Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

"Zrušením regionálnych tratí vláda porušila ľudské práva aj ústavu," tvrdí Antonín Reisinger

Veľké Kapušany, Bratislava V stredu vláda rozhodla o definitívnom zrušení osobnej dopravy na 22 regionálnych železničných tratiach bez náhrad, kde

sa cestovanie vlakom od 2. februára stane minulosťou. Na troch ďalších Železničná spoločnosť, a. s.(ŽS) nahradí zrušené spoje autobusovými. Žiaľ, zemplínskych tratí Veľké Kapušany Bánovce nad Ondavou a Trebišov Vranov nad Topľou sa táto kompenzácia netýka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôvodom tejto reštrikcie je každoročne nižší objem objednávky výkonov štátu vo verejnom záujme, ktorý oproti roku 2000, kedy sa pohyboval okolo 6,7 mld. korún, klesol na tohtoročných 4,3 miliardy. "Zrušenie tratí by malo priniesť úsporu takmer pol miliardy korún. Nie je vylúčené, že osobná doprava sa na inkriminovaných tratiach obnoví. Žiaľ, musí sa nájsť niekto, kto bude ich stratovú prevádzku dotovať," uviedol pre náš denník hovorca ŽS Miloš Čikovský.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Veľkých Kapušian Tibor Bodnár je rozhodnutím vlády sklamaný. Podľa jeho slov je najhoršie to, že na nahradenie zrušených vlakových spojení inou alternatívou majú zainteresovaní len dva týždne. "Keby sme o tom vedeli aspoň pol roka dopredu, pripravili by sme si krízové riešenia, ale teraz sme postavení pred hotovú vec. Od februára totiž osobné vlaky prestanú premávať a pokiaľ rýchlo nenájdeme riešenie, ľudia zostanú bez možnosti dopravy. Doslovne," vyjadril sa primátor. Ako dodal, predbežne síce rokovali so súkromnými autobusovými prepravcami, ale stále narazili na rovnaký problém - peniaze. "Je jasné, že táto trať zisková nikdy nebude. Ktokoľvek tu bude dopravu zabezpečovať, bude žiadať kompenzáciu strát. My na to nemáme. Podielové dane nám síce zvýšili, v súvislosti s predpokladanou infláciou však dostaneme v skutočnosti o dve percentá menej ako vlani," poznamenal.

SkryťVypnúť reklamu

Z toho istého dôvodu je sporná aj možnosť, že by železničnú dopravu v dotknutom regióne nahradila michalovská SAD, a. s., hoci tá je podľa slov dopravno-technického námestníka Milana Holoubeka na to pripravená. "Zo strany ministerstva dopravy nám oficiálny pokyn zatiaľ neprišiel. Akonáhle sa tak stane, nahradenie vlakov dokážeme zabezpečiť v krátkom čase. Personálne aj technicky sme na to pripravení," skonštatoval Milan Holoubek. Ďalšou alternatívou je podľa Tibora Bodnára obnovenie vlakového spojenia prostredníctvom lokálok, ktoré jazdia na naftu. "Nie je to síce ekologickejšie, ale rozhodne ekonomickejšie," dodal.

Odklepnutím zrušenia tratí zostal zaskočený vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Antonín Reisinger, ktorý bol ešte včera v Bratislave. "Celé to považujem za podraz železníc, ministerstva dopravy aj vlády. V ten istý deň som rokoval s generálnym riaditeľom ŽS Pavlom Kužmom, ktorý tvrdil, že vo vláde sa rušenie tratí preberať nebude. Ešte päť minút predtým, ako začali zasadať, som sa na to priamo na ministerstve pýtal znovu, ale popreli to," vysvetlil viac než zvláštne pozadie stredajšieho rozhodnutia vlády A. Reisinger, ktorý 15. január označil za "čierny deň ministerstva dopravy".

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jeho slov je divné aj to, prečo sa to celé zomlelo tak rýchlo a na najvyššej úrovni sa vopred nerokovalo o nahradení vlakových spojení. "Túto ťarchu nechali na krajských a miestnych samosprávach. Za obslužnosť územia je predsa zodpovedný štát, my v tomto smere nemáme žiadne kompetencie. On si de facto neplní základné povinnosti a porušuje Ústavu SR, podľa ktorej majú mať všetci občania rovnaké právo cestovať. V našom rozpočte je direktívne dané, na čo sa peniaze môžu použiť a zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia tam rozhodne nie je. Naviac, nech mi niekto vysvetlí, ako na zrušených tratiach majú premávať autobusy. Vlaky totiž chodia po úplne inej trase. To majú šoféri chodiť po koľajniciach?" uzavrel vedúci odboru dopravy KSK.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 075
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 054
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 846
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 954
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 639
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 383
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 974
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 535
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu