Štefan FRIMMER & Lýdia VEREŠČAKOVÁ
Zemplín Šesťhodinový štrajk železničiarov včera úplne zastavil život na železnici v Zemplíne. Stanice a peróny od tretej až do rána zívali prázdnotou, štrajkujúci železničiari si krátili čas lúštením krížoviek, či pofajčievaním, všade vládol pokoj a ticho.
Bánovcami nad Ondavou, jedným z najväčších dopravných uzlov v regióne, neprešiel do deviatej hodiny jediný vlak. Železničiari majú na súčasnú situáciu jednoznačný názor. "My, starí železničiari, nie sme naučení nečinne sedieť, ale makať. Vieme, že keď sa koleso nekrúti, nezarobíme ani mi, ani štát," hovorí rušňovodič Ján Bihalko. "Tu nejde o Trnavu, či Bratislavu, ale o východ Slovenska a rovnoprávnosť všetkých obyvateľov. Aj Zemplínčania platia dane rovnako, ako ostatní Slováci. Ako sa Bánovčania dostanú do roboty, či do školy, ak vlak nepôjde a autobusové linky neexistujú?" pýta sa rušňovodič Peter Zelenay. Ďalší kolegovia dodávajú: "Tvrdia, že musia šetriť, no vedenie železníc si chcelo stavať reprezentačnú budovu za stovky miliónov. Ak sa niekto na ministerstve dopravy spolieha na to, že k nám príde zahraničný prepravca, je na veľkom omyle. Ak niekto príde, určite neinvestuje do stratových tratí."
Železničiari ostro protestujú proti vyhláseniam vedenia podniku o veľkej prezamestnanosti a 15 tisícových priemerných platoch. "Hovoria, že na železnici je o 15 tisíc viac ľudí, ako je treba. V porovnaní s minulosťou tu však došlo k razantnej redukcii zamestnancov, tak sa pýtam, kde je tá prezamestnanosť? Na nákladnom vlaku boli predtým okrem rušňovodiča aj dvaja pomocníci a posunovač, teraz som dostali mobil a je to vybavené," dodáva Ján Bihalko.
Aj vestibul hlavnej stanice v Michalovciach bol ráno úplne vyľudnený. Od tretej hodiny tu nevypravili žiaden zo spojov, rýchlik do Bratislavy z Humenného ani nevyrazil. Stanicu lemovali žlté papiere s veľkým nápisom ŠTRAJK. Ako nám povedal jeden zo zamestnancov, žiadne konflikty ani problémy nevznikli, pretože na stanici nebolo do deviatej ani nohy, ľudia do práce a študenti do školy cestovali väčšinou autobusmi.
Štrajk železničiarov zasiahol aj do života firiem, základných a stredných škôl v Sečovciach. Podľa slov výpravcu tunajšej stanice Jána Moskaľa počas štrajku z východzích staníc v Trebišove a Vranove nad Topľou nevypravili štyri vlaky, z ktorých v Sečovciach zvykne vystupovať asi 300 detí a desiatky zamestnancov.
Ako sa vyjadrila zástupkyňa tunajších Združených stredných škôl RNDr. Otília Benedeková, na železničnú dopravu je odkázaných 230 študentov. "Počas štrajku sme mali vo všetkých triedach o 12-13 detí menej a keďže vieme, že sa nemali ako dostať do Sečoviec, budeme akceptovať všetky ospravedlnenia od Železničnej spoločnosti," uviedla pre náš denník. Ako dodala, zrušenie osobnej dopravy na trase Vranov nad Topľou Trebišov postihne aj školu. "Blížia sa prijímacie pohovory a je pravdepodobné, že niektorí deviataci svoje prihlášky k nám stiahnu, lebo by mali problémy s cestovaním. Nedokážem si totiž predstaviť, ako zrušené vlaky nahradí autobusová doprava," skonštatovala zástupkyňa.
Michalovská "sadka" podľa slov dopravno-technického námestníka Milana Holoubeka ani na jednej z dotknutých trás počas štrajku nevypravila žiadne mimoriadne spoje. "Pokiaľ viem, ani to nebolo potrebné," skonštatoval. Preplnené autobusy na ceste medzi Sečovcami a Trebišovom však svedčili o tom, že ak SAD spoje neposilní, cestovanie sa od 2. februára dostane na zoznam adrenalínových športov. Ostatné informácie od Milana Holobeka dávajú nádej, že sa tak nestane. Trasu Veľké Kapušany Drahňov, kde zrušenie vlakov spôsobí najväčšie problémy, michalovská SAD posilní tromi dennými spojmi v oboch smeroch, aby sa ľudia dostali do práce a deti do škôl.
"V smere Trebišov Vranov nad Topľou pridáme po tri spoje v oboch smeroch my a ďalšími tromi pármi trasu posilní humenská SAD. Okrem toho pribudne ďalší ranný spoj zo Sečovskej Polianky. Obe VÚC odsúhlasili nami predložené cestovné poriadky, ktoré ihneď rozdistribuujeme na obce," uzavrel Milan Holoubek.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín