré obce by de facto zostali odrezané od sveta.
Svoje argumenty sa rozhodli adresovať aj vedeniu ŽS, s ktorým sa majú stretnúť začiatkom tohoto týždňa. "V stredu má totiž vláda definitívne rozhodnúť o osude 22 regionálnych tratí, kde majú od februára prestať premávať osobné vlaky a na tomto zozname sme aj my. Minulý týždeň sme mali pracovné stretnutie všetkých starostov obcí za účasti vedúceho odboru dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK), ktorý nám síce vyjadril podporu, ale zároveň deklaroval, že KSK peniaze na pokrytie výdavkov na jej zachovanie nemá. O pomoc sme požiadali aj poslancov parlamentu, ktorí vedú rokovania po vlastných linkách," uviedol pre náš denník primátor Veľkých Kapušian Tibor Bodnár.
Samosprávy očakávajú aspoň kompromisné riešenie - teda že osobné vlaky budú premávať aspoň ráno, popoludní a večer, aby sa ľudia mohli dostať do práce a študenti do škôl. Pre mnohých je totiž železnica jedinou možnosťou dopravy. " Jej nahradenie autobusmi je príliš diskutabilné, lebo v danom regióne dominujú cesty 3. triedy, ktoré sú v zime často nezjazdné. Naviac, železnica je cenovo výhodnejšia a vedie po inej trase ako cesty," argumentuje primátor mesta.
Podľa hovorcu ŽS Miloša Čikovského je však na akékoľvek výhrady zainteresovaných obcí, adresované ŽS príliš neskoro, lebo materiál je už vo vláde a zaoberá sa ním ministerstvo dopravy. "Ide to mimo nás. Ministerstvo si od nás vyžiadalo všetky relevantné informácie a pokiaľ vláda na svojom stredajšom rokovaní nerozhodne inak, osobná doprava na 22 tratiach, ktoré sme vybrali z 36 vytypovaných, od 1. februára zanikne," vyjadril sa MIloš Čikovský. Ako dodal, ŽS v prípade zániku osobnej dopravy na spomínanej 26-kilometrovej trati ušetrí 28 miliónov korún. "Môže ďalej fungovať, ale niekto to musí zaplatiť - buď štát, regionálne alebo miestne samosprávy," vyjadril sa. Podľa jeho slov železnice k tomuto kroku prinútila výrazne skresaná objednávka štátu na výkony vo verejnom záujme. Kým v roku 2000 si ich objednala za 6.7 mld., v roku 2003 to už má byť len 4,3 mld.
Istú nádej ešte prinášajú aktivity niektorých zemplínskych poslancov v parlamente. "S ministrom dopravy som rokoval ešte pred cestou do Číny, ale podľa jeho slov môže ministerstvo akékoľvek presuny na zozname robiť len na základe podnetu ŽS. V každom prípade o tejto záležitosti budeme hovoriť na zajtrajšom zasadnutí koaličného klubu, kde by mal prísť aj premiér. Urobím všetko pre to, aby ľudia nezostali bez možnosti dopravy a verím, že kompetentní pochopia pádne argumenty," uzavrel poslanec Alexej Ivanko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín