stále prebiehajú. Podľa vyjadrení hovorkyne KSK Sone Jakešovej ani ostatné, ktoré sa konalo v stredu, neprinieslo konečný verdikt. Jedno je jasné, zemplínska trať Trebišov - Vranov nad Topľou je už definitívne mimo hry a boj o obnovenie osobnej dopravy sa vedie už len o úsek Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany.
Primátora Veľkých Kapušian Tibora Bodnára sme zastihli na PN, podľa neho na záchranu lokálky existuje viacero alternatív. "Hľadá sa tá najlacnejšia s tým, aby sa obnovili aspoň dva ranné a dva popoludňajšie spoje s minimálnym personálnym zaťažením - jeden rušňovodič a jeden strojvodca. Najskôr prichádza do úvahy motorka," uviedol pre náš denník. Ako dodal, negatívne dopady zrušenia osobných vlakov na seba nenechali dlho čakať a hoci sa michalovská SAD snažila o ich náhradu autobusmi, nie všade sa to podarilo. "Autobusovú dopravu presmerovala na Kráľovský Chlmec a Michalovce, ale nie je správne načasovaná a autobusové prípoje občas prídu až po odchode vlaku," poznamenal primátor.
Na spomínanom stretnutí v sídle KSK región Použia zastupoval starosta Vojan Štefan Czinke, ktorý bol skúpy na slovo. "Veci sa melú a bolo by predčasné hovoriť o možnostiach, keď to nie je uzavreté. Isté je len to, že trať chceme zachrániť a stretneme sa zase o dva týždne," skonštatoval.
Napokon prezradil, že okrem motoráčika je v hre aj elektrický vlak, pričom sa uvažuje, že po zmenách príslušnej legislatívy by na prevádzkovaní lokálky okrem Železničnej spoločnosti(ŽS), samosprávneho kraja a štátu participovalo aj ZMO Použia. Podobne ako Tibor Bodnár aj on potvrdil, že v obciach dotknutého regiónu vznikli po zrušení lokálky veľké problémy s dopravou. "Pri 40-percentnej miere nezamestnanosti sú tunajší ľudia odkázaní na dochádzanie do práce, podobne ako študenti a autobusom to vždy nejde. Hoci sa SAD snažila posilnením autobusov patový stav po zrušení trate eliminovať, s koordináciou autobusovej a železničnej dopravy to nie je ružové," dodal Š. Czinke.
O spomínanom rokovaní sme sa dozvedeli viac od hovorkyne KSK Sone Jakešovej. Podľa jej slov na ňom ŽS predložila predbežné kalkulačné vzorce nákladov na obnovenie osobnej dopravy na tratiach, ktoré ešte zostali v hre a samosprávy zase návrhy cestovných poriadkov v dotknutých regiónoch. "ŽS ich pripomienkovala a ich definitívne verzie by sa mali schváliť na ďalšom rokovaní. Až potom bude možné vypočítať náklady na prevádzku trate a následne predpokladané straty," vyjadrila sa.
Dôvodom neutíchajúceho boja o obnovenie lokálky je podľa KSK fakt, že na nej nie je možné zrušenú železničnú dopravu úplne nahradiť autobusovou, lebo tam neexistuje súbežná cestná komunikácia. "Napokon, táto trať nie je regionálnou železničnou dráhou, ale je v sieti celoštátnych dráh. Stanovisko KSK k finančným otázkam po obnovení trate sa však nezmenilo. Naďalej trvá na tom, aby straty, ktoré tu vzniknú, boli uhrádzané zo štátnych prostriedkov," uzavrela hovorkyňa KSK.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín