Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

"Zrušením regionálnych tratí vláda porušila ľudské práva aj ústavu," tvrdí Antonín Reisinger

Veľké Kapušany, Bratislava V stredu vláda rozhodla o definitívnom zrušení osobnej dopravy na 22 regionálnych železničných tratiach bez náhrad, kde

sa cestovanie vlakom od 2. februára stane minulosťou. Na troch ďalších Železničná spoločnosť, a. s.(ŽS) nahradí zrušené spoje autobusovými. Žiaľ, zemplínskych tratí Veľké Kapušany Bánovce nad Ondavou a Trebišov Vranov nad Topľou sa táto kompenzácia netýka.

Dôvodom tejto reštrikcie je každoročne nižší objem objednávky výkonov štátu vo verejnom záujme, ktorý oproti roku 2000, kedy sa pohyboval okolo 6,7 mld. korún, klesol na tohtoročných 4,3 miliardy. "Zrušenie tratí by malo priniesť úsporu takmer pol miliardy korún. Nie je vylúčené, že osobná doprava sa na inkriminovaných tratiach obnoví. Žiaľ, musí sa nájsť niekto, kto bude ich stratovú prevádzku dotovať," uviedol pre náš denník hovorca ŽS Miloš Čikovský.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Veľkých Kapušian Tibor Bodnár je rozhodnutím vlády sklamaný. Podľa jeho slov je najhoršie to, že na nahradenie zrušených vlakových spojení inou alternatívou majú zainteresovaní len dva týždne. "Keby sme o tom vedeli aspoň pol roka dopredu, pripravili by sme si krízové riešenia, ale teraz sme postavení pred hotovú vec. Od februára totiž osobné vlaky prestanú premávať a pokiaľ rýchlo nenájdeme riešenie, ľudia zostanú bez možnosti dopravy. Doslovne," vyjadril sa primátor. Ako dodal, predbežne síce rokovali so súkromnými autobusovými prepravcami, ale stále narazili na rovnaký problém - peniaze. "Je jasné, že táto trať zisková nikdy nebude. Ktokoľvek tu bude dopravu zabezpečovať, bude žiadať kompenzáciu strát. My na to nemáme. Podielové dane nám síce zvýšili, v súvislosti s predpokladanou infláciou však dostaneme v skutočnosti o dve percentá menej ako vlani," poznamenal.

SkryťVypnúť reklamu

Z toho istého dôvodu je sporná aj možnosť, že by železničnú dopravu v dotknutom regióne nahradila michalovská SAD, a. s., hoci tá je podľa slov dopravno-technického námestníka Milana Holoubeka na to pripravená. "Zo strany ministerstva dopravy nám oficiálny pokyn zatiaľ neprišiel. Akonáhle sa tak stane, nahradenie vlakov dokážeme zabezpečiť v krátkom čase. Personálne aj technicky sme na to pripravení," skonštatoval Milan Holoubek. Ďalšou alternatívou je podľa Tibora Bodnára obnovenie vlakového spojenia prostredníctvom lokálok, ktoré jazdia na naftu. "Nie je to síce ekologickejšie, ale rozhodne ekonomickejšie," dodal.

Odklepnutím zrušenia tratí zostal zaskočený vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Antonín Reisinger, ktorý bol ešte včera v Bratislave. "Celé to považujem za podraz železníc, ministerstva dopravy aj vlády. V ten istý deň som rokoval s generálnym riaditeľom ŽS Pavlom Kužmom, ktorý tvrdil, že vo vláde sa rušenie tratí preberať nebude. Ešte päť minút predtým, ako začali zasadať, som sa na to priamo na ministerstve pýtal znovu, ale popreli to," vysvetlil viac než zvláštne pozadie stredajšieho rozhodnutia vlády A. Reisinger, ktorý 15. január označil za "čierny deň ministerstva dopravy".

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jeho slov je divné aj to, prečo sa to celé zomlelo tak rýchlo a na najvyššej úrovni sa vopred nerokovalo o nahradení vlakových spojení. "Túto ťarchu nechali na krajských a miestnych samosprávach. Za obslužnosť územia je predsa zodpovedný štát, my v tomto smere nemáme žiadne kompetencie. On si de facto neplní základné povinnosti a porušuje Ústavu SR, podľa ktorej majú mať všetci občania rovnaké právo cestovať. V našom rozpočte je direktívne dané, na čo sa peniaze môžu použiť a zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia tam rozhodne nie je. Naviac, nech mi niekto vysvetlí, ako na zrušených tratiach majú premávať autobusy. Vlaky totiž chodia po úplne inej trase. To majú šoféri chodiť po koľajniciach?" uzavrel vedúci odboru dopravy KSK.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  2. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  3. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  4. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 499
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 930
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 275
  4. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 377
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 372
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 573
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 516
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 488

Blogy SME

  1. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  2. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  3. Ľubomír Maretta: Riadenie
  4. Viera Spišáková: Trapas technický
  5. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  6. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  7. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  8. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 72 150
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 553
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 111
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 574
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 134
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 507
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 235
  8. Jana Melišová: Investovať či neinvestovať? 3 840
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  2. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  3. Ľubomír Maretta: Riadenie
  4. Viera Spišáková: Trapas technický
  5. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  6. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  7. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  8. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 72 150
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 553
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 111
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 574
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 134
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 507
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 235
  8. Jana Melišová: Investovať či neinvestovať? 3 840
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu