Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

"Zrušením regionálnych tratí vláda porušila ľudské práva aj ústavu," tvrdí Antonín Reisinger

Veľké Kapušany, Bratislava V stredu vláda rozhodla o definitívnom zrušení osobnej dopravy na 22 regionálnych železničných tratiach bez náhrad, kde

sa cestovanie vlakom od 2. februára stane minulosťou. Na troch ďalších Železničná spoločnosť, a. s.(ŽS) nahradí zrušené spoje autobusovými. Žiaľ, zemplínskych tratí Veľké Kapušany Bánovce nad Ondavou a Trebišov Vranov nad Topľou sa táto kompenzácia netýka.

Dôvodom tejto reštrikcie je každoročne nižší objem objednávky výkonov štátu vo verejnom záujme, ktorý oproti roku 2000, kedy sa pohyboval okolo 6,7 mld. korún, klesol na tohtoročných 4,3 miliardy. "Zrušenie tratí by malo priniesť úsporu takmer pol miliardy korún. Nie je vylúčené, že osobná doprava sa na inkriminovaných tratiach obnoví. Žiaľ, musí sa nájsť niekto, kto bude ich stratovú prevádzku dotovať," uviedol pre náš denník hovorca ŽS Miloš Čikovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Primátor Veľkých Kapušian Tibor Bodnár je rozhodnutím vlády sklamaný. Podľa jeho slov je najhoršie to, že na nahradenie zrušených vlakových spojení inou alternatívou majú zainteresovaní len dva týždne. "Keby sme o tom vedeli aspoň pol roka dopredu, pripravili by sme si krízové riešenia, ale teraz sme postavení pred hotovú vec. Od februára totiž osobné vlaky prestanú premávať a pokiaľ rýchlo nenájdeme riešenie, ľudia zostanú bez možnosti dopravy. Doslovne," vyjadril sa primátor. Ako dodal, predbežne síce rokovali so súkromnými autobusovými prepravcami, ale stále narazili na rovnaký problém - peniaze. "Je jasné, že táto trať zisková nikdy nebude. Ktokoľvek tu bude dopravu zabezpečovať, bude žiadať kompenzáciu strát. My na to nemáme. Podielové dane nám síce zvýšili, v súvislosti s predpokladanou infláciou však dostaneme v skutočnosti o dve percentá menej ako vlani," poznamenal.

Skryť Vypnúť reklamu

Z toho istého dôvodu je sporná aj možnosť, že by železničnú dopravu v dotknutom regióne nahradila michalovská SAD, a. s., hoci tá je podľa slov dopravno-technického námestníka Milana Holoubeka na to pripravená. "Zo strany ministerstva dopravy nám oficiálny pokyn zatiaľ neprišiel. Akonáhle sa tak stane, nahradenie vlakov dokážeme zabezpečiť v krátkom čase. Personálne aj technicky sme na to pripravení," skonštatoval Milan Holoubek. Ďalšou alternatívou je podľa Tibora Bodnára obnovenie vlakového spojenia prostredníctvom lokálok, ktoré jazdia na naftu. "Nie je to síce ekologickejšie, ale rozhodne ekonomickejšie," dodal.

Odklepnutím zrušenia tratí zostal zaskočený vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Antonín Reisinger, ktorý bol ešte včera v Bratislave. "Celé to považujem za podraz železníc, ministerstva dopravy aj vlády. V ten istý deň som rokoval s generálnym riaditeľom ŽS Pavlom Kužmom, ktorý tvrdil, že vo vláde sa rušenie tratí preberať nebude. Ešte päť minút predtým, ako začali zasadať, som sa na to priamo na ministerstve pýtal znovu, ale popreli to," vysvetlil viac než zvláštne pozadie stredajšieho rozhodnutia vlády A. Reisinger, ktorý 15. január označil za "čierny deň ministerstva dopravy".

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa jeho slov je divné aj to, prečo sa to celé zomlelo tak rýchlo a na najvyššej úrovni sa vopred nerokovalo o nahradení vlakových spojení. "Túto ťarchu nechali na krajských a miestnych samosprávach. Za obslužnosť územia je predsa zodpovedný štát, my v tomto smere nemáme žiadne kompetencie. On si de facto neplní základné povinnosti a porušuje Ústavu SR, podľa ktorej majú mať všetci občania rovnaké právo cestovať. V našom rozpočte je direktívne dané, na čo sa peniaze môžu použiť a zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia tam rozhodne nie je. Naviac, nech mi niekto vysvetlí, ako na zrušených tratiach majú premávať autobusy. Vlaky totiž chodia po úplne inej trase. To majú šoféri chodiť po koľajniciach?" uzavrel vedúci odboru dopravy KSK.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 938
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 078
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 828
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 717
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 709
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 544
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 130
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 278
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 102
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop