sa cestovanie vlakom od 2. februára stane minulosťou. Na troch ďalších Železničná spoločnosť, a. s.(ŽS) nahradí zrušené spoje autobusovými. Žiaľ, zemplínskych tratí Veľké Kapušany Bánovce nad Ondavou a Trebišov Vranov nad Topľou sa táto kompenzácia netýka.
Dôvodom tejto reštrikcie je každoročne nižší objem objednávky výkonov štátu vo verejnom záujme, ktorý oproti roku 2000, kedy sa pohyboval okolo 6,7 mld. korún, klesol na tohtoročných 4,3 miliardy. "Zrušenie tratí by malo priniesť úsporu takmer pol miliardy korún. Nie je vylúčené, že osobná doprava sa na inkriminovaných tratiach obnoví. Žiaľ, musí sa nájsť niekto, kto bude ich stratovú prevádzku dotovať," uviedol pre náš denník hovorca ŽS Miloš Čikovský.
Primátor Veľkých Kapušian Tibor Bodnár je rozhodnutím vlády sklamaný. Podľa jeho slov je najhoršie to, že na nahradenie zrušených vlakových spojení inou alternatívou majú zainteresovaní len dva týždne. "Keby sme o tom vedeli aspoň pol roka dopredu, pripravili by sme si krízové riešenia, ale teraz sme postavení pred hotovú vec. Od februára totiž osobné vlaky prestanú premávať a pokiaľ rýchlo nenájdeme riešenie, ľudia zostanú bez možnosti dopravy. Doslovne," vyjadril sa primátor. Ako dodal, predbežne síce rokovali so súkromnými autobusovými prepravcami, ale stále narazili na rovnaký problém - peniaze. "Je jasné, že táto trať zisková nikdy nebude. Ktokoľvek tu bude dopravu zabezpečovať, bude žiadať kompenzáciu strát. My na to nemáme. Podielové dane nám síce zvýšili, v súvislosti s predpokladanou infláciou však dostaneme v skutočnosti o dve percentá menej ako vlani," poznamenal.
Z toho istého dôvodu je sporná aj možnosť, že by železničnú dopravu v dotknutom regióne nahradila michalovská SAD, a. s., hoci tá je podľa slov dopravno-technického námestníka Milana Holoubeka na to pripravená. "Zo strany ministerstva dopravy nám oficiálny pokyn zatiaľ neprišiel. Akonáhle sa tak stane, nahradenie vlakov dokážeme zabezpečiť v krátkom čase. Personálne aj technicky sme na to pripravení," skonštatoval Milan Holoubek. Ďalšou alternatívou je podľa Tibora Bodnára obnovenie vlakového spojenia prostredníctvom lokálok, ktoré jazdia na naftu. "Nie je to síce ekologickejšie, ale rozhodne ekonomickejšie," dodal.
Odklepnutím zrušenia tratí zostal zaskočený vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Antonín Reisinger, ktorý bol ešte včera v Bratislave. "Celé to považujem za podraz železníc, ministerstva dopravy aj vlády. V ten istý deň som rokoval s generálnym riaditeľom ŽS Pavlom Kužmom, ktorý tvrdil, že vo vláde sa rušenie tratí preberať nebude. Ešte päť minút predtým, ako začali zasadať, som sa na to priamo na ministerstve pýtal znovu, ale popreli to," vysvetlil viac než zvláštne pozadie stredajšieho rozhodnutia vlády A. Reisinger, ktorý 15. január označil za "čierny deň ministerstva dopravy".
Podľa jeho slov je divné aj to, prečo sa to celé zomlelo tak rýchlo a na najvyššej úrovni sa vopred nerokovalo o nahradení vlakových spojení. "Túto ťarchu nechali na krajských a miestnych samosprávach. Za obslužnosť územia je predsa zodpovedný štát, my v tomto smere nemáme žiadne kompetencie. On si de facto neplní základné povinnosti a porušuje Ústavu SR, podľa ktorej majú mať všetci občania rovnaké právo cestovať. V našom rozpočte je direktívne dané, na čo sa peniaze môžu použiť a zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia tam rozhodne nie je. Naviac, nech mi niekto vysvetlí, ako na zrušených tratiach majú premávať autobusy. Vlaky totiž chodia po úplne inej trase. To majú šoféri chodiť po koľajniciach?" uzavrel vedúci odboru dopravy KSK.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín