zakotvila okrem iného aj inštitút tzv. skráteného vyšetrovania. Jej cieľom malo byť viac policajtov v uliciach a skrátenie vyšetrovania trestných činov s hornou hranicou trestnej sadzby odňatia slobody do 3 rokov na 1 mesiac. Žiaľ, len malo.
Na margo veci musím podotknúť, že ako prokurátor som sa k tejto novele dostal mesiac pred nadobudnutím jej účinnosti a tak isto na tom boli moji kolegovia z michalovskej aj iných okresných prokuratúr a vyšetrovatelia na okresných úradoch justičnej polície PZ. Teda práve tí, ktorých sa najviac týka, nemali vôbec možnosť v dostatočnom časovom predstihu sa vyjadriť k jej obsahu, ktorý každodenne ovplyvňuje ich prácu. Aký je výsledok? Práve opačný, ako bolo plánované. Už dnes - po niekoľkých mesiacoch účinnosti novely môžem skonštatovať, že vyšetrovanie nie je skrátené, ale predĺžené a viac policajtov nie je v uliciach, ale v kanceláriách.
Dôvod? Od roku 1994 až do tejto novely vykonávali vyšetrovanie vyšetrovatelia OÚV PZ(teraz OÚJP POZ), ktorí museli mať vysokoškolské vzdelanie. Naviac, počas spomínaných 8 rokov sa úrady justičnej polície vybudovali po personálnej, ale hlavne odbornej stránke a práca vyšetrovateľov s ohľadom na ich vzdelanie, dlhoročné skúsenosti, neustály rast odbornosti a zásluhou častých konzultácií s prokurátormi, bola na dobrej úrovni. Trestné veci s hornou hranicou trestnej sadzby do troch rokov väčšinou končili v jednomesačnej alebo dvojmesačnej lehote od začatia trestného stíhania.
Žiaľ, na základe novely TP už vyšetrovatelia túto činnosť nevykonávajú, ale zákonodarca zveril túto právomoc policajným orgánom jednotlivých obvodných oddelení PZ. Títo však na túto prácu neboli a nie sú odborne pripravení, lebo ju predtým nevykonávali a nemali ani nemajú možnosť sa ju od niekoho naučiť. Výsledkom skráteného vyšetrovania policajných orgánov je množstvo prokurátorom zrušených meritórnych rozhodnutí a vecí, vrátených na doplnenie vyšetrovania, postup v rozpore s ustanoveniami TP či opakované začínanie trestného stíhania a výsluchov. Ukončenie vyšetrovania nie je v jednomesačnej, ale troj a viacmesačnej lehote od začatia trestného stíhania.
Nielenže sme touto novelou zbytočne zaťažili prokurátorov, ktorí takéto zlé skúsenosti s vyšetrovateľmi nemali, ale zároveň sme( či skôr tí, ktorí tento zákon pripravili a schválili) policajtov zahnali do kancelárií vykonávať tzv. skrátené vyšetrovanie namiesto sľubovaného posilnenia ich počtu v uliciach, kde majú chrániť bezpečnosť a majetok ľudí a udržiavať verejný poriadok. Dnes totiž musia vykonávať denné aj nočné zmeny a popritom vykonávať "skrátené" vyšetrovanie, čo samozrejme nestíhajú. Jediné plus priniesla táto novela vyšetrovateľom, ale žiaľ, je to na úkor občanov tohoto štátu a ochrany ich práv. Pravdaže, z tohoto kroku sa môžu tešiť aj páchatelia trestnej činnosti.
Celá novela je len ďalším dôkazom toho, že nie vždy je potrebné za každú cenu meniť niečo, čo funguje dobre. Ono predsa úplne stačilo zaviesť do predmetnej novely ustanovenie, z ktorého by vyplývalo, že trestné činy s hornou hranicou trestnej sadzby odňatia slobody do troch rokov vykonávajú v skrátenom vyšetrovaní vyšetrovatelia. Vtedy by malo skrátené vyšetrovanie naozaj zmysel. Preto dúfam, že tí, ktorí novelu TP schválili, čo najskôr prijmú jej novelu. Iba vrátením vyšetrovania do rúk vyšetrovateľov sa naozaj dosiahne pôvodne avizované skrátenie vyšetrovania a viac policajtov v uliciach. Je skutočne také ťažké pred prijímaním zákonov konzultovať ich znenia s tými, ktorých sa najviac týka? Je najvyšší čas v tomto štáte prestať prijímať nekvalitné zákony.
JUDr. Stanislav STOJKA, prokurátor, Okresná prokuratúra
Michalovce
Autor: Jozef Jenčík
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín